Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 09:24:02 följande:
Jag normaliserar det inte och jag säger inte att det går åt helvete för personen eller inte. Jag talar bara om att det är vanligare än vad många tror. Jag har själv aldrig tagit en drog för jag har inte haft något behov, men jag dömer heller inte någon som gör det.
Jag tror du är lite naivt inställd till något som du inte vet så mycket om utan du talar utifrån ditt eget tycke.
Jag har inte förespråkat eller normaliserat, däremot så har jag skrivit att många människor som du skulle anse vara anständiga och bra, mycket väl kan ha partyknarkat.
Men snälla du, om du inte knarkat så borde du knappt ens uttala dig, jag har haft missbruksproblem i 15 år, nu varit ren i 8 år. Droger jag tagit är hasch, alla opioder som finns, amfetamin, kokain, ecstacy, mdma, 10 olika bensosorter inklusive kinesiska "lagliga" och andra kinesiska droger som inte finns här, lsd, crystal meth, svampar av olika slag, amfetamin, alla adhd-mediciner man kan få, lyrica osv osv osv
Jag ser både anständig och bra ut, har en utbildning och är fast anställd, har familj osv. Men missbruket har ju haft stora psykiska följder för mig. Naiv är jag inte, det är precis tvärtom.
Mitt missbruk startade med partyknarkande för övrigt, ungefär hälften av de jag partyknarkade med av mina närmaste vänner/kontakter har fått livslånga missbruksproblem.
Det är liksom mer till missbruk än att man blivit beroende eller inte.
Det har psykiska följder ofta som är svåra att förklara för någon som aldrig tagit droger.