• Anonym (Mamma)

Mopedbil till 15-åring?

Vi funderar på att köpa en mopedbil till vår dotter när hon fyller 15, men känner ingen med erfarenhet av såna.

Finns det någon här som har? Någon speciell modell vi ska se på eller undvika?

Vi bor i ett villaområde några minuter ifrån storstadsmiljö, så den lär användas mest i det sistnämda om det spelar in.

• Svar på tråden Mopedbil till 15-åring?
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2020-12-02 10:34:17 följande:
    Fast det är jag övertygad att min dotter inte skulle göra. Hon har alltid varit en paragrafryttare och skäller ut folk för minsta sak som inte är by the book.
    OM man skaffar en EPA/Moppebil/Moppe etc så kan det var tveklöst det bästa sättet att bota en paragrafryttare på också.
    Inget är hugget i sten liksom. Din dotter är 16 år och hjärnan på en människa är helt färdig utvecklad runt 25år-

Fast skall jag vara ärlig om man nu vill ge sin dotter/son ett fordon som man får lov att framföra redan från 15års ålder och inte vill ge en moppe, så skulle jag tveklöst välja EPA-traktor.
    Dels så är EPAn säkrare om man skulle ha oturen att hamna i krock och som en trevlig bonus så kan man göra dem så mycket snyggare med än en moppebil.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50

Nej,jag skulle inte köpa något så dyrt till min tonåring.
    Dessutom är de en livsfara som flera redan har skrivit.

• anno76

Ring en verkstad och fråga vad en service kostar, passa även på att kolla vad nya bromsar kostar osv... sinnessjuka pengar och galet dyra i försäkring.

Vi har ett barn som kör en Volvo EPA och ska nu bygga om en vw Polo till en EPA till barn nr 2.

Mkt billigare och säkrare!

• Anonym (A)
    molly50 skrev 2020-12-03 13:32:47 följande:
    Inte jag heller
  • Anonym (Erfarenhet)
    molly50 skrev 2020-12-03 13:32:47 följande:
    Fast när ni säger livsfara så verkar ju de flesta av er jämföra mot cykel och vanlig moped.. Jag har kört motorcykel i mina dagar och så utsatt som man är på två hjul går inte att jämföra. Räcker med lite grus eller sand på vägen. Eller en pinne, hare.

En granne till mig hade en son som cyklade på en innergård (12 år), en karl slog upp sin dörr på bilen och det blev hel stopp för grabben. Styret åkte in så oturligt att det blev en livshotande akut skada på levern. Idag använder inte ens ungdomarna intergral hjälmar, utan små störtkrukor. Vet ni hur mycket man kan slipa bort av käken vid en krock där de flyger och sen kanar fram. 

En A-traktor är visserligen säkrare, men görs oftare av gamla bilar som man helst ska kunna skruva i. Dessutom måste man betala skatt (mopedbilar är skattebefriade). De kostar runt 160 tusen som ny, försäkringen gick på 6000 kr per år. 

Och till sist. Mopedbilar får gå 45 km per timme, a-traktor 30. I min lilla stad verkar the bigger the better vara det som gäller. Att bli fast bakom ett gäng King Cab:s som går 30 på en smal lång, kurvig väg är inget vidare. Mopedbilarna går väldigt bra att köra om i jämförelse.
  • Anonym (K)
    Anotherone skrev 2020-12-02 16:26:25 följande:
    Sant. Men dom är väldigt stöldbegärliga här och jag kan inte se oss ha en sån, det behovet har vi inte sett faktiskt.

Om jag får säga vad jag tror så kommer tonåringen gå med på att försöka lära sig lite mer om moppar och stå med armarna i kors i farfars garage några kvällar och låtsas intresserad.
    Sen kommer vi köpa en moppe. Sen kommer en tisdagskväll i mars då han haft fotbollsträning. Jag har hand om hans syskon. Pappan jobbar natt. Och sonen får inte igång mopeden. Har inte lyssnat på pappa eller farfar. Har ingen aaaaaning om vad han ska göra (eftersom han inte tagit till sig vad vi sagt) och tänker aaaaaaldrig i livet gå hem. 

