• Anonym (Anonym)

Partner plötsligt tappat känslorna?

Hej! Jag känner mig så vilsen och maktlös, vet inte vart jag ska vända mig så jag försöker här.

Min partner sedan 2 år tillbaka sa plötsligt för ca 3 veckor sedan att hans känslor försvunnit delvis. Det känns inte alls likadant eller lika stark, dock finns det fortfarande känslor kvar säger han. Han är alltså kär, men inte alla lika kär som han var innan. Han har ingen aning när känslorna försvann eller började försvinna utan han kände bara plötsligt en dag att det inte alla var likadant längre. Först hoppades jag bara att det var det sista av den nykära fasen som gick över, men det var det inte.

Vad gör jag? Är helt vilsen. Jag vill spendera livet med honom för vi har ett fantastiskt, roligt, lärorikt förhållande med gemensamma intressen där vi bråkar mycket sällan. Han har ingen aning vad varken jag eller han kan göra för att situationen ska bli bättre och under dessa veckor har ingenting förändrats. Han umgås gärna med mig, vi har kul ihop och han har inga problem med min närhet, den enda skillnaden är att han själv sällan tar några initiativ till att pussas eller kramas men trots det säger han att han inte är så kär. Han vill inte heller prata om att göra slut och hur vi isåfall ska sköta det på bästa sätt (vi kommer tvingas ha kontakt 5 dagar i veckan + gemensamma vänner) utan säger bara att vi ska lösa det.

Har någon av er lyckats återfå känslor, som plötsligt försvunnit? Tror ni att jag kan göra något för att han enklare ska få tillbaka sina känslor? Vad ska jag göra mer än att vänta?

• Svar på tråden Partner plötsligt tappat känslorna?
  • Aya215014

Varför vill Du vara med någon som inte vill vara 100% med dig? Det är jobbigt att göra slut men hellre det än att desperat gå o vänta på att han ska få känslor igen.

Finns dom inte där så finns dom inte, hade gått isär o sen om han känner att han saknar dig o ångrar sig aa då kan ni väl försöka igen men personligen så vill ja vara en prioritering och inte ett alternativ.

• Anonym (Molly)

Ta dig undan lite .

• Anonym (Upp och ned)

Personligen tycker jag känslor i ett förhållande går lite upp och ned eller fram och tillbaka över tid.

Har dina egna känslor ändrats sen ni blev tillsammans?

Jag har, efter 12 år, fortfarande nyförälskad känslor ganska ofta till och från. Till och från har jag ingen tid över till att reflektera över mina känslor inför min man för vi har fullt upp med måsten i livet runt om. Han har sidor och egentligen personliga åsikter som är mindre charmiga än andra och som jag inte alls förstår mig på som när de dyker upp drar ned lite. Så har han också fantastiska sidor och egenskaper som jag blir alldeles varm inombords när jag får beskåda.

Jag tycker identifiering av faktiska känslor är svårt för det är i konstant förändring på ett vis och stationärt på ett annat plan.

Förhasta dig inte. I varken den ena eller andra riktningen. Det är mitt enda råd.

• sextiotalist

Att känslor ändras, dvs förälskelse övergår till en djupare kärlek är normalt.

Men om man börjar fundera på detta och även ta upp det med sin partner, då är nog relationen på väg att ta slut.

Två år är ingen tid i en relation.

Jag har aldrig tvekat på mina känslor för min sambo även om jag inte är förälskad varje dag.

• Anonym (??)

Hur länge har vi varit tillsammans? Du skriver om den sista nykära fasen vilket jag tolkar som att ni kanske inte varit ihop så väldigt länge, men jag vet inte vad du menade när du skrev detta. 

• Anonym (??)
    Anonym (??) skrev 2020-11-30 07:00:10 följande:

Hur länge har vi varit tillsammans? Du skriver om den sista nykära fasen vilket jag tolkar som att ni kanske inte varit ihop så väldigt länge, men jag vet inte vad du menade när du skrev detta. 

Aha, nu läser jag att du skrivit 2 år, sorry Flört 

Men det är inte så länge egentligen. Kan vara så att han bara insett att det inte är et här han önskar resten av livet. Han kanske har känt så här länge men inte fattat det själv förrän nu?
    Prova parterapi? 
  • Anonym (A)
    sextiotalist skrev 2020-11-30 06:36:11 följande:
    Att känslor ändras, dvs förälskelse övergår till en djupare kärlek är normalt.
    Men om man börjar fundera på detta och även ta upp det med sin partner, då är nog relationen på väg att ta slut.
    Två år är ingen tid i en relation.
    Jag har aldrig tvekat på mina känslor för min sambo även om jag inte är förälskad varje dag.
    Håller med
  • nellibell

Hur gammal är du? Jag går igenom samma sak, men jag är på den andra sidan (din partners), inte lika kär som jag trott jag varit och funderar på att göra slut. 

Svar på tråden Partner plötsligt tappat känslorna?