• Anonym (TS)

    Separera m små barn - behöver solskenshistorier

    Jag inser mer och mer att jag behöver lämna min sambo om jag någonsin vill må bra igen. Om jag någonsin ska bli mig själv igen.

    Men jag vet inte hur jag ska klara det. Vet inte var jag ska börja. Från sekunden jag säger att det är slut så kommer han göra allt i sin makt för att göra det svårt för mig. Och för att jag ska må dåligt.

    Vi har två barn under 6 år och ett hus tillsammans. Han kommer inte ha några problem att snacka skit om mig till barnen. Kommer utan tvekan säga saker som "mamma älskar inte mig längre så vi får inte bo ihop" och snacka om att allt är mitt fel. Det vet jag inte hur jag ska hantera.

    En husförsäljning kommer ta tid, leva med honom under den tiden kommer vara tortyr.

    Vet heller inte hur jag ska ha råd att bo själv.

    Hur gör man? Var börjar man? Vad bör jag tänka på?

    Och snälla, ni som har gått igenom detta, hur mår ni nu? Stort behov av att höra från folk som gått igenom skiten och nu har det bra.

  • Svar på tråden Separera m små barn - behöver solskenshistorier
  • Anonym (Ensamstående mamma)

    När jag bestämde skilja mig från men ex, den första jag gjorde fixat jobb och lägenhet, fick lägenhet inom två veckor. Det är viktigt att du förklarar din situation så du får snabbare. Det kommer och bli jätte tufft i början för dig och din ex-man. Men skit i allt. Kämpa bara för din skull och dina barn. Jag mår jätte bra och barnen med. Lycka till

  • Anonym (Boll)

    Mår mycket bättre nu när jag slipper leva i en vardag full av besvikelse och kärlekslös relation. Två år senare så har jag och pappan en bra relation, trots att han var sur och arg över diverse saker under separationen. Däremot hade jag glömt bort hur det känns att vara kär och olyckligt kär. Har intensiva känslor till en annan man och den relationen är inte enkel. Det gör nästan ondare än skilsmässan. Mitt ex hade jag ju tappat känslorna för flera år sedan. Då är det lättare att separera.

  • Anonym (Salt)

    Mitt råd är att fixa boende innan du berättar om han är som du säger. Min har hållt på precis som du tror din ska göra och det har varit ett rent helvete att leva tillsammans i väntan på min lägenhet.

  • elin1989

    Bästa jag någonsin gjort är att jag gjorde slut med min sons pappa. Det var förstås jobbigt men 100% värt det. Han var väldigt svår att ha att göra med i typ 18 månader men nu är det okej även om vi fortfarande bråkar. Är i en ny relation nu och har aldrig varit gladare!

  • Anonym (TS)

    Tack för era svar!

    Jag har tänkt på det där med att fixa boende innan jag säger nåt. Så det liksom inte tar ett halvår av letande. Men, vi har ju ett hus att sälja. Och jag har definitivt inte råd med dubbla boende. Så det känns som att jag kommer bli tvungen att leva kvar ett antal månader oavsett. Och om jag t.ex nu hittar ett boende dit jag kan flytta i april så hade det skönaste varit att säga det typ 1 månad innan. Men i verkligheten hade jag nästan behövt säga det nu, så en försäljning kunde förberedas.

    Jag fattar helt enkelt inte hur jag ska göra.

  • Fjäril kär

    1 gör först så mycket du bara kan för att förbereda dig för att leva själv. Ju mer du har ordnat och fixat och ju mer fakta du har ju bättre kommer du att kunna bemöta hans skit. Ställ dig i bostadskö, se över ekonomin och försök separera era pengar så mycket som möjligt, gör så mycket du kan för att klara dig själv redan nu.

    2. Ta kontakt med familjerätten och be om hjälp med att tänka och ta reda på dina rättigheter vid en separation och vad du kan förvänta dig för skyldigheter.

    3. Välj dina strider. Vissa saker är helt enkelt inte värt att tjafsa om och spelar faktiskt inte någon roll. Det är inte läge att tjafsa om milimeterrättvisa oavsett vad. Svälj och gilla läget så går det fortare och lägg krutet på det som du måste bevaka,tex juridiska frågor.

    4. Kom ihåg att du inte måste stanna kvar hos honom under tiden som skilsmässan pågår. Gör vad du kan för att inte vara hemma så långt det går. Är det lugnare att nån av er inte är hemma så låt det vara så. Ta in på hotell, låna en kompis studentrum, låt barnen vara hos mormor och bo i deras sovrum, bädda i garaget what ever är alltid bättre än att riskera bråk i oändlighet. Turas om att inte vara hemma.

    5. Prata inte om era problem med andra människor i telefonen samtidigt som ni alla är hemma och kan lyssna. Behöver ni stöd så ta det privat. Risken är stor att det kan användas som ammunition mot varandra i gräl efteråt. "varför sa du så, du ljuger ju.." osv. Skulle han göra så mot dig i provokation att ringa och prata med någon annan och prata skit öppet så gå hemifrån just då.

