• Beki

    Städa? Hur ofta?

    Undrar hur ofta städar ni hemma och vad gör ni?

    Skulle vara kul och höra hur andra har det hemma?

  • Svar på tråden Städa? Hur ofta?
  • Fjäril kär

    15 minuter städ/plock varje dag gör att jag aldrig behöver storstäda. När detta blivit en daglig rutin hinner man med mycket på den kvarten.

  • brallison

    WC och badrum samt damma och dammsuga - varje vecka, torka golvet - kanske nån gång i månaden eller vid behov. Precis hämtat vår familje julklapp - robotdammsugare, vi får se om behovet att dammsuga ska också minska (hoppas det, i alla fall )

  • AndreaBD

    Vi gör det mesta en gång i veckan. Jag tycker det är lättast, så glömmer man inte bort något och har tid avsatt för det. Det innebär alltså plocka undan, damma, dammsuga och våttorka, Och badrum förstås. 

    Eftersom vi har ett stort hus, så finns det delar av huset som jag inte städar varje vecka för att vi knappt är där. Där gör jag det bara en gång i månaden. 

  • AndreaBD
    brallison skrev 2020-12-01 12:55:33 följande:

    WC och badrum samt damma och dammsuga - varje vecka, torka golvet - kanske nån gång i månaden eller vid behov. Precis hämtat vår familje julklapp - robotdammsugare, vi får se om behovet att dammsuga ska också minska (hoppas det, i alla fall )


    Vilken sort robotdammsugare? Vi har haft en äldre, men vi köpte också nyligen en ny, Xiaomi Robobrock 06. Den är verkligen bra. Vi har inte behövt dammsuga för hand alls sen dess. 
  • brallison
    AndreaBD skrev 2020-12-01 13:06:11 följande:
    Vilken sort robotdammsugare? Vi har haft en äldre, men vi köpte också nyligen en ny, Xiaomi Robobrock 06. Den är verkligen bra. Vi har inte behövt dammsuga för hand alls sen dess. 
    Just denna Så, ni är nöjda med eran? Håller tummarna att den blir bra för oss också
  • AndreaBD
    brallison skrev 2020-12-01 13:31:01 följande:
    Just denna Så, ni är nöjda med eran? Håller tummarna att den blir bra för oss också
    Samma? Den är bra. Den dammsuger jättenoga, lite sämre på mattor, men det får man räkna med. Det går ju att ställa på extra-noga för mattor. Och den navigerar jättebra och ganska mjukt. Den kör alltså inte på saker med fart. Man kan ju även våttorka med den, och jag var överraskad hur bra det ändå går. Men jag kör våttorkning per robot bara på övervåningen ibland, där det inte är verkligen smutsigt, annars torkar jag för hand.

    Nackdelar: Det tar ett tag att lära sig hur man programmerar den. Det finns ju mycket man kan göra (det finns några videos på youtube). Och jag måste tömma den varje vecka och ta bort hår från rullen, borsten och hjul. Men dessa saker kommer ju med effektiviteten. 
  • brallison
    AndreaBD skrev 2020-12-01 13:56:56 följande:
    Samma? Den är bra. Den dammsuger jättenoga, lite sämre på mattor, men det får man räkna med. Det går ju att ställa på extra-noga för mattor. Och den navigerar jättebra och ganska mjukt. Den kör alltså inte på saker med fart. Man kan ju även våttorka med den, och jag var överraskad hur bra det ändå går. Men jag kör våttorkning per robot bara på övervåningen ibland, där det inte är verkligen smutsigt, annars torkar jag för hand.

    Nackdelar: Det tar ett tag att lära sig hur man programmerar den. Det finns ju mycket man kan göra (det finns några videos på youtube). Och jag måste tömma den varje vecka och ta bort hår från rullen, borsten och hjul. Men dessa saker kommer ju med effektiviteten. 
    Jag tror det - Roborock S6 Pure med moppfunktion. Den laddas nu, sen ska vi se vad den kan göra.
    Mattor är ett generellt problem för de flesta dammsugare, men vi har bara 2 st, så det är ingen fara. För det mest vill man ju bli av med damm, smulor i köket samt katthår (två långhåriga katter hemma )
  • Gameofthrones

    Dammsuger i stortsett varje dag, på morgonen, toaletterna 3-4ggr i veckan. Dammar varannan vecka. Tvättar kläder 3 ggr i veckan,

    Har haft andra scheman. Men just nu passar det oss.

Svar på tråden Städa? Hur ofta?