• Anonym (Hjälp­)
    Tue 24 Nov 2020 20:25
    2079 visningar
    9 svar
    9
    2079

    Jag vill göra intimkirurgi.

    Jag har ett problem, som för mig är väldigt stort. Jag har inre blygdläppar som hänger ut mycket. Det ställer till det med problem vid sex och speciellt nu när jag sitter mycket på jobbet då måste jag fixa till byxorna hela tiden för trosor/byxor skaver mot blygdläpparna. Jag får ont ibland och känns som inga trosor passar mig. Mår dåligt över detta.

    Sedan har jag aldrig visat mig helt naken för min sambo som jag haft i 4 år. Måste alltid ha släkt lampa och håller alltid för mitt underliv om vi kommer i en ställning där han kan se det. Han tycker också det är jobbigt och är helt obrydd om hur jag ser men klarar ändå inte av det. Jag tittar aldrig på porr så har ingen föreställning av hur jag tycker man ?borde? se ut utan det handlar mer om att jag tycker jag själv ser så hemsk och äcklig ut där nere + alla mina fysiska besvär.

    Jag har mått dåligt över detta i många år men har aldrig vågat prata om det. Har inte heller haft råd att bekosta en op själv. Vad finns det för hjälp att få? Har någon av er gjort intimkirurgi?

  • Svar på tråden Jag vill göra intimkirurgi.
  • Anonym (Frpga­)
    Tue 24 Nov 2020 20:44
    #1

    Vill bara fråga om du fått barn? Om du gjort det kan du mycket väl ha skador som orsakar dina problem. Isf bör du utreda om du har det och inte göra ett skönhetsingrepp. För ligger det annat bakom så behöver du få ordenlig hjälp

  • Anonym (J)
    Tue 24 Nov 2020 20:59
    #2

    Jag hade samma problem och fick operationen gjord via remiss från mödravården/vårdcentralen. Det löste alla praktiska problem. Hade jag inte fått det betalt hade jag sparat ihop till det själv. Vid sex brydde jag mig inte men så sjukt opraktiskt med byxor och vid cykling. Flocken som brukar yla ?du duger som du är? i trådar som den här får gärna förklara varför man ska behöva stå ut med sånt här. Lätt åtgärdat och löser skav och problem. Det enda jag ångrar är att jag inte tog tag i problemet tidigare.

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Tue 24 Nov 2020 21:11
    #3
    Anonym (J) skrev 2020-11-24 20:59:13 följande:

    Jag hade samma problem och fick operationen gjord via remiss från mödravården/vårdcentralen. Det löste alla praktiska problem. Hade jag inte fått det betalt hade jag sparat ihop till det själv. Vid sex brydde jag mig inte men så sjukt opraktiskt med byxor och vid cykling. Flocken som brukar yla ?du duger som du är? i trådar som den här får gärna förklara varför man ska behöva stå ut med sånt här. Lätt åtgärdat och löser skav och problem. Det enda jag ångrar är att jag inte tog tag i problemet tidigare.


    Men vad skönt att du har fått hjälp! Ska man börja kontakta en gynmottatningen? Hur fungerar det när dom gör det n bedömning? Är rädd att dom bara tycker jag överdriver mina problem.
  • Anonym (J)
    Tue 24 Nov 2020 21:25
    #4
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-11-24 21:11:42 följande:

    Men vad skönt att du har fått hjälp! Ska man börja kontakta en gynmottatningen? Hur fungerar det när dom gör det n bedömning? Är rädd att dom bara tycker jag överdriver mina problem.


    Kontakta mödravården och boka en tid. Förklara hur mycket besvär det ger i din vardag. Det är inte ett kosmetiskt problem. Till syvende och sist är det en bedömning av läkaren om du får operation. De har sett och hört det här förut många gånger.

    Jag har ingen känsla för hur många som får och hur många som nekas.

    Men börja med att boka en tid redan i morgon.

