Inlägg från: Anonym (gg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gg)

Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?

klyban skrev 2020-11-28 12:21:55 följande:

Det är för få procentuellt som blir missbrukare för din tes ska fungera.
    Min erfarenhet är 100%, och betvivlar inte för en sekund att du har en annan.
    Men att du inbillar dig att de få som är missbrukare skulle stödja nått annat än de är få¨procentuellt.

Förklara gärna hur jag har missbrukar problem och inte rökt/ätit cannabis på åratal pga ryggen blev bra?
    Eller vad det bara en ad hominem pga avsaknad av hållbar argumentation?

Nej, jag svarade ungefär som du gjorde. Det är en härskarteknik att antyda att meningsmottståndare måste lida av psykisk ohälsa, bara för de inte håller med dig. Men jag utgår också ifrån att jag får den typen av vibbar från många av dina inlägg, har du inte själv missbruksproblem så förstår jag inte varför du alltid förminskar sådana problem, eller effekter droger har på människor.

Jag upplever att du saknar kunskap.

Jag tror knappast du har gjort en landsomfattande undersökning och också haft tillgång till alla dessa personers privatliv, det ingår ju lite i problematiken att vara oärlig med sig själv och andra omkring sig. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 12:26:10 följande:
    Jag har absolut rätt att uttala mig gällande droger även om jag inte har prövat själv. Det har vart en del av min vardag i 25år då kollegor och gäster bland annat brukar droger till party mestadels. Jag har ingen erfarenhet av att en majoritet gör det till en ovana och får samma problematik som du tyvärr har haft

Däremot så upplever jag att du dömer andra utifrån din egna erfarenhet
    Vem har jag dömt?

Jag tror ni som uttalar er som att det i grunden inte är någon fara att partyknarka av olika skäl, är de naiva här.

Det finns tusen skäl att avråda unga människor från att använda droger. Du kan de facto inte ha kunskapen när du inte har egen erfarenhet.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 12:55:12 följande:
    Du dömer de människor som partydroger och antar att det eventuellt kommer gå dåligt för dom, därav din irritation på att jag skulle normalisera detta är jag absolut inte har gjort det.

Klart jag kan ha kunskap om ämnet även om jag inte har brukat droger. Annat är bara dumt att säga.

Jag blandar inte mig i vad vuxna människor gör på krogen, jag är inte där för att avråda eller råda gällande olika preparat som berusar. Jag är där för att hålla i stora event och ta hand om gäster och se till så att festen är i gång och att gästerna har det roligt.

Jag förstår inte varför du påstår att jag skulle normalisera det hela.
    Dömer dem har jag inte gjort. Det innebär ju att jag ser personerna som mindre värda eller liknande, vilket jag ju inte gör. däremot att det eventuellt kan gå dåligt för dem, är ju ett faktum.

Du kan inte ha kunskap om hur droger fungerar mentalt utifrån ett eget perspektiv, nej.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 13:21:08 följande:
    Nej det har jag inte men för det så har jag ju en insikt. Men det är din åsikt och den går du ha, man kan inte diskutera mer om så än att du tycker si och jag så.

Man kan döma en person på olika sätt, det behöver inte vara att du ser personerna som mindre värda.

Som i ditt fall så dömer du folk som partydroger och tror att det eventuellt kan sluta illa bara för att det gjorde så för dig, medan andra klarar av att hålla sig till någon gång i månaden.

Jag skulle ju kunna döma dig för att ha en dålig karaktär och dålig disciplin men jag behöver inte tycka att du är sämre eller mindre värd etc.
    Jag kan också hålla det till en gång i månaden. Det gjorde jag under tre år.

Kan lika gärna handla om själviniskt och brist på isåfall kan jag hävda, mer än disciplin.

Man är inte odisciplinerad för man fastnar i ett missbruk heller för övrigt, det är rysk roulette att hålla på med skiten. Mna vet inte hur det kommer att gå.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 13:21:08 följande:
    Nej det har jag inte men för det så har jag ju en insikt. Men det är din åsikt och den går du ha, man kan inte diskutera mer om så än att du tycker si och jag så.