Jag vill bara att han ska lära sig så pass att om moppen av nån anledning inte startar så ska han ha en handfull grejer som han kollar. Så att han har en liten checklista på saker som det skulle kunna vara och som han vet hur man åtgärdar. Precis som jag och hans pappa fick göra när vi var i den åldern. 
    Man kan inte bara ge barnen saker, i varje fall så är vi av den åsikten att allt kommer med ett visst mått av ansvar. 
    Ursäkta sent svar, jag fick ingen notifiering om att du citerat mig!

Om jag själv skulle ha en elsparkcykel skulle jag ta med mig den inomhus hemma eller på jobbet. Det kanske inte är lika lätt i skolan förstås.

Det vore intressant att få veta om din förutsägelse slår in ;) Då får ju ungdomen lösa problemet själv, men man hoppas ju att ni då också lyckats med er tanke om att han ska kunna grunderna nog för att ta sig hem på egen hand. Naturligtvis måste man lära sina ungdomar och barn att ta hand om saker de får, oavsett vad det är för något.
  • Anonym (K)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2020-12-03 22:12:51 följande:
    Fast när ni säger livsfara så verkar ju de flesta av er jämföra mot cykel och vanlig moped.. Jag har kört motorcykel i mina dagar och så utsatt som man är på två hjul går inte att jämföra. Räcker med lite grus eller sand på vägen. Eller en pinne, hare.
    Det behövs ingen jämförelse. Om man tittar på hur fordonet är uppbyggd finns nästan ingen säkerhet alls, det är vår tids "bubbla" fast mycket mycket sämre. Du kan ju sluta jämföra med MC då, när du ändå håller på för DET är en livsfara om nåt.
  • Junibarn

Vår son hade en Ligier (tror jag de heter). Kostade skjortan. Nu är det dotterns tur men denna gång kommer det bli en EPA. För säkerhetens skull. De där mopedbilarna känns väldigt otrygga.

• EnAnonumius

En granne till mig hade en son som cyklade på en innergård (12 år), en karl slog upp sin dörr på bilen och det blev hel stopp för grabben. Styret åkte in så oturligt att det blev en livshotande akut skada på levern. Idag använder inte ens ungdomarna intergral hjälmar, utan små störtkrukor. Vet ni hur mycket man kan slipa bort av käken vid en krock där de flyger och sen kanar fram. 

En A-traktor är visserligen säkrare, men görs oftare av gamla bilar som man helst ska kunna skruva i. Dessutom måste man betala skatt (mopedbilar är skattebefriade). De kostar runt 160 tusen som ny, försäkringen gick på 6000 kr per år. 

Och till sist. Mopedbilar får gå 45 km per timme, a-traktor 30. I min lilla stad verkar the bigger the better vara det som gäller. Att bli fast bakom ett gäng King Cab:s som går 30 på en smal lång, kurvig väg är inget vidare. Mopedbilarna går väldigt bra att köra om i jämförelse.
    Tja, jag betalar ju hellre skatt och ser till att tonåringen har  en säkrare fordon som bara får köras i 30km/h, än att betala 160tKr för ett osäkert fordon som får framförs i 45km/h.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50

Fast om man får en bildörr uppslagen i sidan så är det ju en olyckshändelse som man själv inte orsakat.
    Här har vi problem med ungdomar som åker omkring i hög fart i trimmade A-traktorer och vanliga personbilar (lite äldre ungdomar med körkort då. Hoppas jag.) och sladdar,mitt i stan.
    Och gärna mitt i nätterna när man ska sova.
    Ska mina barn någon gång få något sådant så vill jag att de ska kunna visa att de har trafikvett nog för att kunna axla det ansvaret.
    Det kanske låter nojigt. Men det är bara en tidsfråga innan något allvarligt händer här.
  • Anonym (tobbe)

I en mopedbil är du inte heller skyddad. Den har ingen bur att tala om utan man är i stort sett oskyddad. Kör någon in i en mopedbil då blir det bara skit av den och föraren kommer troligen spetsas och sitta fast i en kanske brinnande bil. Då föredrar jag att bli påkörd körades en moped då slipper jag i alla fall spetsat och kanske brinna upp. Sen visst för andra förare kan det vara bättre med en mopedbil eftersom dom är lättare att köra om. Men för Ts bör säkerheten för barnet vara viktigare än att folk lätt kan köra om. Sen finns det något som är ännu lättare att köra om nämligen en moped.
Svar på tråden Mopedbil till 15-åring?