Inlägg från: Mammassmå |Visa alla inlägg
  • Mammassmå

Vilken GPS klocka fungerar bäst?

Min man som jobbar med sånt avråder bestämt att använda såna gpsklockor, de är för lätta att hacka och har man otur så kan någon lära sig vart ens barn rör sig. Tyvärr, för jag ser också nyttan och önskar att vi hade kunnat ha något sånt till våra barn.

• Mammassmå
    Solblomma30 skrev 2020-12-08 07:15:25 följande:

Sen kan jag inte tänka mig att det är svårt att lära sig var ett främmande barn rör sig, om man har ont avsåt. Vår familj är inte hemlighetsfull direkt, och om någon brottsling skulle få för sig att iaktta oss antingen fysiskt eller via våra mobiler så skulle det ju vara plättlätt. Men risken är ju minimal.

Det beror ju på vart barnet rör sig också, om det går själv genom en skog till och från skolan tex.

Du avgör självklart själv hur du gör med dina barn, ville bara varna. Det finns betydligt säkrare alternativ, men de är också dyrare.
  • Mammassmå
    Solblomma30 skrev 2020-12-08 14:57:07 följande:

Min man och jag har läst de här artiklarna redan innan vi köpte GPS-klockan. Om man ska tänka på sånt så kan man ju aldrig köpa en mobil till barnet heller. Och om någon vill föra bort barnet så räcker det ju att den personen står och iakttar det, och /eller följer efter barnet till en obevakad plats. Det behövs ju ingen GPS-klocka för det liksom. Så jag tror att din man är extremt försiktig av sig om han tycker att det är en reell risk.

Skillnaden är att en telefon dels är mycket svårare att hacka och dels så kan man inte avgöra att den tillhör ett barn, som man kan med de klockorna som en ev. förövare vet att barn använder just för att de går ensamma.

Han är inte extremt försiktig, men han är insatt och kunnig i hur de fungerar. Om du är intresserad så kan jag fråga vad han rekommenderar istället.

Men som sagt, du gör som du vill.
Svar på tråden Vilken GPS klocka fungerar bäst?