• Giovanna

    Vem är jag?

    Våra kroppar är i en ständig förnyelseprocess. Celler dör och byts ut mot nya i olika takt. Kortast livslängd har vita blodkroppar (några timar) medan t.ex. vissa celler i skelettet tar flera år. Inom en sjuårsperiod har varenda cell i våra kroppar blivit utbytta. Är jag då fortfarande samma person som för sju år sedan? Vem är i så fall "jag"?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-28 16:25
    Jag är ingen expert på cellbiolog men som KaptenOhoj säger i inlägg nr#5 lär stämma, att det finns vissa celler som aldrig byts ut.

  • Svar på tråden Vem är jag?
  • Giovanna
    Litenmenhård skrev 2020-11-28 15:43:56 följande:

    Allt kan bytas ut, men du är ändå densamme ändå för själen kan ingen byta ut och det är den som gör ditt väsen, anser jag. Kroppen är bara ett kärl. 


    Ok :) Menar du alltså att svaret på frågan är att jag är min själ? Vad innebär då begreppet "själ" för dig?
  • Giovanna
    Litenmenhård skrev 2020-11-28 15:43:56 följande:

    Allt kan bytas ut, men du är ändå densamme ändå för själen kan ingen byta ut och det är den som gör ditt väsen, anser jag. Kroppen är bara ett kärl. 


    Ok :) Menar du alltså att svaret på frågan är att jag är min själ? Vad innebär då begreppet "själ" för dig?
  • Litenmenhård
    Giovanna skrev 2020-11-28 16:01:01 följande:
    Ok :) Menar du alltså att svaret på frågan är att jag är min själ? Vad innebär då begreppet "själ" för dig?
    Ja, precis. Själ för mig är det innersta. En grundinställning, kan man säga. Allt utgår från själen. Så ser i alla fall jag på det.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Giovanna
    Litenmenhård skrev 2020-11-28 16:05:13 följande:
    Ja, precis. Själ för mig är det innersta. En grundinställning, kan man säga. Allt utgår från själen. Så ser i alla fall jag på det.
    En inställning menar du... Är denna inställning kroppslig, mental eller andlig? 
  • Litenmenhård
    Giovanna skrev 2020-11-28 16:20:14 följande:
    En inställning menar du... Är denna inställning kroppslig, mental eller andlig? 
    Jag skulle vilja säga att den är själslig och allt vi gör utgår från själen.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Giovanna
    Giovanna skrev 2020-11-28 16:27:32 följande:
    Tack för tipsen, det ska jag kolla upp! 
    Har du själv några tankar om frågan? :)
  • Giovanna
    Litenmenhård skrev 2020-11-28 16:21:49 följande:
    Jag skulle vilja säga att den är själslig och allt vi gör utgår från själen.
    Om själen = en själslig inställning, vad säger det i så fall om själen? En inställning måste ju utgå ifrån och till något. En inställning av, från, till vad?
  • Litenmenhård
    Giovanna skrev 2020-11-28 16:31:41 följande:
    Om själen = en själslig inställning, vad säger det i så fall om själen? En inställning måste ju utgå ifrån och till något. En inställning av, från, till vad?
    Själen är själen och allt man gör härstammar därifrån. Alla val som du gör och så. Jag tror inte att själen ändras med tiden, även om människan gör det.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Mattrix

    Tänk dig att din personlighet är ett program eller en bildfil. Och din kropp är hårdvaran alltså datorn.

    Om du kopierar ett foto till en annan fil är det ju fortfarande samma foto och datorn förblir samma dator.

    Från sina minnen hämtar man mycket av sitt sätt att vara och agera och de kopieras nog mellan olika lagrinsställen i hjärnan.

    Misster man sina minnen är man då en annan person? Ja förmodligen!

    Har man då ett annat värde?

    Nej inte direkt, mänskligt värde är samma. Men kanske inte har samma personliga familjära värde mot vänner och personer man inte kommer ihåg, känner längre.

    Iaf får tror jag man har mycket att bygga på om man har glömt en relation med en människa helt.

  • Giovanna
    Litenmenhård skrev 2020-11-28 16:40:18 följande:
    Själen är själen och allt man gör härstammar därifrån. Alla val som du gör och så. Jag tror inte att själen ändras med tiden, även om människan gör det.
    Alltså jag vill inte vara jobbigt mot dig ;) men "själen är själen"... Säger det egentligen någonting om själen...hmmm. Men okej, det är någonting som allt man gör härstammar ifrån.

    För mig låter det som mysticism, om det nu inte är en rent andlig uppfattning du har?
  • Giovanna
    Mattrix skrev 2020-11-28 16:41:10 följande:

    Tänk dig att din personlighet är ett program eller en bildfil. Och din kropp är hårdvaran alltså datorn.

    Om du kopierar ett foto till en annan fil är det ju fortfarande samma foto och datorn förblir samma dator.

    Från sina minnen hämtar man mycket av sitt sätt att vara och agera och de kopieras nog mellan olika lagrinsställen i hjärnan.

    Misster man sina minnen är man då en annan person? Ja förmodligen!

    Har man då ett annat värde?