Man kan döma en person på olika sätt, det behöver inte vara att du ser personerna som mindre värda.

Som i ditt fall så dömer du folk som partydroger och tror att det eventuellt kan sluta illa bara för att det gjorde så för dig, medan andra klarar av att hålla sig till någon gång i månaden.

Jag skulle ju kunna döma dig för att ha en dålig karaktär och dålig disciplin men jag behöver inte tycka att du är sämre eller mindre värd etc.
    Sedan finns ju en annan risk vilken är att man får en dålig produkt eller dödliga produkter. Eller att man har ett dolt fysiskt fel som hjärtfel. 

hade du verkligen känt att det var ok om dina barn eller din lillasyrra började partyknarka?
  • Anonym (gg)
    klyban skrev 2020-11-28 14:01:16 följande:

Frågan om psykisk ohälsa vad pga du skrevs om psykisk ohälsa.
    Och steg två, det var en fråga som är enkel att svara ja/nej på, dock skulle det förklara en hel del med det massa intag av olika substanser.
    Du läste in nått som inte ens existerade, bara en sådan sak.

Det som du kallar förminska, kallar jag för fakta, fakta är att få procent går och bli missbrukare.
    Som jag sade, om man skulle gå med min erfarenhet, så säger den just detta.
    Dock är jag inte så korkad och tro det är så, utan jag vet att på cannabis är det ~4%(Källa:NIDA) som får en problematisk konsumtion av cannabis.(Cannabis är förövrigt den ÖVERLÄGSET största drog efter alkohol)
    Och att dessa har en hel del problematik.

Och vad jag har, är just sakligheten i diskussionen, inte en åsikt utan grund.
    I den sakligheten är det fakta jag ger dig, vet inte riktigt varför du är såpass upprörd över fakta.
    Verkar som du vill läsa in annat än det jag skriver, sluta med det.

När jag pratar om missbruk pratar jag inte mestadels om cannabis, en drog som tar tid att bli beroende av. Du kan inte jämföra cannabis med andra droger eller ens alkohol. Du måste ju inse att om någn partyknarkar säg kokain är risken större för beroende än cannabis, och om någon partyknarkar heroin (som inte är helt ovanligt i andra europeiska länder) så ökar risken för beroende ytterligare.

Sedan som jag sagt fera gånger i tråden så är det andra effekter jag ratar om än just bara beroendet, som är en piss i missisippi om man ser till alla andra effekter droger har på psyket.Hos alla. Inte hos psykiskt sjuka personer som tydligen "överdriver" enligt dig.

Vi har pratat i många trådar genom åren, så jag kanske baserar det jag skriver på andra trådar och inlägg än just denna.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 14:06:40 följande:
    Mitt barn bor i Amsterdam och röker hasch hit och dit. Vad jag tycker och tänker om det spelar ingen roll då hon är vuxen och tar egna beslut samt att det är lagligt. Om hon har provat andra preparat vet jag faktist inte, men om hon har så hoppas jag att hon vet vad det är och har en insyn i hur det påverkar kroppen.

Det finns långa risker med droger, därför har jag avstått att prova. Det lockar mig inte minsta lilla till att prova en substans som jag inte har intresse av.

Det är klart att det till viss del handlar om disciplin. Om du vet att något är beroendeframkallande och kan bara rent av farligt, varför då ta det om du har disciplin till att låta bli?
    Jag menar att vid ett beroende har få den disciplinen, annars skulle ju folk inte fastna i missbruk. Det är liksm inte så enkelt som att alla saknar karaktär som fastnar i droger, det är snarare effekten drogen har på människors biologi, och det som blir ett problem.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-28 18:34:25 följande:
    Fast man är ju inte beroende i början utav substansen och tar man ett preparat som man vet är beroendeframkallande så måste man ju ha en disciplin att begränsa sig och stoppa sig själv?

