• Ystadtjejen

    Napp eller inte?

    Valde ni att ge era barn napp eller inte? För er som gjorde det, vid vilken ålder fick era barn napp och vad var anledningen till att ni började? När slutade ni med napp?

    Mitt barn är nu sex veckor och jag vet inte om jag ska ge honom napp eller inte. Jag helammar om det har någon betydelse.

  • Svar på tråden Napp eller inte?
  • BuoBä

    Jag tror dottern var två veckor när hon fick napp. Hon hade ett stort sugbehov som inte var matrelaterat. Alternativet var att sitta med ett finger i munnen på henne större delen av dygnet och det funkade inte.

    Hon slutade när hon var drygt 3 år.

    Om du inte ser behovet, så är napp verkligen inget måste. Men det är sämre om barnet börjar suga på tummen, för den är ofta svårare att sluta med.

  • Ystadtjejen
    BuoBä skrev 2020-11-24 21:50:20 följande:

    Jag tror dottern var två veckor när hon fick napp. Hon hade ett stort sugbehov som inte var matrelaterat. Alternativet var att sitta med ett finger i munnen på henne större delen av dygnet och det funkade inte.

    Hon slutade när hon var drygt 3 år.

    Om du inte ser behovet, så är napp verkligen inget måste. Men det är sämre om barnet börjar suga på tummen, för den är ofta svårare att sluta med.


    Tack för svar! Sonen ammar väldigt mycket bitvis som jag inte tror att han behöver egentligen (kräks ibland men vill fortsätta i någon timme till). Jag tycker det är svårt att veta om han behöver amma eller om det hade räckt med napp. Han tycker inte om att suga på mina fingrar istället utan skriker bara då.
  • Anonym (K)

    Första barnet föddes med ett sugmärke på tummen och det dröjde inte lång tid efter förlossningen innan han sög på tummen för jämnan. Vi gav då napp ganska direkt eftersom det bl a är lättare att sluta med än tumme. Jag helammade och nappen/tummen störde inte alls. Han ratade dock nappen trots att vi provade flera olika märken och material. Det var bara tummen som dög. Från att han var 3-4 år försökte vi få honom att sluta suga på tummen men det var jättesvårt och den åkte in i munnen omedvetet när han var trött eller han sov. I somras, när han fyllde 7 år, lyckades vi bryta vanan och han har inte sugit på tummen sedan dess.

    Andra barnet fick napp redan på BB för att ville undvika ett tumsugande barn till. Jag helammade då också och nappen störde inte amningen. Han slutade med nappen när han var 2 år och 9 månader. Vi hade två jobbiga nattningar sen har han inte frågat efter nappen igen. Han är nu 4,5 år.

    Tredje barnet fick också napp på BB av samma anledning. Inte heller den gången störde nappen amningen (hel). Han är snart 1,5 år och vi försöker ta bort nappen dagtid när han är glad och nöjd. Det funkar bra tills han hittar en napp i nån leksakslåda eller så, då åker den in i munnen direkt. Planen är att avsluta nappsugandet i samma ålder som med andra barnet, dvs bara ge napp när han ska sova när han är typ 2 år och sen ta bort den helt innan han fyller 3 år.

    Om ditt barn försöker suga på tummen hade jag definitivt försökt få honom att ta napp istället. Det är så mycket lättare att kontrollera nappsugandet jämfört med tumsugandet och extremt mycket lättare att sluta med. Det går ju liksom inte att lämna tummarna till katterna på Skansen... Verkar han inte ha något större sugbehov utöver när han ammar ser jag däremot ingen anledning till att ge napp bara för att. Om den ska fungera som tröst skulle jag säga att det är bättre med ett gosedjur eller en snuttefilt.

  • Aliona

    Sonen fick napp när han var nyfödd. Vi låg på neo en vecka och sköterskorna erbjöd napp. Vi hade inte tänkt på det och gav honom bara nappen. Jag ammade, han fick flaska och napp och det var inget som störde. Han älskade nappen och blev lugn och harmonisk av att suga på den. Vid ca 1,5 år började vi ge nappen bara då han skulle sova. Vid 2,5 år slutade han helt. Vi passade på när vi åkte på semester. Sade att vi hade glömt att ta den med oss och att han kunde få den igen när vi kom hem. Inga problem. När vi kom hem hade han vant sig av med den.

  • Anonym (Flaska)

    Min son blev flaskmatad och hade ett stort sugbehov av det tror jag. Han fick napp när han var två veckor. Han hade den fram tills han var 18 månader. Han var väl grinig i 1-2 veckor men det gick jättebra. Kommer definitivt erbjuda napp till nästa barn och ta bort den runt 18 månader igen.

  • sextiotalist

    Sonen fick napp när han var två-tre dagar. Han hade stort sugbehov men vägrade bröstet (och kopp också).

    Så det blev napp och nappflaska för att få honom att äta och må bra

Svar på tråden Napp eller inte?