• Frontline

    Betala hela huslånet eller inte?

    Vi är ett gift par runt 50 år som bor i hus.
    Vi har ett lån på ca 900000:-

    Vi har gemensam ekonomi men olika sparande i olika fonder och aktier.
    Jag har lyckats spara ihop lite över 600K dom har gått bra.
    Och min fru lite över 300K

    Ska man sälja allt och betala av hela huslånet för att vara helt skuldfria.
    Vi kommer att göra oss helt panka för stunden men kommer bygga nytt sparande relativt fort igen..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Svar på tråden Betala hela huslånet eller inte?
  • viktorjohan

    Det måste väl vara smartare att fortsätta spara i fonder eller dyl om avkastningen är högre än räntan på lånet.

  • Frontline
    viktorjohan skrev 2020-11-23 01:12:33 följande:
    Det måste väl vara smartare att fortsätta spara i fonder eller dyl om avkastningen är högre än räntan på lånet.
    Det är sant men vill betala av så fort man kan..
    Nu betalar vi 10k i månaden i ränta och amortering kan ju lika gärna fortsätta med ett sparande med samma peng..

    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • GöstaPetter

    Jag hade personligen valt att betala av lånet, bara för känslan att vara helt skuldfri. (Tycker dessutom att det är helt sjukt att det kan vara mer ekonomiskt fördelaktigt att ha lån jämfört med att vara skuldfri...)

  • Bagar Bengtsson

    Jag skulle endast betala räntan och satsa mer i aktier/fonder. Jag antar ni har en ränta på 1,5 % och inflationsmålet är samma. Ert lån kommer således "minska" 1,5 % p.g.a. inflationen. Ta amorteringspengarna och satsa dessa i aktier.


    Även OM det skulle gå åt helsike så är ni inte så högt belånade (antar att fastigheten inte ens är belånad till 50 % av värdet) och att ni har relativt bra lön.

    Låt kapitalet arbeta!

  • FtS70

    Från ekonomisk synpunkt är det vansinnigt, men det kan vara rätt känslomässigt. Valet är ert.

  • Medborgare
    Frontline skrev 2020-11-23 01:28:01 följande:
    Det är sant men vill betala av så fort man kan..
    Nu betalar vi 10k i månaden i ränta och amortering kan ju lika gärna fortsätta med ett sparande med samma peng..
    Jag personligen hade inte gjort det, eftersom man får bättre avkastning på annat håll, plus att man binder pengarna i ett hus.

    Men, om det är viktigt att bli skuldfri, och ni snabbt kan spara ihop pengarna igen, då hade jag gjort en kompromiss. Betala av hälften nu, och resten om några år. 
  • Kjell2

    Jag skulle inte gjort det men jag har å andra sidan inga problem med att ha ett huslån.

    Dels är det troligtvis bättre avkastning på pengarna om ni lägger in i någon eller några breda fonder. Dels är det aldrig bra att binda allt kapital på ett ställe.

    Skulle ni plötsligt behöva kapital är det inte 100% säkert att ni kan realisera belånat värde i huset genom att ta ett nytt huslån.

    Nu förutsätter jag att ni inte är högt belånade. Då skulle jag överväga att få ner belåningsgraden till en vettig nivå.

  • brallison

    Vi skulle kunna ha betalat av hela bolånet om vi säljer alla fonder, men vi resonerar så här att så länge räntan är låg, så fortsätter vi investera (amorterar 10.000 i mån samt ibland ca 100.000 varje år om det finns överskott på sparkonto). Men den dagen räntan går upp, så säljer vi fonder och blir av med lånet på en gång - då blir det inte värt med investering för att täcka ränta och amortering.
    Att inte ammortera alls är dock det dummaste man kan göra - 1,5% i inflation är inte värda det men tanke på risken som finns hela tiden om nåt händer och man inte kan ta det senare av nån anledning,

  • Limeblad

    Jag hade inte betalat av det iom att det kan vara svårt att få ett lån efter pensionen. Bättre då att investera i fonder för högre avkastning.

  • Anonvm

    Som flera sagt tidigare, har ni högre avkastning på ert sparande än vad ni har i ränta på bolånen så är det inte motiverat att lösa bolånen.

    Varför inte göra som så att ni gör en form av kompromiss?
    Låt det kapital ni har nu bara stå kvar i nån "trygg" indexfond eller nått i den stilen, sen slutar ni amortera på bolånen och startar ett nytt sparande...

    Då har ni ju alltid kapitalet redo att bara slå ihjäl bolånen med om den dagen kommer när räntan börjar stiga, eller att ni av vilken anledning som helst vill bli skuldfria.

Svar på tråden Betala hela huslånet eller inte?