Inlägg från: Anonym (Krog/resturang) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krog/resturang)

Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?

Anonym (party) skrev 2020-11-27 07:18:50 följande:

Till skillnad från många andra länder är det ovanligt med nöjesknarkande i Sverige. Baserat på det jag sett i min egen omgivning så är min fördom att det de lågbemedlade som håller på med det. Ett typexempel vore en arbetslös yngre individ med psykisk ohälsa. Som jag ser det är knarkandet bara ett tecken bland många andra på att den knarkande individen förmodligen halkat fel i livet och inte mår toppen. Tycker inte att partyknarkare är vidriga.

Kan tillägga att jag vet att det nöjesknarkas bland de bemedlade i Stockholm men har ingen egen erfarenhet av det.

Jag har jobbat inom resturang/krog länge och jag kan tala om att det är mer som partyknarkar än vad det är som bara dricker alkohol.

Jag har jobbat i Malmö, Göteborg, Västerås, Norrköping, Stockholm, Örebro, Dalarna.. och några ställen till och det är oerhört vanligt.

Det är bara det att dom flesta sköter det snyggt och människor som inte vet att dom är påverkade lider inte heller av det. Sen är det nån som snedtänder hit och dit men det är mer vanligt att de som dricker alkohol gör det. Nu menar jag inte att det är ok att ta droger när fler snedtänder på alkohol men jag tror inte folk märker av drogerna och därför tror vissa att det inte är vanligt.

Mestadels är det folk som har mycket pengar som gör det men det är även allt från unga tjejer och killar till medelålders. Alla kategorier finns.
    Anonym (gg) skrev 2020-11-27 13:40:18 följande:

Men nä, det är inte fler som knarkar än som dricker alkohol. En majoritet av svenskar dricker varje vecka. Möjligtvis vanligare bland muslimer.

Ja nu talar ju jag av erfarenhet av 25år inom branschen. Det dricka säkert friskt bland svenskar men det stoppar inte 85% av krogengäster att dra i sig både den ena och andra drogen när dom går ut.

Jag kan garanterat lova dig att folk i ditt umgänge, en ytlig vän, kollega eller nära vän, har petat eller dragit i sig något men talar inte om det för denne vet att folk dömmer den just för det, oavsett om personen i fråga har karriär och lever det typiska Svensson livet.

Men man pratar inte högt om det. I det djupaste vatten...
    Anonym (gg) skrev 2020-11-27 18:23:09 följande:

Jo, de hade varit ärliga om det då de känner till att jag tagit droger. 

Ok
    Jlund skrev 2020-11-27 20:13:31 följande:

Tack för ditt inlägg och kan ge en nyanserad bild, de som föraktar dessa människor skulle nog bli väldigt förvånade på hur verkligenheten ser ut och vilka fiskar som simmar i deras närmaste krets. Lite det som var syftet med hela tråden

Ja jag försvarar varken droger eller alkohol men jag tror att många som aldrig har tagit en drog har en viss bild av hur en människa är och blir på droger. Därför märker dom inte av när folk i utelivet eller deras närvaro har tagit något preparat för bilden dom har av partyknarkaren stämmer inte överens med hur personen egentligen är på droger.

Många skulle nog bli förvånade av vilka skötsamma människor som egentligen nyttjar droger vid olika tillfällen som dom tror aldrig annars skulle göra det.

Det är allt från den skötsamma flerbarnsmamma mamman som får en kväll ute för sig själv med vännerna, det är den unga killen/tjejen som pluggar till civilingenjör, det är kassörskan, vd på ett företag, den nyblivna singeln... och många gör detta i yttersta hemlighet då de vet hur deras närstående skulle reagera om dom fick veta ett deras barn/mammor/pappor/vänner/bekanta skulle använda sig av droger .

Jag försvarar eller rättfärdigar inte alkohol eller droger, jag bara talar om vad som sker i utelivet
    Anonym (gg) skrev 2020-11-28 08:50:40 följande:

Vad du visar upp är dock en ögonblicksbild, det kansske går åt helvete för den där unga killen tjejen om 5-10 år pga droger. Det är inte något som måste märkas direkt liksom.

Visst finns det en luten grupp som det inte direkt går åt helvete i ett eskalerande missbruk, men det är farligt att normalisera på det sättet du gör. Man ska absolut inte underskatta vad även "partyknarkande" gör med människor psykiskt (och fysiskt i vissa fall)

Jag normaliserar det inte och jag säger inte att det går åt helvete för personen eller inte. Jag talar bara om att det är vanligare än vad många tror. Jag har själv aldrig tagit en drog för jag har inte haft något behov, men jag dömer heller inte någon som gör det.

Jag tror du är lite naivt inställd till något som du inte vet så mycket om utan du talar utifrån ditt eget tycke.