    Nej inte direkt, mänskligt värde är samma. Men kanske inte har samma personliga familjära värde mot vänner och personer man inte kommer ihåg, känner längre.

    Iaf får tror jag man har mycket att bygga på om man har glömt en relation med en människa helt.


    Intressant liknelse med program och hårdvara! Det låter som att personlighet är ditt svar på vad "jag" består av. I så fall är det är det ju rimligt att en person som fått en minnesförlust, p.g.a. t.ex. en olycka inte längre är samma person.

    Det här med minnen är intressant men där brister också din liknelse med program eller bildfiler eftersom minnen inte är konstanta utan förändras för varje gång vi minns på dem. Det blir ett minne av ett minne, som blir ett minne av ett minne av ett minne osv. som för varje gång vi tänker på dem påverkas av både glömska och tolkning utifrån nya erfarenheter.
  • SweeneyTodd
    Litenmenhård skrev 2020-11-28 16:40:18 följande:
    Själen är själen och allt man gör härstammar därifrån. Alla val som du gör och så. Jag tror inte att själen ändras med tiden, även om människan gör det.
    Vaddå ''själen är själen''? Själen finns inte, det trodde man på förr. 
  • Fredde1981
    Giovanna skrev 2020-11-28 15:57:19 följande:

    Tack för svar! Är själ och personlighet samma sak för dig?


    Jag kan inte definiera vad en "själ" är - använde uttrycket för att försöka beskriva det andra "jaget"

    Ens tycke, personlighet, värderingar m.m. vissa anser att det är själen som avgör dessa saker. Jag själv vet inte riktigt vad jag ska tro att det kommer ifrån? Vad bestämmer hur jag är som person, vad jag tycker om m.m. Det sociala arvet är en sak men det kan inte vara allt. Skulle det sociala ha 100% påverkan skulle inte två icke våldsbenägna personer kunna få ett barn som gillar våld (bara en tanke). Samma sak åt andra hållet, det finns tusentals exempel på barn som växer upp i misär, trasiga hem där våld är en del av vardagen. Vissa av dessa blir själva kärleksfulla personer utan våldstendenser medans andra går i sina föräldrars fotspår.

    Mina barn är uppvuxna i ett kärleksfullt hem, samma uppfostringsmetoder och förutsättningar. Bägge två är snälla, kärleksfulla m.m. men helt olika varandra på i princip alla plan.

    Vad jag vill säga är att det måste finnas något mer som gör att man blir den man är...

    Kanske finns det en själ kanske inte - men någonting mer än det sociala arvet och miljön gör en person till det den är.

    Nu har jag bara skrivit rakt upp och ned hur jag tänkte (på telefon), finns säkert ett par tankevurpor i ovanstående :)
  • Litenmenhård
    Giovanna skrev 2020-11-28 16:55:18 följande:
    Alltså jag vill inte vara jobbigt mot dig ;) men "själen är själen"... Säger det egentligen någonting om själen...hmmm. Men okej, det är någonting som allt man gör härstammar ifrån.

    För mig låter det som mysticism, om det nu inte är en rent andlig uppfattning du har?
    Jo, det kanske är en andlig uppfattning jag har. Lite svårt att förklara det där med själen, tycker jag, men som du säger, det är nog mer andligt.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenmenhård
    SweeneyTodd skrev 2020-11-28 18:24:46 följande:
    Vaddå ''själen är själen''? Själen finns inte, det trodde man på förr. 
    Kalla mig dum, men jag tror att själen finns.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Mattrix
    Giovanna skrev 2020-11-28 17:08:37 följande:

    Intressant liknelse med program och hårdvara! Det låter som att personlighet är ditt svar på vad "jag" består av. I så fall är det är det ju rimligt att en person som fått en minnesförlust, p.g.a. t.ex. en olycka inte längre är samma person.

    Det här med minnen är intressant men där brister också din liknelse med program eller bildfiler eftersom minnen inte är konstanta utan förändras för varje gång vi minns på dem. Det blir ett minne av ett minne, som blir ett minne av ett minne av ett minne osv. som för varje gång vi tänker på dem påverkas av både glömska och tolkning utifrån nya erfarenheter.


    Ja så är det kanske men tror ändå att man ska ta det mesta med en nypa salt och även om man är professor i ämnet kanske ens teorier bara var teorier i ämnet. Om sedan tredjepart eller dyl presenterar dem som absolut sanning så, ja hoppas min poäng går fram.

    Personligheter förändras ju, minnen förändras också så skulle inte säga att min teori är helt fel ändå. Liknelsen är bara en liknelse och inte menat att vara jämförbart till 100%.

    Men ditt påpekande att minnen ändras pga att det är minne av minne är intressant och liknar hur vi som människor kommunicerar, man överför fakta via tal och gester, kroppspråk, ögonkontakt.

    Skulle vara intressant om man kan koppla samman två hjärnor via biologiska nervbanor på konstgjort vis. Typ en usb kabel. Konstgjorda axoner från ens somatiska nervsystem. Och skulle man kunna överföra sådana kemiska impulser till en annan kropp kanske steget till tankar inte är helt omöjligt.
Svar på tråden Vem är jag?