• Anonym (Famrätt)

    Ni som fått ensam vårdnad!!!

    Inget av det du beskriver är skäl för ensam vårdnad. Du har inte en chans. Ensam vårdnad måste vara kopplat till risker omkring barnet. Att han vägrar skriva på papper som rör barnet. Fattar dåliga beslut i juridisk mening som drabbar barnet.

    Det du beskriver är problematiskt i annan mening men inget som kopplas till det juridiska vårdnadsförhållandet.

  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (HJÄLP) skrev 2020-11-25 13:36:10 följande:

    Men det kan inte anses att han är olämplig pga hand psykiska hälsa?

    Jag orkar inte mer och vet inte vad jag gör längre, känner mig fångad. Vill inte lämna sonen men kan inte leva såhär nära någon som aldrig låter mig vara


    Fast den juridiska vårdnaden är inte kopplat till umgänge eller boende. Den juridiska vårdnaden som du skulle vilja ha ensam är inte kopplat till rätten till umgänget. Ska extremt mycket till för att bli av med vårdnanden. Det du verkar efterfråga är att slippa lämna barnet på umgänge då du befarar att pappan kan vara en fara för barnet. Då är det ett sådant beslut du behöver få från tingsrätten. Då måste du lämna in en stämning. Men även att få bort umgänge helt är mycket svårt. Då måste du kunna visa att han utgör en fara för barnet. Tingsrätten brukar ge familjerätten uppdrag att utreda detta. I bästa fall kan det under utredningstiden bli aktuellt med umgänge med umgängesstöd.
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (HJÄLP) skrev 2020-11-25 13:59:23 följande:

    Det jag vill är att kunna flytta härifrån så vi slipper ha någon som tittar in i fönster, åker efter med bilen, hotar mm. Han har gjort mig utbränd och han krossar mig. Kanske blir jag som till sist blir av med vårdnaden när jag behöver läggas in på psyke pga depression och utmattningssyndrom. Det är så jag känner när det aldrig slutar och bara eskalerar.

    Och att flytta kan jag ju inte när han behöver skriva på om det om jag tex skulle flytta till annan stad med barnet


    Blir svårt praktiskt att ha varannan vecka om du tänker flytta långt så det kanske du ändå inte kan göra.

    Hursomhelst så ska det som jag sa väldigt svårt att få ensam vårdnad och en sådan familjerättsligt process tar 1-2 år.
  • Anonym (Famrätt)
    Kjell2 skrev 2020-11-25 14:28:40 följande:

    Tror du måste dela upp detta i två frågor, dels hans trakasserier av dig. Där gäller det att göra sig okontaktbar och inte reagera samt polisanmäla.

    Sen är det barnfrågan. Där behöver du nog ta kontakt med familjerätten för att få till ett umgängesschema. Kan var en bra idé att ta proffshjälp.

    Tänk på att även om han förlorar vårdnaden kan det fortfarande bli så att han har ett fastställt umgänge.


    Eftersom barnet bor varannan vecka finns inget umgänge.
  • Anonym (Famrätt)
    Kjell2 skrev 2020-11-25 16:26:18 följande:

    Då kanske det är dags att få till ett fastställt umgängesschema. Är det mycket konflikt mellan föräldrarna är det ofta att föredra då alla vet vad som gäller.

    Om det sen är varannan vecka eller något annat som är bäst för barnen får väl domstolen besluta och familjerätten utreda om inte föräldrarna kan komma överens.


    Fast umgänge blir det bara om barnet bor mer hos den ena. I det här faller bor barnet varannan vecka. Då finns inget umgänge.
  • Anonym (Famrätt)
    Kjell2 skrev 2020-11-25 16:46:54 följande:

    Det går att få ett fastställt umgängesschema som är varannan vecka. I detta fall kanske ett annat schema är bäst för barnet.


    Nej. Fortfarande är det så att om barnet BOR varannan vecka så existerar inget UMGÄNGE då barnet BOR varannan vecka.

    Om föräldrar inte är överens om hur det ska se ut med vårdnad, boende och eventuellt umgänge behöver de ta det till tingsrätten som då kan besluta om en eller flera av dessa delar. Att ge en förälder ensam vårdnad så att denne kan flytta, är inte troligt utan snarare ett skäl till att INTE ge en förälder ensam vårdnad. Om det fanns bevis på att pappa trakasserar TS i form av polisanmälningar, domar etc skulle det kanske finnas en möjlighet men inte utifrån det som TS beskriver. Hon behövt börja i andra ändan, med polisanmälan etc.
  • Anonym (Famrätt)
    Kjell2 skrev 2020-11-25 16:57:59 följande:

    Möjligt att inget umgänge sker men ett fastställt umgängesschema kan finnas.

    Mitt tips till TS var tidigare att polisanmäla trakasserierna och gå till familjerätten för att få hjälp frågan kring vårdnad mm.


    Men gode gud ge dig. Hur fan kan man ha ett umgängesschema när inget umgänge finns tänker du??

    Jag ger upp...
  • Anonym (Famrätt)

    Tröttsamt med faktaresistens.

    Självklart kan man ha avtal om att barnen bor växelvist, det har jag aldrig förnekat. Men då är det just ett avtal om boendet. Om barnet bor 50/50 så finns inget UMGÄNGE. Umgänge uppstår endast om barnet bor mer hos den ena föräldern, och det har inget att göra med var man är skriven.

    Detta är vad jag arbetar med på daglig basis så jag är helt säker på detta.

    Skulle kunna lägga in massa länkar, men det kan säkert de som verkligen vill veta själva googla upp, och de som inte kan medge att de har fel kommer ändå inte att bry sig om mina länkar... hursomhelst så orkar jag verkligen inte älta längre.

    Kontentan av TS problem handlar ändå om nåt annat.

Svar på tråden Ni som fått ensam vårdnad!!!