Jag har inte förespråkat eller normaliserat, däremot så har jag skrivit att många människor som du skulle anse vara anständiga och bra, mycket väl kan ha partyknarkat.
    Anonym (gg) skrev 2020-11-28 10:46:00 följande:

Men snälla du, om du inte knarkat så borde du knappt ens uttala dig, jag har haft missbruksproblem i 15 år, nu varit ren i 8 år. Droger jag tagit är hasch, alla opioder som finns, amfetamin, kokain, ecstacy, mdma, 10 olika bensosorter inklusive kinesiska "lagliga" och andra kinesiska droger som inte finns här, lsd, crystal meth, svampar av olika slag, amfetamin, alla adhd-mediciner man kan få, lyrica osv osv osv

Jag ser både anständig och bra ut, har en utbildning och är fast anställd, har familj osv. Men missbruket har ju haft stora psykiska följder för mig. Naiv är jag inte, det är precis tvärtom. 

Mitt missbruk startade med partyknarkande för övrigt, ungefär hälften av de jag partyknarkade med av mina närmaste vänner/kontakter har fått livslånga missbruksproblem.

Det är liksom mer till missbruk än att man blivit beroende eller inte.

Det har psykiska följder ofta som är svåra att förklara för någon som aldrig tagit droger.

Jag har absolut rätt att uttala mig gällande droger även om jag inte har prövat själv. Det har vart en del av min vardag i 25år då kollegor och gäster bland annat brukar droger till party mestadels. Jag har ingen erfarenhet av att en majoritet gör det till en ovana och får samma problematik som du tyvärr har haft

Däremot så upplever jag att du dömer andra utifrån din egna erfarenhet
    Flash Gordon skrev 2020-11-28 07:02:24 följande:

Det finns inga som helst belägg för att 85% av kroggästerna stoppar i sig "den ena och andra drogen". 

Stockholm stad gör undersökningar kring droger på krogen och det enda som kommer i närheten av "85%" är de kroganställdas eget droganvändande.

Två av tre anställda under 25 uppger att de använt någon typ av narkotika.

Utslaget på alla anställda är det 60% som säger att de använt narkotika.

Om du jobbar på krogen och inte tagit droger är du alltså i en minoritet.,

www.stad.org/sites/default/files/media/STAD%20rapport%2062_2.pdf

Nu svarar ju inte alla ärligt på undersökningar heller, av samma anledning som man inte talar om för alla eller vilka dom helst att man tar droger vid olika tillfällen heller.

Jag talar bara om vad jag ser när jag jobbet i utelivet runt om i Sverige.

Vad sedan undersökningarna säger är en annan sak än vad som sker ute i nöjeslivet.
    Anonym (gg) skrev 2020-11-28 12:32:51 följande:

Vem har jag dömt?

Jag tror ni som uttalar er som att det i grunden inte är någon fara att partyknarka av olika skäl, är de naiva här.

Det finns tusen skäl att avråda unga människor från att använda droger. Du kan de facto inte ha kunskapen när du inte har egen erfarenhet.

Du dömer de människor som partydroger och antar att det eventuellt kommer gå dåligt för dom, därav din irritation på att jag skulle normalisera detta är jag absolut inte har gjort det.

Klart jag kan ha kunskap om ämnet även om jag inte har brukat droger. Annat är bara dumt att säga.

Jag blandar inte mig i vad vuxna människor gör på krogen, jag är inte där för att avråda eller råda gällande olika preparat som berusar. Jag är där för att hålla i stora event och ta hand om gäster och se till så att festen är i gång och att gästerna har det roligt.

Jag förstår inte varför du påstår att jag skulle normalisera det hela.
    Anonym (gg) skrev 2020-11-28 13:13:23 följande:

Dömer dem har jag inte gjort. Det innebär ju att jag ser personerna som mindre värda eller liknande, vilket jag ju inte gör. däremot att det eventuellt kan gå dåligt för dem, är ju ett faktum.

Du kan inte ha kunskap om hur droger fungerar mentalt utifrån ett eget perspektiv, nej.

Nej det har jag inte men för det så har jag ju en insikt. Men det är din åsikt och den går du ha, man kan inte diskutera mer om så än att du tycker si och jag så.

Man kan döma en person på olika sätt, det behöver inte vara att du ser personerna som mindre värda.

Som i ditt fall så dömer du folk som partydroger och tror att det eventuellt kan sluta illa bara för att det gjorde så för dig, medan andra klarar av att hålla sig till någon gång i månaden.

Jag skulle ju kunna döma dig för att ha en dålig karaktär och dålig disciplin men jag behöver inte tycka att du är sämre eller mindre värd etc.
    Flash Gordon skrev 2020-11-28 13:26:14 följande:

Det är ju mer än lovligt självförhärligande av dig att tro att dina privata gissningar är mer exakta än när nästan 700 kroganställda i Stockholm intervjuas i en studie.

Ungefär hälften av de kriganställda har någon gång under det senaste halvåret sett någon kroggäst som verkar påverkad av droger.

