Inlägg från: Anonym (gg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gg)

Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?

Anonym (party) skrev 2020-11-27 07:18:50 följande:

Till skillnad från många andra länder är det ovanligt med nöjesknarkande i Sverige. Baserat på det jag sett i min egen omgivning så är min fördom att det de lågbemedlade som håller på med det. Ett typexempel vore en arbetslös yngre individ med psykisk ohälsa. Som jag ser det är knarkandet bara ett tecken bland många andra på att den knarkande individen förmodligen halkat fel i livet och inte mår toppen. Tycker inte att partyknarkare är vidriga.

Kan tillägga att jag vet att det nöjesknarkas bland de bemedlade i Stockholm men har ingen egen erfarenhet av det.

För mig är det inte de första (fattiga psykisk ohälsa) jag tror knarkar mest, de har inte råd, utan just de välbemedlade. Har ett ex som sålde droger för många år sedan.
  • Anonym (gg)
    Anonym (party) skrev 2020-11-27 13:06:42 följande:
    Tror det beror på var man bor. I storstäder är det säkert vanligare att välbemedlade partyknarkar. Särskilt ute i världen och städer som London, Paris, New York etc. I Sverige utanför Stockholm och eventuellt Göteborg tror jag det är tvärtom och det är de mindre bemedlade som knarkar.
    Det knarkas i båda grupper. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (party) skrev 2020-11-27 13:13:31 följande:
    Förmodligen. Tror dock att knarkandet ser olika ut i de olika grupperna. Gissningsvis knarkar de välbemedlade dyrare droger och de mindre välbemedlade billigare.
    Tror inte det skiljer sig så mycket ifråga om droger, mer än kanske kokain är överrepresenterat i den rikare gruppen, trots att det är överreklamerat skit enligt mig.

Heroin ligger ju annars i ungefär samma prisklass som kokain. 
  • Anonym (gg)

Jag tror att vill man verkligen verkligen ha en dyr drog och är fattig så begår man brott för att få tag på den.

• Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-27 13:17:22 följande:
    Jag har jobbat inom resturang/krog länge och jag kan tala om att det är mer som partyknarkar än vad det är som bara dricker alkohol.

Jag har jobbat i Malmö, Göteborg, Västerås, Norrköping, Stockholm, Örebro, Dalarna.. och några ställen till och det är oerhört vanligt.

Det är bara det att dom flesta sköter det snyggt och människor som inte vet att dom är påverkade lider inte heller av det. Sen är det nån som snedtänder hit och dit men det är mer vanligt att de som dricker alkohol gör det. Nu menar jag inte att det är ok att ta droger när fler snedtänder på alkohol men jag tror inte folk märker av drogerna och därför tror vissa att det inte är vanligt.

Mestadels är det folk som har mycket pengar som gör det men det är även allt från unga tjejer och killar till medelålders. Alla kategorier finns.
    Men nä, det är inte fler som knarkar än som dricker alkohol. En majoritet av svenskar dricker varje vecka. Möjligtvis vanligare bland muslimer.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-27 16:21:39 följande:
    Ja nu talar ju jag av erfarenhet av 25år inom branschen. Det dricka säkert friskt bland svenskar men det stoppar inte 85% av krogengäster att dra i sig både den ena och andra drogen när dom går ut.

Jag kan garanterat lova dig att folk i ditt umgänge, en ytlig vän, kollega eller nära vän, har petat eller dragit i sig något men talar inte om det för denne vet att folk dömmer den just för det, oavsett om personen i fråga har karriär och lever det typiska Svensson livet.

Men man pratar inte högt om det. I det djupaste vatten...
    Jo, de hade varit ärliga om det då de känner till att jag tagit droger. 
  • Anonym (gg)
    Flash Gordon skrev 2020-11-28 07:02:24 följande:
    Det finns inga som helst belägg för att 85% av kroggästerna stoppar i sig "den ena och andra drogen". 

Stockholm stad gör undersökningar kring droger på krogen och det enda som kommer i närheten av "85%" är de kroganställdas eget droganvändande.