    Alla mina problem försvann direkt efter operationen.
  • Anonym (Fialo­tta)
    Tue 24 Nov 2020 21:29
    #5

    Jag hade problem precis som du beskriver. Trosor och byxor skavde och vissa dagar kunde det kännas som om blygdläpparna brann efter en dag med byxor på.


    Jag har hört många säga (även folk inom vården) att kvinnor med större inre blygdläppar inte har fysiska problem med det, att det bara är något vi hittar på för att vi jämför oss med hur porrskådisar ser ut. DET ÄR SKITSNACK. Det kanske vore en sak om vi skulle gå runt utan kläder hela dagarna men så ser inte våra liv ut. De underkläder som säljs är tyvärr inte heller anpassade för att våra underliv ser annorlunda ut så det är inte så konstigt att vi får fysiska besvär. 


    Jag skämdes, precis som du, och ville ogärna visa mig vid sex. Ville helst inte visa mig i bikini eller underkläder heller. Minns att jag liksom "drog bak" eller "vek in" eller "tryckte upp" dom inre blygdläpparna för att dom inte skulle hänga fram och skava eller synas.


    Tillslut skickade jag ett meddelande till gynmottagningen via 1177 där jag beskrev mina besvär. Beskrev den brännande känslan (som inte berodde på svamp eller liknande), hur det skavde, hur jag begränsade mig i vad jag satte på mig och i vilka aktiviteter jag utförde (cykla var ju en pina). Jag fick en inbokad underökning med en läkare månaden efter. Läkaren kunde konstatera att mina inre blygdläppar hade små förhårdnader som byggs upp på hud som nöts och att den brännande och ömma känslan jag beskrev berodde på att blygdläpparna skavde. Jag fick tid för operation tre månader senare och dom skar bort yttersta delen av mina blygdläppar.


    Operationen utfördes under narkos, allt gick bra och tog bara någon timme och jag fick åka hem samma dag. Hade inte speciellt ont men det klart att det kändes lite. Stygnen var såna som försvinner efter någon vecka och jag fick vara noga med att torka/badda försiktigt och spola med koksaltlösning efter toalettbesöken. Efter några veckor kunde jag ha sex igen och jag har inga känselbortfall. 

    Mitt liv förändrades totalt! Jag kunde njuta på ett helt annat sätt och äntligen känna mig bekväm både i och utanför sängen. Jag kan ha på mig vad jag vill och göra vad jag vill utan att tänka på om det kommer göra ont eller inte. Jag ångrar inte att jag opererade mig, ångrar bara att jag inte tog tag i det tidigare. 


    Jag tycker att det är en självklarhet att få en sådan operation bekostad av landstinget om man har fysiska besvär. Är det bara av kosmetiska skäl tycker jag att man får bekosta det själv. 

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Wed 25 Nov 2020 19:09
    #6
    Anonym (Fialotta) skrev 2020-11-24 21:29:50 följande:

    Jag hade problem precis som du beskriver. Trosor och byxor skavde och vissa dagar kunde det kännas som om blygdläpparna brann efter en dag med byxor på.

    Jag har hört många säga (även folk inom vården) att kvinnor med större inre blygdläppar inte har fysiska problem med det, att det bara är något vi hittar på för att vi jämför oss med hur porrskådisar ser ut. DET ÄR SKITSNACK. Det kanske vore en sak om vi skulle gå runt utan kläder hela dagarna men så ser inte våra liv ut. De underkläder som säljs är tyvärr inte heller anpassade för att våra underliv ser annorlunda ut så det är inte så konstigt att vi får fysiska besvär. 

    Jag skämdes, precis som du, och ville ogärna visa mig vid sex. Ville helst inte visa mig i bikini eller underkläder heller. Minns att jag liksom "drog bak" eller "vek in" eller "tryckte upp" dom inre blygdläpparna för att dom inte skulle hänga fram och skava eller synas.

