• Sat 28 Nov 2020 09:34
    1553 visningar
    4 svar
    4
    1553

    Hur lång tid tar det för magen att läka efter gluten?

    Jag är något överkänslig för gluten. Jag mår mycket bättre utan och immunförsvaret verkar bli bättre utan det. Nu är jag bara så sugen på lussebullar, rikitga ena och inte glutenfria.

    Vet någon hur lång tid det tar innan man återställt tarmen efter att man ätit gluten?

    Någon annan som oxkså undviker gluten även om man inte har ren celiaki? Inga predikningar om att man går miste om näringsämnen när man undviker saker, tack. Gluten kan störa tarmslemhonnan även hos icke celiakier och det hindrar då upptaget av viss näring. Man kan vara olika känslig. Jag har dessutom en annan sjukdom där glutenöverkänslighet är vanligt.

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det för magen att läka efter gluten?
  • Anonym (R)
    Sat 28 Nov 2020 10:17
    #1

    Du kan må bättre direkt när du slutar med gluten men själva läkningen kan ta veckor.
    Allt beror på hur din kropp mår och andra faktorer som kan påverka.

    MAO helt omöjligt att svara på hur du kommer må.

  • Anonym (aller­giker deluxe­)
    Sat 28 Nov 2020 11:26
    #2

    Allt från några månader till ett år tar det för vuxna enligt vad jag läst, men det är individuellt. Och det är givetvis skillnad på att slå på sin tarm en gång eller att göra det dagligen. Jag har själv inte celiaki utan proteinallergi.

    När du har undvikit gluten en tid kan det dock vara så att kroppen triggas ännu hårdare när du provocerar, så bered dig på att det blir jobbigt efter lussefikat. Kanske du ska ta det en fredag kväll så du har tid att hämta dig?

    Något som lindrar lite för veteallergiker är att äta nypoppade popcorn direkt efter om man fått i sig gluten av misstag. Vi vet inte riktigt varför det funkar men teorin är att kroppen tar upp lite mer blandat av det man ätit då och kanske inte spikar glutenintaget lika fort eller inte tar upp allt gluten.

    Jag vet, man orkar inte vara duktig jämt och ibland vill man bara ha saker.
    Hoppas det funkar och du inte ångrar dig. Själv blir jag helt utslagen i 36 timmar efter 0.25 tesked vete så då känner man bara avsmak och ångest inför tanken.

  • Sat 28 Nov 2020 13:08
    #3
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2020-11-28 11:26:19 följande:

    Allt från några månader till ett år tar det för vuxna enligt vad jag läst, men det är individuellt. Och det är givetvis skillnad på att slå på sin tarm en gång eller att göra det dagligen. Jag har själv inte celiaki utan proteinallergi.

    När du har undvikit gluten en tid kan det dock vara så att kroppen triggas ännu hårdare när du provocerar, så bered dig på att det blir jobbigt efter lussefikat. Kanske du ska ta det en fredag kväll så du har tid att hämta dig?

    Något som lindrar lite för veteallergiker är att äta nypoppade popcorn direkt efter om man fått i sig gluten av misstag. Vi vet inte riktigt varför det funkar men teorin är att kroppen tar upp lite mer blandat av det man ätit då och kanske inte spikar glutenintaget lika fort eller inte tar upp allt gluten.

    Jag vet, man orkar inte vara duktig jämt och ibland vill man bara ha saker.

    Hoppas det funkar och du inte ångrar dig. Själv blir jag helt utslagen i 36 timmar efter 0.25 tesked vete så då känner man bara avsmak och ångest inför tanken.


    Tack för info!
  • Anonym (vete)
    Wed 17 Feb 2021 10:03
    #4

    Om du bara är "något överkänslig" och inte egentligen glutenintolerant ska det inte vara något problem att äta en lussebulle eller en semla etc eftersom din tarm inte blir skadad av gluten. 


    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2020-11-28 11:26:19 följande:

    Allt från några månader till ett år tar det för vuxna enligt vad jag läst, men det är individuellt. Och det är givetvis skillnad på att slå på sin tarm en gång eller att göra det dagligen. Jag har själv inte celiaki utan proteinallergi.

    När du har undvikit gluten en tid kan det dock vara så att kroppen triggas ännu hårdare när du provocerar, så bered dig på att det blir jobbigt efter lussefikat. Kanske du ska ta det en fredag kväll så du har tid att hämta dig?

    Något som lindrar lite för veteallergiker är att äta nypoppade popcorn direkt efter om man fått i sig gluten av misstag. Vi vet inte riktigt varför det funkar men teorin är att kroppen tar upp lite mer blandat av det man ätit då och kanske inte spikar glutenintaget lika fort eller inte tar upp allt gluten.

    Jag vet, man orkar inte vara duktig jämt och ibland vill man bara ha saker.
    Hoppas det funkar och du inte ångrar dig. Själv blir jag helt utslagen i 36 timmar efter 0.25 tesked vete så då känner man bara avsmak och ångest inför tanken.


    Veteallergi är inte samma sak som att vara glutenintolerant. Två helt skilda saker. 
Svar på tråden Hur lång tid tar det för magen att läka efter gluten?