Två av tre anställda under 25 uppger att de använt någon typ av narkotika.

Utslaget på alla anställda är det 60% som säger att de använt narkotika.

Om du jobbar på krogen och inte tagit droger är du alltså i en minoritet.,

www.stad.org/sites/default/files/media/STAD%20rapport%2062_2.pdf
    Kan jag tänka mig stämmer. Har själv arbetat inom branschen i många år.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 07:03:37 följande:
    Ja jag försvarar varken droger eller alkohol men jag tror att många som aldrig har tagit en drog har en viss bild av hur en människa är och blir på droger. Därför märker dom inte av när folk i utelivet eller deras närvaro har tagit något preparat för bilden dom har av partyknarkaren stämmer inte överens med hur personen egentligen är på droger.

Många skulle nog bli förvånade av vilka skötsamma människor som egentligen nyttjar droger vid olika tillfällen som dom tror aldrig annars skulle göra det.

Det är allt från den skötsamma flerbarnsmamma mamman som får en kväll ute för sig själv med vännerna, det är den unga killen/tjejen som pluggar till civilingenjör, det är kassörskan, vd på ett företag, den nyblivna singeln... och många gör detta i yttersta hemlighet då de vet hur deras närstående skulle reagera om dom fick veta ett deras barn/mammor/pappor/vänner/bekanta skulle använda sig av droger .

Jag försvarar eller rättfärdigar inte alkohol eller droger, jag bara talar om vad som sker i utelivet
    Vad du visar upp är dock en ögonblicksbild, det kansske går åt helvete för den där unga killen tjejen om 5-10 år pga droger. Det är inte något som måste märkas direkt liksom.

Visst finns det en luten grupp som det inte direkt går åt helvete i ett eskalerande missbruk, men det är farligt att normalisera på det sättet du gör. Man ska absolut inte underskatta vad även "partyknarkande" gör med människor psykiskt (och fysiskt i vissa fall)
  • Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 09:24:02 följande:
    Jag normaliserar det inte och jag säger inte att det går åt helvete för personen eller inte. Jag talar bara om att det är vanligare än vad många tror. Jag har själv aldrig tagit en drog för jag har inte haft något behov, men jag dömer heller inte någon som gör det.

Jag tror du är lite naivt inställd till något som du inte vet så mycket om utan du talar utifrån ditt eget tycke.

Jag har inte förespråkat eller normaliserat, däremot så har jag skrivit att många människor som du skulle anse vara anständiga och bra, mycket väl kan ha partyknarkat.
    Men snälla du, om du inte knarkat så borde du knappt ens uttala dig, jag har haft missbruksproblem i 15 år, nu varit ren i 8 år. Droger jag tagit är hasch, alla opioder som finns, amfetamin, kokain, ecstacy, mdma, 10 olika bensosorter inklusive kinesiska "lagliga" och andra kinesiska droger som inte finns här, lsd, crystal meth, svampar av olika slag, amfetamin, alla adhd-mediciner man kan få, lyrica osv osv osv

Jag ser både anständig och bra ut, har en utbildning och är fast anställd, har familj osv. Men missbruket har ju haft stora psykiska följder för mig. Naiv är jag inte, det är precis tvärtom. 

Mitt missbruk startade med partyknarkande för övrigt, ungefär hälften av de jag partyknarkade med av mina närmaste vänner/kontakter har fått livslånga missbruksproblem.

Det är liksom mer till missbruk än att man blivit beroende eller inte.

Det har psykiska följder ofta som är svåra att förklara för någon som aldrig tagit droger.
  • Anonym (gg)
    klyban skrev 2020-11-28 11:38:00 följande:

Och min erfarenhet är den precis omvända, och procentuellt så är det väldigt få som blir missbrukare.
    Låter som du har en psykisk ohälsa i botten, stämmer det?
    De är tyvärr mycket mer benägna att överdriva, och då blir det aldrig bra.

Nej, Klyban, du verkar däremot lida av ett missbruksproblem, folk med missbruk i botten tenderar att försköna missbruk och förminska sitt problem.
Svar på tråden Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?