• TrolletsMor

    Hur gör ni med kläder? varannan vecka

    Ja ni som har barnen varannan vecka hur gör ni? Delar ni allt, en del eller inget? Och varför och hur har ni lagt upp det. Ni som har varsin uppsättning av allt hur får ni det att funka? Jag och exet byter via förskola och skola alltså en lämnar på morgonen och den andre hämtar på em, så man behöver ju skicka med en del kläder dit oavsett liksom.

    Jag och exet har var sin garderob till barnen förutom ytterkläder då som vi har delat. Men jag har blivit så less på detta då jag VARJE vecka barnen kommer till mig måste jag hålla på och fråga efter och tjata om kläder som inte kommit med. Allt från skor till regnkläder. Så vi sa för ett antal månader sen att vi ska ha varsin garderob ytterkläder också, men då han inte skaffat det som faktiskt behövs, (det är jag som köpt nästan alla ytterkläder, och jag har allt som behövs), så har man ju ändå fått fortsätta skicka med kläder ändå som sen inte kommer tillbaka. Så nu funderar jag på att helt sonika dra hem till honom leta upp de kläder som jag köpt ta med de hem och tala om för honom att de kläder som hänger i skolan eller på förskolan som han inte har köpt ska inte med hem till honom utan det får vara kvar där.

    Jag vet inte hur jag ska göra jag känner att hur jag än gör så drabbar det barnen. Nr han inte ser till att skicka med kläder så har de kanske inte de kläder dem behöver för att vara ute. Men ska vi ha varsin garderob så blir det det fåniga med att "nej du måste ha den jackan, den andre har du ju hos pappa". Men samtidigt är jag så jäkla less på att behöva tjata, och behöva lösa något för att barnen ska slippa frysa, bli blöta osv för att han inte har koll på/inte bryr sig om detta. Tar tacksamt emot idéer och tankar här!

  • Svar på tråden Hur gör ni med kläder? varannan vecka
  • LFF

    Nu har inte vi varannan vecka (är inte separerade) men när barnen gick på förskolan så hade vi dubbel uppsättning av tex regnkläder och skalbyxor så de alltid hade ett set på förskolan. Det gjorde att när vi hämtade dem på förskolan så blev det ibland att de bytte om (om de varit ute) och hängde upp utebyxorna på sin plats och åkte hem i bara mjukisbyxor och jacka (åkte bil). 

    Kan det vara en idé i ert fall? Att ni har en dedikerad uppsättning kläder som ska befinna sig på förskolan? Och för eventuellt bruk hemmavid så har man en till uppsättning kläder (i vårt fall höll vi oss till att ha en extra uppsättning skalbyxor då vi sällan var ute när det ösregnade och skalbyxorna klarade av bus i vattenpölar hyfsat bra).

  • AndreaBD

    Vi höll inte på att skicka kläder fram och tillbaka, om det inte var skridskor eller annat speciellt. Det kan vara svårt att ha tillräckligt, man brukar sakna enskilda saker i början, men då får man försöka köpa några grejer begagnade, t.ex. regn-kläder och liknande. Och ju äldre barnen blir desto bättre koll har de sedan själva på att ha på sig jackan som de absolut vill ha hos den andra föräldern också. Sedan kan man säkert också lämna saker till den andra föräldern vid någon överlämning eller hämtning om det nu behövs. 

  • Anonvm

    Följer också detta...

    Undrar även om någon har bra tips o råd hur man lägger upp det så att barnen ej kommer i kläm när exet helt enkelt vägrar köpa ytterkläder o skor till barnen...

  • AndreaBD
    Anonvm skrev 2020-11-24 17:12:06 följande:

    Följer också detta...

    Undrar även om någon har bra tips o råd hur man lägger upp det så att barnen ej kommer i kläm när exet helt enkelt vägrar köpa ytterkläder o skor till barnen...