  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2020-11-29 19:49:30 följande:

    1 gör först så mycket du bara kan för att förbereda dig för att leva själv. Ju mer du har ordnat och fixat och ju mer fakta du har ju bättre kommer du att kunna bemöta hans skit. Ställ dig i bostadskö, se över ekonomin och försök separera era pengar så mycket som möjligt, gör så mycket du kan för att klara dig själv redan nu.

    2. Ta kontakt med familjerätten och be om hjälp med att tänka och ta reda på dina rättigheter vid en separation och vad du kan förvänta dig för skyldigheter.

    3. Välj dina strider. Vissa saker är helt enkelt inte värt att tjafsa om och spelar faktiskt inte någon roll. Det är inte läge att tjafsa om milimeterrättvisa oavsett vad. Svälj och gilla läget så går det fortare och lägg krutet på det som du måste bevaka,tex juridiska frågor.

    4. Kom ihåg att du inte måste stanna kvar hos honom under tiden som skilsmässan pågår. Gör vad du kan för att inte vara hemma så långt det går. Är det lugnare att nån av er inte är hemma så låt det vara så. Ta in på hotell, låna en kompis studentrum, låt barnen vara hos mormor och bo i deras sovrum, bädda i garaget what ever är alltid bättre än att riskera bråk i oändlighet. Turas om att inte vara hemma.

    5. Prata inte om era problem med andra människor i telefonen samtidigt som ni alla är hemma och kan lyssna. Behöver ni stöd så ta det privat. Risken är stor att det kan användas som ammunition mot varandra i gräl efteråt. "varför sa du så, du ljuger ju.." osv. Skulle han göra så mot dig i provokation att ringa och prata med någon annan och prata skit öppet så gå hemifrån just då.


    Tack för många värdefulla tips!

    Visste inte att man kunde kontakta familjerätten och få såna råd.
  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2020-11-29 22:08:14 följande:

    Tack för många värdefulla tips!

    Visste inte att man kunde kontakta familjerätten och få såna råd.


    Familjerätten är ju till för just detta när föräldrar ska separera eller på andra sätt inte kan komma överens om barnen. Det klassiska är ju att en part hotar med att ta barnen ifrån en vid skilsmässan och av rädsla och okunskap så stannar man kvar. Men vänder man sig till familjerätten kan man få värdefull hjälp och stöd av vad lagen säger och man kan få hjälp med att skriva avtal om umgänge, hjälp med samtal kring samarbete osv. Och just i ditt fall tycker jag att det är viktigt att du tar hjälp av dom så att du vet hur du kan bemöta hans skitsnack till barnen och att du har fakta att argumentera med.
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2020-11-29 23:36:55 följande:

    Familjerätten är ju till för just detta när föräldrar ska separera eller på andra sätt inte kan komma överens om barnen. Det klassiska är ju att en part hotar med att ta barnen ifrån en vid skilsmässan och av rädsla och okunskap så stannar man kvar. Men vänder man sig till familjerätten kan man få värdefull hjälp och stöd av vad lagen säger och man kan få hjälp med att skriva avtal om umgänge, hjälp med samtal kring samarbete osv. Och just i ditt fall tycker jag att det är viktigt att du tar hjälp av dom så att du vet hur du kan bemöta hans skitsnack till barnen och att du har fakta att argumentera med.


    Tack!

    När jag tidigare tagit upp separation så har han hotat med just detta. Och han har tydligt sagt att han inte bryr sig om att barnen tar skada av att det blir bråk mellan oss och att han ska göra det så jävligt han bara kan om jag gör slut. Han har sin familj med sig också. Och han och familjen har inga problem med att prata skit om mig när barnen är närvarande. Barnen avgudar dessutom hans familj. Och även om de gjort många fel har jag inför barnen alltid en mycket positiv inställning gentemot dem.

    Jag kommer vara ganska ensam i mitt kämpande om jag lämnar honom.
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2020-11-29 23:36:55 följande:

    Familjerätten är ju till för just detta när föräldrar ska separera eller på andra sätt inte kan komma överens om barnen. Det klassiska är ju att en part hotar med att ta barnen ifrån en vid skilsmässan och av rädsla och okunskap så stannar man kvar. Men vänder man sig till familjerätten kan man få värdefull hjälp och stöd av vad lagen säger och man kan få hjälp med att skriva avtal om umgänge, hjälp med samtal kring samarbete osv. Och just i ditt fall tycker jag att det är viktigt att du tar hjälp av dom så att du vet hur du kan bemöta hans skitsnack till barnen och att du har fakta att argumentera med.


    Tack!

    När jag tidigare tagit upp separation så har han hotat med just detta. Och han har tydligt sagt att han inte bryr sig om att barnen tar skada av att det blir bråk mellan oss och att han ska göra det så jävligt han bara kan om jag gör slut. Han har sin familj med sig också. Och han och familjen har inga problem med att prata skit om mig när barnen är närvarande. Barnen avgudar dessutom hans familj. Och även om de gjort många fel har jag inför barnen alltid en mycket positiv inställning gentemot dem.

    Jag kommer vara ganska ensam i mitt kämpande om jag lämnar honom.
Svar på tråden Separera m små barn - behöver solskenshistorier