• Amandy1990

    Vi som väntar svar på NIPT

    Hej!

    Jag ska göra NIPT på torsdag och är redan nervös inför väntan på resultatet! Är det fler som precis gjort NIPT eller ska göra snart? Tänkte att vi kunde vänta tillsammans :)

  • Svar på tråden Vi som väntar svar på NIPT
  • Mosokorv

    Är det någon som gjort nipt och fått svar via Karolinskas hemsida nyligen, och som vet hur väntetiden ser ut just nu? Vi har väntat 9 dagar nu och går snart sönder av nervositet.

  • ems86

    Hej!

    Läst lite i er tråd och undrar om jag kan få ställa några frågor. Är det standard att bli erbjuden NIPT om man är över 35 (som jag)? Betalar landstinget då?

    Jag har sedan tidigare en son med svåra funktionsnedsättningar. Inga kromosomavvikelser utan resultat av syrebrist vid förlossningen. Vet ni om det kan klassas som grund att bli erbjuden?

    Tacksam om någon har information:)

  • Jolly23
    m i a skrev 2021-01-22 17:44:11 följande:

    Fick hem mitt idag, trodde det skulle komma från mitt landsting men det kom från Akademiska i Uppsala. Allt såg bra ut men mitt brev verkar lite annorlunda från andras som jag sett. Där har det stått med siffror och värden medan i mitt stod det enbart att "

    Analysen visar ett normalt antal av kromosom 13, 18 samt 21" Men de kanske gjort om lite, det viktiga var att allt var bra


    Grattis!!

    Hur lång tid tog det att få svar?
  • Mosokorv

    Det verkar inte som att det blir något svar för oss idag, och nu kommer helgen. är det någon som fått svar på helgen eller är det lönlöst att kolla mer innan nästa vecka?

  • Goldenrobot
    Mosokorv skrev 2021-01-29 12:14:09 följande:

    Är det någon som gjort nipt och fått svar via Karolinskas hemsida nyligen, och som vet hur väntetiden ser ut just nu? Vi har väntat 9 dagar nu och går snart sönder av nervositet.


    Jag gjorde Nipt den 5 januari och fick svaret via www.karolinska.se/foster den 15 januari.

    Enligt info skulle det ta 10-15 arbetsdagar _från att provet kom till labbet_. Tror det blev sju arbetsdagar ungefär..?
  • Goldenrobot
    ems86 skrev 2021-01-29 13:58:12 följande:

    Hej!

    Läst lite i er tråd och undrar om jag kan få ställa några frågor. Är det standard att bli erbjuden NIPT om man är över 35 (som jag)? Betalar landstinget då?

    Jag har sedan tidigare en son med svåra funktionsnedsättningar. Inga kromosomavvikelser utan resultat av syrebrist vid förlossningen. Vet ni om det kan klassas som grund att bli erbjuden?

    Tacksam om någon har information:)


    Det är nog olika i olika regioner (landsting). I Stockholm erbjuds NIPT t ex om man får 1:200 eller högre risk än så på KUB (men kanske även i andra fall - se nedan). Andra regioner har andra gränser, så kolla med din barnmorskemottagning vad som gäller.

    1177 skriver:

    "Vilka erbjuds att göra provet?

    Sjukvården kan erbjuda NIPT om ett eller flera av följande påståenden stämmer in:

    ? KUB visar på en förhöjd sannolikhet för kromosomförändringar.

    ? Du som är gravid har tidigare väntat ett barn med kromosomförändringar.

    ? Tidigare ultraljudsundersökningar eller tester visat på avvikelser.

    Rutinerna för vilka som får göra provet kan vara olika i olika landsting och på olika mottagningar."
  • Goldenrobot
    Mosokorv skrev 2021-01-29 17:21:31 följande:

    Det verkar inte som att det blir något svar för oss idag, och nu kommer helgen. är det någon som fått svar på helgen eller är det lönlöst att kolla mer innan nästa vecka?


    Jag fick upp mitt på en fredag och _tror_ att det bara är vardagar som det uppdateras. Det baserar jag på att de beräknar svarstiden i _arbetsdagar_ och inte kalenderdagar.

    Har ni väntat nio kalenderdagar eller nio arbetsdagar menar du? 10-15 arbetsdagar från att det kom till labbet innebär ju två-tre veckor, plus ev nån dag för att komma till labbet...

    Det är en lång väntan. Tog ni på indikation eller privat?
  • Mosokorv
    Goldenrobot skrev 2021-01-29 17:35:25 följande:

    Jag fick upp mitt på en fredag och _tror_ att det bara är vardagar som det uppdateras. Det baserar jag på att de beräknar svarstiden i _arbetsdagar_ och inte kalenderdagar.

    Har ni väntat nio kalenderdagar eller nio arbetsdagar menar du? 10-15 arbetsdagar från att det kom till labbet innebär ju två-tre veckor, plus ev nån dag för att komma till labbet...

    Det är en lång väntan. Tog ni på indikation eller privat?


    Fast på 1177 står det att man får svar inom 1-2 veckor. Inget om arbetsdagar? Även BM sa 1-2 veckor..

    I vårt landsting är det rutin med nipt för alla över en viss ålder. Ingen gör kub här längre då det enligt vårt landsting är förlegat och onödigt när nipt finns.
  • Goldenrobot
    Mosokorv skrev 2021-01-29 17:43:36 följande:

    Fast på 1177 står det att man får svar inom 1-2 veckor. Inget om arbetsdagar? Även BM sa 1-2 veckor..

    I vårt landsting är det rutin med nipt för alla över en viss ålder. Ingen gör kub här längre då det enligt vårt landsting är förlegat och onödigt när nipt finns.


    Vi fick papper från Karolinska samt muntlig info från provtagningsbarnmorskan att det skulle ta 10-15 arbetsdagar.

    Karolinska skriver på sidan där man ska kontrollera svaren att det tar 10-14 dagar från att det kom till laboratoriet och kan ta upp till 16 dagar från att man lämnade provet.

    De skriver förvisso inte arbetsdagar där...
  • Mosokorv
    Goldenrobot skrev 2021-01-29 18:58:49 följande:

    Vi fick papper från Karolinska samt muntlig info från provtagningsbarnmorskan att det skulle ta 10-15 arbetsdagar.

    Karolinska skriver på sidan där man ska kontrollera svaren att det tar 10-14 dagar från att det kom till laboratoriet och kan ta upp till 16 dagar från att man lämnade provet.

    De skriver förvisso inte arbetsdagar där...


    Jag hittade samma text som du nu inne på karolinska om 10-14 dagar (upp emot 16 med 2 leveransdagar). Samtidigt har man läst om dom som fått svar efter 3 dagar och det allra vanligaste på familjeliv verkar vara efter 8 kalenderdagar. Så vi har ju gått och hoppats på denna veckan.

    Samtidigt som man vet att risken att något är fel är liten så är det ju ett fruktansvärt stort besked och väntan är verkligen fruktansvärd. Men men. Vi får försöka hålla oss sysselsatta några dagar till.
Svar på tråden Vi som väntar svar på NIPT