Annars är det ju individens egna personliga psyke som inte klarar av det och då pratar vi ju inte längre om partyknarkare.

För nu gällde ju tråden partyknarkare det vill säga folk som inte tar det dagligen utan vid tillfällen?
    Jag upplevde jag blev beroende av en substans första gången jag tog den, psykiskt då. Sedan gjorde jag det ju bara på helger första åren ändå, men man tänkte mest på hur trevligt det skulle bli att knarka nästa helg typ.

Min poäng är att det är ett stort risktagande. Tror du verkligen själv att alla som knarkar hela tiden hade dålig karaktär bara? 

Det är just det där tänket som gör att folk fortsätter.
  • Anonym (gg)

Mmm okej, ingen skillnad alls på vardagsrisker och dra i sig lite heroin.

Stört.

klyban skrev 2020-11-28 21:08:48 följande:
    Inte procentuellt, men ja, ett risktagande som allt annat här i livet.
  • Anonym (gg)
    klyban skrev 2020-11-28 23:12:37 följande:

Heroin är en parentes mot de droger som verkligen används, och överlägset nummer ett är cannabis.

Men ja, heroin har en större problematik.

Cannabis har vi diskuterat förr tror jag, jag är inte emot cannabis som medicin, har själv neurologiska smärtor där det hjälper mig bättre än opioder. Har heller aldrig haft ett beroende av cannabis, tycker inte om ruset det ger.
  • Anonym (gg)
    klyban skrev 2020-11-29 12:57:59 följande:

Tycker inte heller om ruset det ger, men hjälpte mig förbi en svår ryggsmärta.
    Dock säger man inte mycket med att lyfta heroin, även om det har helt klart en större destruktivitet.

Sen partyar man nog inte på heroin speciellt ofta, känns inte så i alla fall.
    Utan där dominerar centralstimulerande helt klart.
    Fattar inte heller de som partyar på cannabis, låter bara jobbigt faktiskt.

Centralstimulerande är ju nästan mer destruktivt för psyket och kroppen än vad heroin är. För en del tar det kanske dock längre tid att bli beroende, men min första centralstimulerande var crystal meth, och den blev i alla fall jag beroende av ganska omedelbart. Jag slutade dock med den efter en kort tid pga att jag lämnade landet där det fanns mycket tillgång, i sverige är det ju ingen vanlig drog.

Jag har träffat en hel del greker och engelsmän som tagit heroin mer i festsammanhang, men beroendet kommer ju oftast ganska fort.
  • Anonym (gg)
    klyban skrev 2020-11-29 13:30:15 följande:

Bara om man överdriver sin konsumtion och man tar vid valda tillfällen, då kommer den inte nära den problematik som heroin har.
    Sen har du en del av dess centralstimulerade som inte går ta mer än 4ggr per år och om de ska få full effekt.(och en del tror det går ta oftare och trycker i sig massa mediciner på detta)

Låter konstigt att ta heroin för party, möjligtvis tillsammans med en centralstimulerande.

Meth börjar säljas mer och mer faktiskt, men det är verkligen en parentes fortfarande.

Vad menar du med 4 ggr per år? Alla går att ta hela tiden om man vill, men tex ecstacy förlorar effekten om man tar det ofta, pga det förstör dina dopaminreceptorer, vilket även amfetamin och kokain gör f.ö. fast i lägre grad. Där går det på hjärta och kärl först. De är neurotoxiska allihop. Vilka mediciner pratar du om?

Mitt ex fick hjärtstillestånd av ecstacy i normal dos f.ö., så det finns all anledning att vara försiktig. Han har inga underliggande sjukdomar, den sortens ecstacy visade sig sedan ha tagit livet av ganska många människor. 
  • Anonym (gg)
    klyban skrev 2020-11-29 13:30:15 följande:

Bara om man överdriver sin konsumtion och man tar vid valda tillfällen, då kommer den inte nära den problematik som heroin har.
    Sen har du en del av dess centralstimulerade som inte går ta mer än 4ggr per år och om de ska få full effekt.(och en del tror det går ta oftare och trycker i sig massa mediciner på detta)

Låter konstigt att ta heroin för party, möjligtvis tillsammans med en centralstimulerande.