    Se till att DU får barnbidraget och så köper du kläder för det och så ger du exet några också. 
  • Tomelilla15

    Har ingen gen erfarenhet men sluta hämta/lämna via förskolan då. Sista dagen du hämtar barnen så tar du med allt hem. Barnen lämnas till exet inomhuskläder.

  • Anonvm
    AndreaBD skrev 2020-11-24 17:23:03 följande:
    Se till att DU får barnbidraget och så köper du kläder för det och så ger du exet några också. 
    Det är en rätt lång historia, men som det är nu så har vi halva barnbidraget var. Det finns inte på kartan att exet släpper ifrån sig sin halva frivilligt.
  • AndreaBD
    Anonvm skrev 2020-11-24 18:23:29 följande:
    Det är en rätt lång historia, men som det är nu så har vi halva barnbidraget var. Det finns inte på kartan att exet släpper ifrån sig sin halva frivilligt.
    I så fall får ni sätta er ihop och fördela kostnader. Han kan betala andra kostnader, du köper kläderna. 
  • Anonvm
    AndreaBD skrev 2020-11-24 18:54:58 följande:
    I så fall får ni sätta er ihop och fördela kostnader. Han kan betala andra kostnader, du köper kläderna. 
    Jag tar betalar för övrigt även barnens försäkringar.

    Sitta ner o resonera finns inte ens lite på kartan.
    Den uppgörelse som finns nu ang vårdnad och boende var vi i tingsrätten o redde ut, den nivån på "samarbete" har vi.
    Det blev en överenskommelse kring bla barens kläder o skor o barnbidrag inskrivet i protokollet....men det sket ju exet fullt i.

    Exet är på den nivån att jag vid ett tillfälle fick ta emot ena barnet i bara blöja (i slutet av sommaren juförsig), hon hade kläderna o skorna som hon hade på sig när hon åkte ifrån mig med sig i en påse, i påsen låg en lapp där det stod att kläderna o skorna var för små.... En 2åring kom alltså gåendes barfota på asfalten mitt inne i stan iförd enbart blöja
  • zapi

    Vi har också lämning o hämtning på förskola/skola.

    De "vanliga" kläderna har vi varsin uppsättning av. De kläderna jag sätter på barnen min sista dag försvinner ju till pappan. Men förhoppningsvis har de ju vanliga kläder på sig när jag hämtar :) så då får jag ju motsvarande tillbaka tillbaka även om det inte är exakt samma.

    Är det nåt specifikt jag inte vill ska hamna hos pappan får jag väl låta bli att sätta på det på lämningsdagen. Dock i praktiken har det varit några irritationsmoment när jag tex har köpt nya hela strumpor som inte är försmå men vid varje hämtning får tillbaka trasiga, för små och till och med udda strumpor på deras fötter. Låter kanske som en bagatell men lite irriterande i längden. Fan dyrt med strumpor : )

    Med ytterkläder har vi inte haft råd att ha dubbelt. Men lite samma princip här att lämnar jag med jacka så har de ju troligtvis en jacka på sig även när jag hämtar om det inte har hänt nåt drastiskt med vädret sen sist. Men även här har det varit lite problem. Att de kanske inte behövt ha överdrag veckan hos pappa men så blir det kallarare till min vecka men då är de inte med.

    Därför har jag börjat skriva ett mess kvällen innan vilka grejer som ska vara med i ryggsäcken.

  • zapi

    Barnbidraget har vi in på ett gemensamt konto. Härifrån dras försäkring, fritids och förskola. Det som blir över kan gå till ytterkläder o aktiviteter. Den som handlar får ta därifrån.

  • zapi

    Att ha olika uppsättningar ytterkläder om man hämtar o lämnar på förskola vet jag inte hur det ska gå till i praktiken. För jag måste ju sätta på nåt på morgonen och det är ju det de har på sig hela dan. Då måste de ju byta om vid hämtning. Ta av sig mammas ytterkläder och ta på sig pappas. Då hänger ju ändå mammas ytterkläder på kroken hela vecka (eller åker ni förbi o hämtar upp det sen?) och personalen vet säkert ändå inte vems som e vems och sätter på det på barnent nästa dag osv. Eller hur gör ni som har det så?

