• Thu 26 Nov 2020 13:48
    1902 visningar
    27 svar
    27
    1902

    Graviditetspenning pga corona?

    Jag jobbar som socialsekreterare och visst, en del av mitt arbete innebär att gå på hembesök, träffa personer, besöka verksamheter, m.m men mycket av tiden sitter jag vid datorn och skriver, pratar i telefon eller har interna möten där jag skulle kunna delta digitalt. HR på mitt jobb tog dock upp möjligheten att ansöka om graviditetspenning på deltid på grund av riskerna. Jag kan utföra en del av arbetet hemma men det finns inte arbetsuppgifter motsvarande heltid för mig att göra hemma och jag kan inte omplaceras. Är det någon som inte har ett uppenbart riskfyllt arbete ur smittskyddssynpunkt som ändå fått igenom graviditetspenning på (heltid eller deltid) just på grund av corona eller är det helt hopplöst? Jag vill gärna undvika risken för smitta i möjligaste mån men får inte jobba hemma på heltid.

  • Svar på tråden Graviditetspenning pga corona?
  • Anonym (Anony­m)
    Thu 26 Nov 2020 13:58
    #1

    Att vara gravid är inte en riskgrupp. Det gäller samma regler för graviditetspenning för dig som alla andra, och det är väl sex veckor före bf. Det finns ett flertal yrken som träffar många fler än dig, och de har inte heller möjlighet att gå hem hur tidigt som helst. Du kan alltid försöka men räkna inte med att lyckas.

  • Thu 26 Nov 2020 14:10
    #2

    Du anses inte vara högrisk, så prata med din chef om andra arbetsuppgifter.

  • Thu 26 Nov 2020 14:13
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-26 13:58:22 följande:

    Att vara gravid är inte en riskgrupp. Det gäller samma regler för graviditetspenning för dig som alla andra, och det är väl sex veckor före bf. Det finns ett flertal yrken som träffar många fler än dig, och de har inte heller möjlighet att gå hem hur tidigt som helst. Du kan alltid försöka men räkna inte med att lyckas.