• Thu 26 Nov 2020 13:48
    1902 visningar
    27 svar
    27
    1902

    Graviditetspenning pga corona?

    Jag jobbar som socialsekreterare och visst, en del av mitt arbete innebär att gå på hembesök, träffa personer, besöka verksamheter, m.m men mycket av tiden sitter jag vid datorn och skriver, pratar i telefon eller har interna möten där jag skulle kunna delta digitalt. HR på mitt jobb tog dock upp möjligheten att ansöka om graviditetspenning på deltid på grund av riskerna. Jag kan utföra en del av arbetet hemma men det finns inte arbetsuppgifter motsvarande heltid för mig att göra hemma och jag kan inte omplaceras. Är det någon som inte har ett uppenbart riskfyllt arbete ur smittskyddssynpunkt som ändå fått igenom graviditetspenning på (heltid eller deltid) just på grund av corona eller är det helt hopplöst? Jag vill gärna undvika risken för smitta i möjligaste mån men får inte jobba hemma på heltid.

  • Svar på tråden Graviditetspenning pga corona?
  • Anonym (Anony­m)
    Thu 26 Nov 2020 13:58
    #1

    Att vara gravid är inte en riskgrupp. Det gäller samma regler för graviditetspenning för dig som alla andra, och det är väl sex veckor före bf. Det finns ett flertal yrken som träffar många fler än dig, och de har inte heller möjlighet att gå hem hur tidigt som helst. Du kan alltid försöka men räkna inte med att lyckas.

  • Thu 26 Nov 2020 14:10
    #2

    Du anses inte vara högrisk, så prata med din chef om andra arbetsuppgifter.

  • Thu 26 Nov 2020 14:13
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-26 13:58:22 följande:

    Att vara gravid är inte en riskgrupp. Det gäller samma regler för graviditetspenning för dig som alla andra, och det är väl sex veckor före bf. Det finns ett flertal yrken som träffar många fler än dig, och de har inte heller möjlighet att gå hem hur tidigt som helst. Du kan alltid försöka men räkna inte med att lyckas.


    Jag vet att gravida inte klassas som riskgrupp. Enligt HR skulle det troligtvis gå igenom men jag tyckte det lät lite för bra för att vara sant så ville höra om andras erfarenheter. Har hört om personal i förskolan som fått beviljat men de har ju svårare att hålla distans så där är det ju mer logiskt.

    Enligt Försäkringskassan:

    "När du är gravid kan du ha rätt till graviditetspenning om det finns risker i din arbetsmiljö. Det är din arbetsgivare som ansvarar för din arbetsmiljö. Det innebär att när du är gravid gör din arbetsgivare en riskbedömning enligt arbetsmiljölagen (1977:1160) och Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2007:5). Detta ansvar har arbetsgivaren alltid.

    Coronaviruset är klassat som ett smittämne i riskklass 3 enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2018:4) om smittrisker. Det innebär att arbetsgivaren gör en riskbedömning av din arbetsmiljö precis som i normala fall. Arbetsgivaren bedömer endast din arbetsmiljö, inte om du har andra riskfaktorer som gör att du ska vara mer försiktig enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer."

    www.forsakringskassan.se/privatpers/coronaviruset-det-har-galler
  • Anonym (Anony­m B)
    Thu 26 Nov 2020 14:14
    #4
  • Anonym (Ellen­)
    Thu 26 Nov 2020 14:15
    #5

    Vi som har kontorsjobb har generellt sett inte rätt till gravidpenning, har aldrig haft. Om du inte har fysiska åkommor som gör att du inte kan klara av det heller, utan anpassning.
    Tex svår foglossning så att du inte kan ta dig till och från jobb (ens med kryckor), att du varken kan stå eller sitta längre stunder utan behöver vara sängliggande typ. Eller hyperemesis där du kräks oavbrutet.

