• Svar på tråden Har du läst biokemi på universitetet?
  • anonym170718
    snedtak skrev 2020-11-26 20:13:49 följande:

    Nej och nej.


    synd. men visst har du tidigare hjälp mig med matte eller kemi? vad har du för utbildning? du verkar kunna en del.
  • snedtak
    anonym170718 skrev 2020-11-26 21:12:58 följande:
    synd. men visst har du tidigare hjälp mig med matte eller kemi? vad har du för utbildning? du verkar kunna en del.
    Det är möjligt Jag är civilingenjör och läst en del matematik på högskolenivå och matte/kemi på gymnasiet.

    Jag gissar på att uniprot är väldigt nischat och att det är ganska låg sannolikhet att hitta någon på FL. Finns det Facebook-grupper för biokemister kanske?
  • anonym170718
    snedtak skrev 2020-11-27 22:56:01 följande:
    Det är möjligt Jag är civilingenjör och läst en del matematik på högskolenivå och matte/kemi på gymnasiet.

    Jag gissar på att uniprot är väldigt nischat och att det är ganska låg sannolikhet att hitta någon på FL. Finns det Facebook-grupper för biokemister kanske?
    Okej :) du har nog rätt... kanske finns sidor för biokemister men då också en risk att jag stöter på nån lärare, även det är osannolikt men... jag vet liksom egentligen inte vad som är ok att fråga om och inte
  • anonym170718
    Embla twopointoh skrev 2020-11-28 02:07:30 följande:

    Ja på första (typ 50hp sammanlagt ren biokemi) och nej på andra. Hurså?


    Okej! Jag ska titta på ett visst protein och ta reda på hur lång gensekvensen är, sen längden för sekvensen av mRNA samt längden av mRNA translation. mRNA't ska ju vara kortare än gensekvensen men sidan visar på att gensekvensen består av 1725 nukleotider och att mRNA består av "Base Count: 2039" så det är ju tvärtom. Eller vet någon vad "Base Count" står för? Jag tänkte först att det kanske hade med baspar att göra, dvs att det då är 2039/2 nukleotider men det blir ju ett ojämnt tal så det kan ju inte heller funka?
  • Embla twopointoh
    anonym170718 skrev 2020-11-29 20:36:50 följande:
    Okej! Jag ska titta på ett visst protein och ta reda på hur lång gensekvensen är, sen längden för sekvensen av mRNA samt längden av mRNA translation. mRNA't ska ju vara kortare än gensekvensen men sidan visar på att gensekvensen består av 1725 nukleotider och att mRNA består av "Base Count: 2039" så det är ju tvärtom. Eller vet någon vad "Base Count" står för? Jag tänkte först att det kanske hade med baspar att göra, dvs att det då är 2039/2 nukleotider men det blir ju ett ojämnt tal så det kan ju inte heller funka?
    Jag kommer ihåg att vi höll på med det där på grundkursen i Biokemi, men det är femtioelva år sedan. Varför inte bara fråga läraren?
Svar på tråden Har du läst biokemi på universitetet?