Meth börjar säljas mer och mer faktiskt, men det är verkligen en parentes fortfarande.

En lägre dos heroin för någon som är hyfsat van vid heroin kan kännas lite uppåt och euforiskt. Alla tar ju inte så de ligger utslagna och medvetslösa.
  • Anonym (gg)
    klyban skrev 2020-11-29 14:21:31 följande:

MDMA är den jag pratar om, och den funkar inte utan inte utan tid för att hjärnan att återhämta sig med ämnen där.
    Men en del tror trycka i sig en massa mediciner för att forcera mer MDMA berusning, och allt de vittnar om är hur MDMA tappar effekt och inte är som det var.
    Svaret är de tar det för ofta, men vägrar fatta det.

MDMA är dock definitivt en partydrog.

Extasy kan vara vad som helst, lite som att säga knark, och det finns en del udda substanser med MDMA som kan orsaka det du lyfter.
    Om MDMA tar livet av en, så brukar de dö av vattenförgiftning eller uttorkning, ej av substansen i sig självt.

Ecstacy innehåller oftast MDMA, med få undantag. Men har ibland andra substanser i också, oftast amfetaminlikande substanser. Mitt ex ecstacy innehöll förutom mdma en annan substans (de kollades upp i lab senare) som heter PMA. Sådana dyker upp då och då, få personer har ju tillgång till lab.

MDMA kan ge stegrad temperatur och svårigheter för kroppen att reglera temperaturen vilket kan leda till hjärtsvikt och njursvikt. Så ofarlig är den inte. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (Ja) skrev 2020-11-30 09:45:38 följande:
    Utveckla? Hjälpt mycket? Det är ett straff vi pratar om, inte någon hjälp för individen.
    Fast utan hjälpen så har straffet absolut ingen effekt. Man kan inte straffa ut ett missbruk, det fungerar inte så. Snarare blir missbruket snarare värre av ett straff, personen hamnar desutom längre från samhället.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Ja) skrev 2020-11-30 11:34:42 följande:
    Vad jag menade var att ett straff är ett straff. Det utdelas av en domstol i första hand som ett straff för någonting brottsligt. Det primära syftet med en straffpåföljd är att just slå ned på och straffa brottsliga handlingar, det är därför strafflagen existerar. Det pratar man dock gärna inte om! Man pratat om kriminal-vård.

Sen kan andra syften med kriminalpolitiken också finnas. Förebyggande insatser, vård etc.

Men i min värld kommer straffet först.
    Och på vilket sätt skulle det ha ett syfte? Du får ju tänka lite längre, annars kan vi ju bara rada upp folk i stupstockar och kasta ruttna äpplen på dem.

Du vill bara att det ska utdelas straff utan syfte, för att en sak är moraliskt fel?
  • Anonym (gg)
    Anonym (Ja) skrev 2020-11-30 11:29:55 följande:

Straffet hjälper inte individen nej, men som signal från samhällets sida så skulle jag gärna se att man agerade hårdare mot eget bruk!

Med tanke på hur mycket brukarna av narkotika kostar samhället.. Alla tonåringar som årligen skjuts ihjäl, och nu senast i somras en oskyldig tolvårig flicka. För att inte tala om det systemhotande inslaget som de kriminella nätverken utgör idag. Kan upplysa om att vi inte lever på sjuttiotalet längre.

Ja en starkare markering tack! Det ståt inte i motsats på något sätt till hjälp mot missbruk.

Vi har redan ett land med ett av de högsta straffen för narkotika i europa, och är även ett av de länder som har störst problem med missbruk och dödsfall pga droger.
  • Anonym (gg)

Kanske fungerar andra metoder bättre?

Svar på tråden Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?