• Anonym (Anonym)

Mitt ex utesluter mig från beslut om barnen

Släpp det. Oavsett viss talang så är de troligtvis inte nästa "Björn Borg" eller OS-material. Sedan fattar jag inte varför barnen inte kan vara med i flera klubbar samtidigt. Du behöver väl knappast exets tillstånd för att skriva in dem där du vill? Eller har er sport särskilda regler för det?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Frustrerad förälder) skrev 2020-12-01 15:26:02 följande:
    De kan bara representera en klubb i denna sport. 

Varför ska jag var den som "släpper det"?? Det är mitt största intresse, som jag vill dela med mina barn? Det är upplevelsen jag vill få dela, utan att jag bryr mig det minsta om ifall de blir proffs eller inte. 
    Du ska släppa det eftersom det faktiskt är en fis i rymden här i livet. Sedan är din utgångspunkt fel - "det är MITT största intresse som JAG vill dela", jaha men so what? Om barnen gillar sporten är det ju jättekul men dina beslut ska utgå från dem och om du ändå inte kan tvinga exet att skriva på en klubbflytt så är det ju så, så släpp det.

Får dina barn inte träna den där sporten på andra platser eller? Om det är så får du ju vädja till exet att barnen vill kunna delta på hemmaplan, att det är för deras bästa, för att de tycker att det är kul. Vägrar han kan man bara beklaga att han är en skitstövel.

Men sen funderar jag också... Han skriver in ungarna i Lappland, din hemklubb ligger närmare men ändå tydligen inte där ni bor, då ska de ju inte vara inskrivna på ditt ställe heller, utan snarare på en lokal klubb.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Frustrerad förälder) skrev 2020-12-01 15:33:16 följande:
    Va? Vadå "får rätt"? Enligt vem?

Så jag ska "släppa det" och "inte tjata", det är era råd? 

Låter som ni tycker det är ok att vissa bryter mot lagen... Att bara man hinner besluta något "först" så får man köra över den andra föräldern??

Förstod ni att vi har gemensam vårdnad och ska fatta beslut gemensamt?
    Det är inget lagbrott att inte vilja byta klubb åt sina barn :) Eftersom ni har gemensam vårdnad så är det ännu tydligare, då gäller "vetorätt" kan man säga - ni ska ta gemensamma beslut, om den ena säger nej är det nej.
  • Anonym (Anonym)

Ang. gemensam vårdnad och gemensamma beslut kan man tillägga att du aldrig kan tvinga den andra föräldern att ta ett visst beslut, det är inte vad det betyder att ta "gemensamma" beslut.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Frustrerad förälder) skrev 2020-12-01 15:52:12 följande:
    Vi har gemensam vårdnad. Det står i lagen att beslut om fritidssysselsättningar ska fattas gemensamt. Går exet då och anmäler (varje säsong) barnen till sin egen klubb, bryter hen inte mot lagen då?

Jag säger ju nej!
    Han skriver ju inte in dem om och om igen år efter år, är de väl inskrivna (mot din vilja) så är de ju. Så visst gjorde han fel när han tog det beslutet, men lycka till att ta det till tingsrätten eller familjerätten. De har ofta större saker att ta itu med.

Du får fortsätta vädja till honom att de ska få tillhöra en lokal klubb, och så får du släppa det där emellan. Det är ju ändå honom barnen lär bli sur på om de inte får göra nåt de tycker är kul och det blir inte bättre av att du sitter och eldar upp dig i onödan.

Som nån skrev förut så kanske de kan träna lokalt, man måste ju inte tävla för det, och du sa ju själv att det inte var poängen heller utan att ni ska kunna dela intresset. Eller så får du begå eget lagbrott :) Den här tråden är ju full av "bra" idéer.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Frustrerad förälder) skrev 2020-12-01 16:18:02 följande:

Intressant att alla tror att det är en MAN som krivit in barnen i en klubb mot min vilja?

Varför tror ni det? Kul att veta liksom. 

För att en man inte skulle sitta och gnälla på FL om en sån här sak :) Sedan är det ditt språkbruk också så klart, hur du tjafsar på om olika saker. Och ärligt talat så har jag inte ens reflekterat över vokalskillnaden i hen/han utan läste det som han.
Svar på tråden Mitt ex utesluter mig från beslut om barnen