• Anonym (ts)

Hur lever ni rika?

Hur lever ni som har ca 30 tusen netto.

Jag lever knappt på 1200kr när hyra, el, gas, bredband m.m. Är betalt. Dessa pengar går till mat åt mig och katten, jag prioriterar kattsand och mat så själv lever jag mest på pasta med ketchup och ibland nudlar. Även om detta förhoppningsvis är tillfälligt så är det ändå sjukt jobbigt.

• Svar på tråden Hur lever ni rika?
  • Anonym (Ej rik)

Jag tycker inte att man är rik direkt om man får ut 30 000 efter skatt, men det är självklart en bra lön som gör att jag känner mig trygg och har pengar till det mesta jag behöver och vill ha. 

Jag har haft det riktigt tufft, precis som du, tidigare i livet. Det är inte roligt. Som tur är kan man förändra sin situation och det gjorde jag genom att vara lite mer målmedveten när det gällde jobbsökande etc. 

Det bästa är att man kan spara och därmed öka tryggheten för sig själv och sina barn. 

• Anonym (myself)

Kan vi börja med din bruttoinkomst? Vi kanske kan hjälpa dig att se över utgifter först för att sedan se vad som KAN bli kvar?

• nnnnnnnn

Läs trådar om hur man lagar billigare mat som ändå är nyttig.
    Det är 1000 gånger bättre att göra linsgryta än att äta pasta + ketchup.

Handfasta råd:

1) Öka inkomsterna. Erbjud dej att jobba extra. Erbjud dej att rasta hundar mot betalning osv. Dela ut reklam. Tag en tidningsrunda. Hör med affärerna om du kan jobba timmar runt jul.
    Tjänar du 300 kr extra i veckan (efter skatt) har du dubbelt så mycket pengar kvar att spendera.

2) Minska utgifterna.
    2a) Fixa gratismat: Plocka svamp och torka eller frys in = gratis mat. Plocka bär när det finns. MÅnga med trädgård har frukt de inte tar hand om, fråga i facebook-grupper av typen "Vi som bor i ... " om du kan komma och plocka frukt (när det är säsong). Då har du massor med gratismat! Torkade äpplen blir lätt kräm, frysta äpplen blir lätt mos eller fruktpaj, koka sylt, saft eller ät färskt.
    2b) Satsa på superbillig basmat som torra linser, bönor mm som du kokar själv. Lägg i blöt 24-36 h och koka sedan. Frys in det du inte använder. Gör "köttfärssås" på linser och bönor och använd till pastan eller gör lasagne eller gör soppa av det genom att späda mer, ät som gryta osv.
    2c) Baka själv, billigt när det är bra pris på mjöl. Man kan baka på vatten + jäst + salt + olja + mjöl. Eller om man har en massa frukt över kan man ha äppelmos i brödet, jättegott!
    2d) Köp det billigaste när du handlar, är morötterna billiga = morotsoppa, morotsgratäng, morots-Stroganoff osv. Kolla även "ät snart"-hyllan. Det brukar vara bra rabatter!
    Kolla kilopriset, köttfärs för 50 kr/kg är ändå dyrare än linser för 9 kr/kg.
    2e) Kolla igenom alla månadsbetalningar. Har du billigaste alternativet? Byt annars!
    Mobil? Abonnemang är dyrt, kontantkort med 50 kr insättning var 3:e månad kanske räcker? Surfa gratis på/utanför bibliotek mm. Skippa netflix och liknande som kostar varje månad. Lev på gratistjänster!

Kan du minska utgifterna med några hundra varje månad så har du alla de pengarna som extrapengar.

• Paganini

Lever sparsamt i bostadsrätt. Har inga dyra vanor men det är skönt att inte behöva oroa sig för att inte kunna betala räkningar och spara till framtiden,

• Pinotage

Anser mig inte rik, men tjänar mer än 30 netto. För mig som ensamstående utan barn, små utgifter och inga dyra intressen innebär det att jag stoppar undan en rejäl slant på banken varje månad.