    Det faktum att arbetsgivaren inte har jobb åt dig brukar sällan vara skäligt.
    Jag har erfarenhet av ett flygbolag som bänkade (alltså satte ner flygande personal på marken) from vecka 16 ungefär. Man hade egentligen inte jobb för alla fick men de gå på huvudkontoret och sortera papper tills det var dags. De som då inte hade några fysiska problem alltså.
    För att flyga var att utsättas för risk men gå runt i kontorsmiljö är inte förenat med risker.

    Sen kan du ju söka föräldrapenning from 60 dagar före beräknat datum precis som alla andra, om du känner att du vill ha den vilan.

    Men försök kolla med arbetsgivaren om det finns något mer du skulle kunna ansvara för den sista tiden, sortering, arkivering, skriva lathundar, uppdatera internt material, rensa digitala akter eller arkiv, att göra uppföljning på ärenden (via telefon tex) eller sånt som de övriga har svårt att hinna med.

  • Thu 26 Nov 2020 14:15
    #6
    Långbenopluto skrev 2020-11-26 14:10:48 följande:

    Du anses inte vara högrisk, så prata med din chef om andra arbetsuppgifter.


    Som sagt så kan jag inte få andra arbetsuppgifter motsvarande heltidsarbete.
  • Anonym (U)
    Thu 26 Nov 2020 14:17
    #7

    Enligt läkare så är gravida inte i risk.De är allmänt infektionskänsliga de gäller alla sjukdomar, så man ska väl inte springa runt oavsett. Men har inget med Corona att göra.

  • Thu 26 Nov 2020 14:20
    #8
    Anonym (Ellen) skrev 2020-11-26 14:15:05 följande:

    Vi som har kontorsjobb har generellt sett inte rätt till gravidpenning, har aldrig haft. Om du inte har fysiska åkommor som gör att du inte kan klara av det heller, utan anpassning.

    Tex svår foglossning så att du inte kan ta dig till och från jobb (ens med kryckor), att du varken kan stå eller sitta längre stunder utan behöver vara sängliggande typ. Eller hyperemesis där du kräks oavbrutet.

    Det faktum att arbetsgivaren inte har jobb åt dig brukar sällan vara skäligt.

    Jag har erfarenhet av ett flygbolag som bänkade (alltså satte ner flygande personal på marken) from vecka 16 ungefär. Man hade egentligen inte jobb för alla fick men de gå på huvudkontoret och sortera papper tills det var dags. De som då inte hade några fysiska problem alltså.

    För att flyga var att utsättas för risk men gå runt i kontorsmiljö är inte förenat med risker.

    Sen kan du ju söka föräldrapenning from 60 dagar före beräknat datum precis som alla andra, om du känner att du vill ha den vilan.

    Men försök kolla med arbetsgivaren om det finns något mer du skulle kunna ansvara för den sista tiden, sortering, arkivering, skriva lathundar, uppdatera internt material, rensa digitala akter eller arkiv, att göra uppföljning på ärenden (via telefon tex) eller sånt som de övriga har svårt att hinna med.


    Ja jag vet att det i vanliga fall är så som du skriver, därför blev jag så förvånad när HR tog upp graviditetspenning och var ganska tvärsäkra på att det skulle kunna gå att få just iom corona. Men jag vet inte alls, därför jag efterfrågar erfarenheter.
  • Thu 26 Nov 2020 14:22
    #9
    Anonym (U) skrev 2020-11-26 14:17:37 följande:

    Enligt läkare så är gravida inte i risk.De är allmänt infektionskänsliga de gäller alla sjukdomar, så man ska väl inte springa runt oavsett. Men har inget med Corona att göra.


    Som sagt, jag är FULLT medveten om att gravida inte klassas som riskgrupp.
  • Anonym (G)
    Thu 26 Nov 2020 14:27
    #10

    Ja jag har läst om fall där gravida fått gravpenning pga Corona. Din arbetsgivare får då kryssa i rutan om att de förbjuder dig att arbeta pga riskerna. Och det krävs som sagt, vilket nu verkar vara fallet, att de inte kan omplacera fig. Men deras omplaceringsskyldihet är hög. Jag gissar på att det faktiskt skulle gå att finna arbetsuppgifter åt dig

Svar på tråden Graviditetspenning pga corona?