    Tillslut skickade jag ett meddelande till gynmottagningen via 1177 där jag beskrev mina besvär. Beskrev den brännande känslan (som inte berodde på svamp eller liknande), hur det skavde, hur jag begränsade mig i vad jag satte på mig och i vilka aktiviteter jag utförde (cykla var ju en pina). Jag fick en inbokad underökning med en läkare månaden efter. Läkaren kunde konstatera att mina inre blygdläppar hade små förhårdnader som byggs upp på hud som nöts och att den brännande och ömma känslan jag beskrev berodde på att blygdläpparna skavde. Jag fick tid för operation tre månader senare och dom skar bort yttersta delen av mina blygdläppar.

    Operationen utfördes under narkos, allt gick bra och tog bara någon timme och jag fick åka hem samma dag. Hade inte speciellt ont men det klart att det kändes lite. Stygnen var såna som försvinner efter någon vecka och jag fick vara noga med att torka/badda försiktigt och spola med koksaltlösning efter toalettbesöken. Efter några veckor kunde jag ha sex igen och jag har inga känselbortfall. 

    Mitt liv förändrades totalt! Jag kunde njuta på ett helt annat sätt och äntligen känna mig bekväm både i och utanför sängen. Jag kan ha på mig vad jag vill och göra vad jag vill utan att tänka på om det kommer göra ont eller inte. Jag ångrar inte att jag opererade mig, ångrar bara att jag inte tog tag i det tidigare. 

    Jag tycker att det är en självklarhet att få en sådan operation bekostad av landstinget om man har fysiska besvär. Är det bara av kosmetiska skäl tycker jag att man får bekosta det själv. 


    Så skönt att du fick hjälp. Hur blev resultatet efter operation tycker du?

    Jag är så rädd över att kontakta vården för såna privata problem jag inte vågat prata om för och bara bli avvisad. Jag skulle tycka det var så jobbigt. Jag får ont av byxor/trosor och när jag utför vissa aktiviteter. Det går ut över mitt sexliv då det också kan bli en smärtsam upplevelse. Men samtidigt läser jag hur svårt det är att få en operation då det ?kan vara så?.
  • Anonym (Fialo­tta)
    Wed 25 Nov 2020 19:54
    #7
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-11-25 19:09:47 följande:
    Så skönt att du fick hjälp. Hur blev resultatet efter operation tycker du?

    Jag är så rädd över att kontakta vården för såna privata problem jag inte vågat prata om för och bara bli avvisad. Jag skulle tycka det var så jobbigt. Jag får ont av byxor/trosor och när jag utför vissa aktiviteter. Det går ut över mitt sexliv då det också kan bli en smärtsam upplevelse. Men samtidigt läser jag hur svårt det är att få en operation då det ?kan vara så?.
    Jag är nöjd med resultatet. Det ser inte konstigt ut alls och har som sagt inga men efter operationen.

    Jag förstår verkligen att det känns läskigt att prata om och att visa upp ett så intimt problem och att du är rädd för att bli avvisad men kontaktar du vården har du iaf tagit ett steg närmre en lösning. Det är inte meningen att du ska ha ont och  vara så begränsad som du är i ditt liv. Får du ett nej från landstinget har du ju åtminstone försökt och det är ju bättre än att bara låta problemet va. Kanske kan dom i så fall hjälpa dig med andra lösningar eller ge dig ett kostnadsförslag på vad det skulle kunna kosta om du skulle bekosta det själv. 
  • Anonym (W)
    Wed 25 Nov 2020 19:58
    #8

    Hej!

    Jag gjorde intimkirurgi när jag var 30 år. Inga barn men kände mig missnöjd med mina inre blygdläppar. Jag blev så himla nöjd efteråt och skäms inte ett dugg. Har fått komplimanger för hur fin jag är där nere, hehe.

    Är supernöjd och gjorde inte ont det minsta!

  • Anonym (...)
    Wed 25 Nov 2020 20:14
    #9

    Jag gjorde också en labiaplastik dock så ser jag ingen skillnad från innan operationen.... jag har inte så stora inre dock är mina yttre väldigt smala och icke fyllda.

Svar på tråden Jag vill göra intimkirurgi.