Det är ganska långt ifrån gissningen att "85% tar både det ena och det andra" innan de går ut.

Vadan detta behov av att försöka trivialisera droger?

Igen - det är inte min gissning utan det är vad det är. Jag tillhör ju den skara kroganställda och jag kan inte svara för vad mina kollegor står för.

Jag har själv svarat likande som mina kollegor för om vi alla hade sagt att droger är vardagsmat på krogen, hur många människor hade då gått på krogen som är emot droger?

De 15% är viktiga kunder de med som vi annars skulle gå miste om.

Och igen - jag trivialiserar inte droger och normaliserar det inte, jag talar bara om hur det ligger till.

Om man sedan väljer att tro på det eller inte, det är upp till er som privatpersoner. Jag kan inte komma med mer än min sanning och vill du sedan fortsätta kritisera mig och försöka intala mig något som inte stämmer överens med vad du säger genom studier, så kan jag inte göra så mycket mer tyvärr.

Då får du i sådana fall fortsätta skicka studier och länkar men det kommer ju inte ta bort de faktum att jag vet av 25års erfarenhet vad som faktist händer i utemiljön.
    Anonym (gg) skrev 2020-11-28 13:47:52 följande:

Sedan finns ju en annan risk vilken är att man får en dålig produkt eller dödliga produkter. Eller att man har ett dolt fysiskt fel som hjärtfel. 

hade du verkligen känt att det var ok om dina barn eller din lillasyrra började partyknarka?

Mitt barn bor i Amsterdam och röker hasch hit och dit. Vad jag tycker och tänker om det spelar ingen roll då hon är vuxen och tar egna beslut samt att det är lagligt. Om hon har provat andra preparat vet jag faktist inte, men om hon har så hoppas jag att hon vet vad det är och har en insyn i hur det påverkar kroppen.

Det finns långa risker med droger, därför har jag avstått att prova. Det lockar mig inte minsta lilla till att prova en substans som jag inte har intresse av.

Det är klart att det till viss del handlar om disciplin. Om du vet att något är beroendeframkallande och kan bara rent av farligt, varför då ta det om du har disciplin till att låta bli?
    Flash Gordon skrev 2020-11-28 14:25:45 följande:

Du arrangerar fester skriver du. Du har inte tänkt tanken att det är på just dina fester som så gott som alla trycker i sig droger?

Du har rätt till din upplevelse men din trovärdighet i påståendet att du vet bättre än vetenskapliga studier på området är förstås noll.

Jag är ansvarig för gäster på event men det är inte jag som ordnar evenemangen och sen är det runt om i Sverige så nej, det är inte bara då. Jag har olika uppdrag. Tidigare har jag jobbat som vakt men det var efter 10 år som jag började ha hand om event.

Jo tack jag vet att jag har rätt till upplevelsen. Gällande trovärdigheten så får du tro vad du vill, det är du mer än välkommen till att göra.
    Anonym (gg) skrev 2020-11-28 14:25:01 följande:

Jag menar att vid ett beroende har få den disciplinen, annars skulle ju folk inte fastna i missbruk. Det är liksm inte så enkelt som att alla saknar karaktär som fastnar i droger, det är snarare effekten drogen har på människors biologi, och det som blir ett problem.

Fast man är ju inte beroende i början utav substansen och tar man ett preparat som man vet är beroendeframkallande så måste man ju ha en disciplin att begränsa sig och stoppa sig själv?

Annars är det ju individens egna personliga psyke som inte klarar av det och då pratar vi ju inte längre om partyknarkare.

För nu gällde ju tråden partyknarkare det vill säga folk som inte tar det dagligen utan vid tillfällen?
    Xenia skrev 2020-11-29 13:43:12 följande:

Men hur kan du veta att 85% partyknarkar? Hänger de på bardisken eller sitter vid bordet och snortar kokain?

Både ock. Vissa gör det på toa, andra innan krogen, en del berättar att dom har gjort det på förfest, men det sker vid bord och bardisk men jag har inte sagt att det behöver vara att dom snortar kokain, många tar piller etc.

Det förekommer även väldigt ofta att gäster ber mig att fixa åt dom.

(Givetvis så gör jag inte det.)
    Xenia skrev 2020-11-29 16:52:11 följande:

Ja, om de tar piller förstår jag att det är svårt att stoppa, de kan ju säga att det är receptbelagda mediciner som de måste ta flera gånger om dagen.

Men är det annars ok för krögaren/festfixaren att folk öppet tar olagliga droger?

Det är inte min krog/resturang så det är inte min sak att förbjuda.

Jag ser bara till så att festen flyter på som den ska och att gästerna har det bra och att dom trivs.

Att folk sen petar eller drar eller häller i sig ansvarar jag inte för.

Sen är det inte min sak att bevaka vuxna människor och läxa upp dom, om dom inte utgör en fara för de andra gästerna.
Svar på tråden Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?