• Anonym (Vafan)

Bygglov!?! Varför!! Eldstad

kanske hamnade fel forum nu...

Men jag vill se om någon kn svara på vad fan de rör kommunen att jag ska installera en kamin?!?

Vilken modell?!? Vart den ska stå!!! Skit i de liksom.

Varför i Helvetica ska de veta om jag sätter den på källargolvet, bjälklag eller på min sambos röv?!?

Om huset brinner ner är det mitt ansvar inte deras.

Inga grannar i närheten. Inte tätt iallafall.

Pengar ska de ha också.

Jövla maffia fasoner

• Svar på tråden Bygglov!?! Varför!! Eldstad
  • Kjell2
    Anonym (Vafan) skrev 2020-11-27 11:39:58 följande:

kanske hamnade fel forum nu...

Men jag vill se om någon kn svara på vad fan de rör kommunen att jag ska installera en kamin?!?

Vilken modell?!? Vart den ska stå!!! Skit i de liksom.

Varför i Helvetica ska de veta om jag sätter den på källargolvet, bjälklag eller på min sambos röv?!?

Om huset brinner ner är det mitt ansvar inte deras.

Inga grannar i närheten. Inte tätt iallafall.

Pengar ska de ha också.

Jövla maffia fasoner

Du har nu två val
    - spendera en massa tid och energi på något du inte kan förändra eller
    - följa regelverket så du kan få till din eldstad
  • Kjell2

Regeln finns troligtvis för att allt med eldning är en risk och kan orsaka stora skador i samhället och det inte går att göra en regel som undantar vissa fastigheter.

• Anonym (Ekonomisk brottslighet)

Barnet till föräldern: jag hade tänkt att jobba med ekonomisk brottslighet!

Föräldern: det är bra mitt barn; statlig eller privat sektor?

• Pentra

Vi behöver bara göra en bygganmälan. Kostar inte alls så mycket som att ansöka om bygglov. ... Och, rimligtvis; tänker man göra upp eld inomhus så borde varje normalt funtad nänniska vilja kunna göra det på ett säkert sätt; därav ett reglemente kring på vilka sätt det kan göras. ... Mvh, Pentra

• Anonym (S)

Då kan man ju fråga varför stat eller kommun har med nåt som helst att göra som sker på den egna tomten. Det finns regler, helt enkelt. Bygglov krävs för väldigt många åtgärder, och just eldning är en väldigt känslig del av ett hus.

Svälj bitterheten och betala din ansökan istället.

• Anonym (Ekonomisk brottslighet)
    Anonym (Ekonomisk brottslighet) skrev 2020-11-27 11:49:38 följande:

Barnet till föräldern: jag hade tänkt att jobba med ekonomisk brottslighet!

Föräldern: det är bra mitt barn; statlig eller privat sektor?

Vem disslajkar??? Det är ju kul! Varför? För att det är sant!
  • Anonym (Vafan)

Mmm anmälan eller bygglov, jo hamnar de förbannade röret på fasaden så ska de betalas mer, tar väl mer tid för slöfockarna att granska en sådan ritning?!

• Anonym (Sven)

Om huset brinner ner vill du antagligen ha försäkringspengar. Självklart måste någon granska att en eldstad sätts in på ett säkert sätt.

• Anonym (Vafan)
    Anonym (Sven) skrev 2020-11-27 12:23:56 följande:

Om huset brinner ner vill du antagligen ha försäkringspengar. Självklart måste någon granska att en eldstad sätts in på ett säkert sätt.

Och det gör inte kakelugnsmakarn/ installatören? Det är ju inte jag själv som slänger upp en kamin
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Vafan) skrev 2020-11-27 12:34:02 följande:
    Och det gör inte kakelugnsmakarn/ installatören? Det är ju inte jag själv som slänger upp en kamin
    Nej, det är inte deras jobb att kolla bjälklag osv. De ska bara installera en vara.
  • Anonym (Känsligtsomfan)

Om du har rätt och övriga samhället fel, så behöver väl inte tråden vara i Känsliga rummet?

• Anonym (Lagar)

Det beror på att vi vill minimera risken att din kamin orsakar en brand. Det är svårt att göra undantag i sådana bestämmelser för folk som påstår att de minsann vet bättre.

• Anonym (sådär)

Har förmodligen med säkerhet att göra så någon egenutnämnd Timellkopia bygger något som sen leder till att huset och alla i det brinner ner.

• Anonym (Micke)
    Anonym (Sven) skrev 2020-11-27 12:54:48 följande:
    Nej, det är inte deras jobb att kolla bjälklag osv. De ska bara installera en vara.
    Kommunen gör absolut inget för dom pengarna dom tar i avgift.
    Tittar på ett papper som dom inte har en enda aning om det stämmer i
    verkligheten. 

Installerade en braskamin som vägde 100 kg och därmed inte
    kan påverka bjälklag och en typgodkänd skorsten. Noll risk.
    Bara läsa anvisningarna från tillverkaren.

Nej, pengarna skall in till vård, skola och omsorg.

Svar på tråden Bygglov!?! Varför!! Eldstad