  • TrolletsMor

    Alltså ett av skälen till att vi hämtar/lämnar via förskolan är att våra jobb inte matchar varandra, de veckor jag inte har barnen jobbar jag antingen kväll eller morgon till kväll just eftersom jag inte kan ta de tiderna när jag har barnen.

    Sen förstår jag inte hur det ska vara så svårt att få med sig de kläder de kan tänkas behöva, sen skyller han på att han inte får med sig allt på morgonen, men jag får ju med mig allt och jag har inte ens bil vilket han har så det handlar liksom om ren lathet/bekvämlighet eller vad som. Och visst hade det varit någon gång ibland och någon grej eller nått hade det väl inte spelar så stor roll men att man behöver eftersökta mycket utav de kläder som behövs varenda måndag de kommer till mig som nån morsa till honom känns knappast okej. Att en gång varannan vecka klara av att se till att rätt kläder kommer med är väl knappast särskillt mycket begärt?

    Och jag har tagit upp detta gång på gång under ett års tid och inget har förändrats, så nu har jag fått nog. Sa det till honom och han blev såklart sur på mig, men när jag frågade om det är rimligt att jag ska behöva tjata om detta varenda gång så ville han ju inte svara på det men ändå är det jag som är dum... Ja vad fasen ska man göra?

  • AndreaBD
    Anonvm skrev 2020-11-24 19:25:40 följande:
    Jag tar betalar för övrigt även barnens försäkringar.

    Sitta ner o resonera finns inte ens lite på kartan.
    Den uppgörelse som finns nu ang vårdnad och boende var vi i tingsrätten o redde ut, den nivån på "samarbete" har vi.
    Det blev en överenskommelse kring bla barens kläder o skor o barnbidrag inskrivet i protokollet....men det sket ju exet fullt i.

    Exet är på den nivån att jag vid ett tillfälle fick ta emot ena barnet i bara blöja (i slutet av sommaren juförsig), hon hade kläderna o skorna som hon hade på sig när hon åkte ifrån mig med sig i en påse, i påsen låg en lapp där det stod att kläderna o skorna var för små.... En 2åring kom alltså gåendes barfota på asfalten mitt inne i stan iförd enbart blöja
    Då kanske du får faktiskt fråga en advokat. 
  • TrolletsMor
    zapi skrev 2020-11-24 19:33:45 följande:

    Att ha olika uppsättningar ytterkläder om man hämtar o lämnar på förskola vet jag inte hur det ska gå till i praktiken. För jag måste ju sätta på nåt på morgonen och det är ju det de har på sig hela dan. Då måste de ju byta om vid hämtning. Ta av sig mammas ytterkläder och ta på sig pappas. Då hänger ju ändå mammas ytterkläder på kroken hela vecka (eller åker ni förbi o hämtar upp det sen?) och personalen vet säkert ändå inte vems som e vems och sätter på det på barnent nästa dag osv. Eller hur gör ni som har det så?


    Ja detta är ju något jag också funderat på, hur man ska lösa det, för det blir ju mycket kläder om båda ska ha var sin uppsättning på förskolan och skolan.

    Dock funderar jag på om jag ska göra som så att jag ser till att de har det dem behöver på förskolan och skolan, sen får han inte ta med det hem utan det han behöver hemma får han fixa själv och så får han ha typ en jacka till dem var som är där. På så vis slipper jag iaf tjata hela tiden och jag vet att barnen har kläder de behöver, borde underlätta för honom också då eftersom han slipper fundera på det. Det är ju ändå jag som köper det mesta i klädväg iaf, men jag har inte råd att ha en dubbel uppsättning kläder, en för förskolan och en för hemma, för skulle vi göra så skulle jag ändå få köpa det mesta.
Svar på tråden Hur gör ni med kläder? varannan vecka