• Anonym (Kvinna)

När jag började plugga på universitet 2001 fick jag 7000/månad, hyran var 2700 på första stället där jag bodde nästan hela tiden och skolmaterial kostade 500-1000/månad. Under sommaren fick jag inget, men hade heller ingen hyra. 

Efter att ha levt så i 4,5 år och jag fick jobb fortsatte jag leva lika, men med vissa guldstjärnor i livet såsom lite finare mat, bostad, en skruttig bil och hela, icke noppiga kläder. Pengarna jag fick över lade jag på mina intressen (det mesta läggs där) och sparande.

2013 hade kostanden ökat till 11000/månad, men hyra+lån på bostaden på 4500

Sedan blev jag sambo och mina kostanden för att få runt det vardagliga livet sjönk. Min sambo har också haft lite pengar tidigare.

Nu lägger vi ca/knappt 20 000/månad för tak över huvudet (i ganska fint hus, lån kostar 4000/månad), varsin skruttig bil, mat hemma + matlådor till jobbet, äter "bra" så där lägger vi extra pengar. Resten läggs på roliga saker, renovering av hus och sparande. Nu under corona när mycket roliga saker försvunnit tycker inte vi att vi saknar dem så mycket att livet blir ohållbart. Jag bokför alla utgifter varje månad och ser till att jag inte lägger pengar på onödiga saker.

• Anonym (S)
    Anonym (ts) skrev 2020-11-27 08:07:35 följande:
    Nu menade jag hur man klarar sig ekonomiskt på 1200 kr som ska räcka till mobil, bredband, mat, hygien artiklar och kläder?

Fritiden är väl samma för de flesta av oss, jobb, träning, film m.m.
    Jag är bara uppe i 20' netto men är säkert ändå rik i dina ögon. Men det är nu det efter att ha studerat på universitet och fått ett fast jobb, så en handfull år. Största delen av mitt liv har jag varit fattig och levt på existensminimumnivåer, både med och utan jobb. Efter att mina räkningar var betalda, inkl internet och mobil, hade jag ett matkonto på 1200:- i månaden och då hade jag också två katter som ingick i den summan, även hygienartiklar. Kläder köper man vid behov, aldrig annars, och då ser man till att köpa prisvärt. På helgerna brukade jag och kompisarna festa, antingen hemma eller gå ut på krogen. Och så brukade jag lägga undan några hundra i månaden till sparkontot.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (ts) skrev 2020-11-27 08:07:35 följande:
    Nu menade jag hur man klarar sig ekonomiskt på 1200 kr som ska räcka till mobil, bredband, mat, hygien artiklar och kläder?

Fritiden är väl samma för de flesta av oss, jobb, träning, film m.m.
    Fast det var ju inte det som du frågade om.

Nej, jag tror inte att fritiden är samma för någon som har mkt pengar jämfört med någon som har lite pengar.
  • Anonym (Tacksam)

Jag får ut 35 000 netto och min man 85 000 netto. Räkningar på 40 000 per månad och så sparar vi 50 000 per månad. Resten delar vi på och det blir fickpengar på ca 15 000 kr var varje månad.

Växte upp fattig och är så tacksam och glad över mitt liv.

• Anonym (...)

Jag försöker leva som om jag inte tjänade massor av pengar. Vi köper den mat vi vill ha, men försöker köpa det som det är rea på. Vi köper bara nya kläder när de gamla är rejält slitna osv.

Vi unnar oss dock resor i den utsträckning vi lan ta semester, inte så mycket nu med covid dock. Att renovera är inte gratis heller.

Framför allt försöker vi spara ordentligt med pengar. Vi pensionssparar mycket och investeringar än mer i aktier. Totalt sparar vi en bra bruttolön om året.

Svar på tråden Hur lever ni rika?