• sylvestris

    Pojke verkar känslig för ljud (orolig)

    Hej!


    Jag är orolig för min pojke på 20 månader.

    Idag höll han för öronen när jag slog på dammsugaren, han blev inte ledsen men stod avvaktande och höll för öronen. Han gjorde det inte när jag startade den igen.

    Han tycker det är läskigt när hundar skäller och vissa andra höga ljud.

    Han går även på tårna ibland. Oftast ca en gång per dag, några steg, kanske max en minut. Det är inget sätt han regelbundet tar sig fram på. Så ganska lite med andra ord.

    Till saken hör att min syster har Asperger så jag blir jag naturligtvis orolig att han ska ha autism eftersom det är ärftligt i viss grad.

    Han verkar normal i övrigt tycker jag enligt min amatörkunskap. Social och lyssnar på sitt namn, använder många ord och kan imitera.

    Jag vet ju att både ljudkänslighet och tågång är vanligt bland autistiska personer. 

    Jag skulle gärna vilja höra er åsikter om det jag beskriver. Har ni egna erfarenheter av liknande beteenden som era friska barn gör / har gjort?

  • Svar på tråden Pojke verkar känslig för ljud (orolig)
  • Elie

    Det kan bara bra att vara uppmärksam som du är, finns mycket att vinna på det men se till att det inte går överstyr och stjälper dig med oro.

    Ja det kan ju vara ett tecken på att han har någon form av autism men inget bevis.

    När det gäller barn så finns det dock åtgärder att ta till för att minska utvecklingen av asberger/autism Jag har sett det hos flera. I korta drag handlar det om att rensa ut tungmetaller. Alla får i sig dem i vårt samhälle men man föds också med metaller i hjärnan som vi ärver av mamman. När de sätter sig på olika ställen i hjärnan så blockeras viktiga signaler, och därför förstärks andra signaler för att kompensera flödet. Tex är det därför man har extra känslighet för ljud. När man är barn dock då är hjärnhalvorna så pass öppna att vi kan sätta in åtgärder som rensar hjärnan på metaller mycket lättare än hos vuxna där hjärnhalvorna är slutna. Och på så sätt kan vi rensa bort metallerna och återställa flödet så som det är tänkt att det ska vara. Få försvinner också de karaktäristiska dragen för autism. Är du intresserad av hur så läs om Anthony Williams, som har hjälpt väldigt många i det avseendet. Lycka till!

  • lövet2

    Vi har gott om Aspergers i generna. Alla mina barn har gått på tå när de varit små, men det har växt bort. Två av dem har Aspergers men fem har det inte - trots att alla gått på tårna!

    Små barn håller gärna för öronen när de hör något som kan uppfattas som lite läskigt eller oväntat. Elvispen, en ovan ringsignal från mobilen, dammsugaren, hundskall. Det är inget konstigt eller speciellt just för barn med Aspergers. Om de fortsätter upp i 4-5-årsåldern däremot, då är det mer ovanligt.

  • Solblomma30

    Jag har fyra barn utan diagnoser. De har alla gått på tå i perioder, och är/har varit rädda för höga ljud. Jag var själv livrädd för höga ljud som barn. Minns att jag låg under ett bordet i källaren på nyårsafton när smällarna satte igång.

    Min treåring är livrädd för blendern, hårfönen, dammsugaren och elvispen här hemma. 15-månaderspojken är inte rädd än, men det brukar komma när de blir lite äldre. Han har dock börjat gå på tå nu, såg det för första gången igår :)

    Min äldsta tjej snurrade runt mycket, gick baklänges och på både häl och tå periodvis. Treåringens bästa sysselsättning är att rada upp grejer noga.

    Det är helt normalt att barn håller på med sånt, och jag tror att du ska försöka se till helheten. Är ditt barn socialt? Fastnar hon helt i märkliga beteenden? Hur är motorisk och språklig utveckling? Finns det avvikelser i det sociala och i språklig och motorisk utveckling samtidigt som hon sysslar med speciella beteenden så kan det ju vara uppmärksamhetssignaler. Annars kan du lugna dig och låta henne gå på tå :) Barn upptäcker ju världen genom att testa olika sätt att gå/titta/låta osv.

  • Amser

    Han kan vara högkänslig (HSP). Det är min ena son och jag och vi har båda reagerat på höga och andra jobbiga ljud, t ex kunde inte sonen åka spårvagn under några år som liten. Själv vägrade jag biltvätten på 80-talet och ogillade dammsugaren, glassbilen, reaplan, minns ångesten över ljudet. Oroa dig inte, mycket av det växer bort.

  • legomum

    Det är vanligt att barn hoppar till /blir rädd för plötsliga höga ljud. Du har en 20 månaders och det är vanligt att barn trippar/springer/går på tårna ibland. De tränar trots allt hela kroppen hela tiden med balans och rörelsekontroll.

    Med de två symtom du har givit så betyder inte det att ditt barn har asperger, däremot får tiden utvisa om det skulle vara så.

    Njut av ditt barn istället för det låter även som en helt normal utveckling. Håll lite koll, men sluta var orolig.

Svar på tråden Pojke verkar känslig för ljud (orolig)