Anonym (Erfarenhet) skrev 2020-12-03 22:12:51 följande:
Fast när ni säger livsfara så verkar ju de flesta av er jämföra mot cykel och vanlig moped.. Jag har kört motorcykel i mina dagar och så utsatt som man är på två hjul går inte att jämföra. Räcker med lite grus eller sand på vägen. Eller en pinne, hare.
En granne till mig hade en son som cyklade på en innergård (12 år), en karl slog upp sin dörr på bilen och det blev hel stopp för grabben. Styret åkte in så oturligt att det blev en livshotande akut skada på levern. Idag använder inte ens ungdomarna intergral hjälmar, utan små störtkrukor. Vet ni hur mycket man kan slipa bort av käken vid en krock där de flyger och sen kanar fram.
En A-traktor är visserligen säkrare, men görs oftare av gamla bilar som man helst ska kunna skruva i. Dessutom måste man betala skatt (mopedbilar är skattebefriade). De kostar runt 160 tusen som ny, försäkringen gick på 6000 kr per år.
Och till sist. Mopedbilar får gå 45 km per timme, a-traktor 30. I min lilla stad verkar the bigger the better vara det som gäller. Att bli fast bakom ett gäng King Cab:s som går 30 på en smal lång, kurvig väg är inget vidare. Mopedbilarna går väldigt bra att köra om i jämförelse.
Fast om man får en bildörr uppslagen i sidan så är det ju en olyckshändelse som man själv inte orsakat.
Här har vi problem med ungdomar som åker omkring i hög fart i trimmade A-traktorer och vanliga personbilar (lite äldre ungdomar med körkort då. Hoppas jag.) och sladdar,mitt i stan.
Och gärna mitt i nätterna när man ska sova.
Ska mina barn någon gång få något sådant så vill jag att de ska kunna visa att de har trafikvett nog för att kunna axla det ansvaret.
Det kanske låter nojigt. Men det är bara en tidsfråga innan något allvarligt händer här.