• Vivill

    Hur skaffar två kvinnor barn?

    Hej, vi är ett lesbiskt par som har barnlängtan. Är det någon här som har erfarenhet om att bli gravid som två kvinnor? Hur går allt till? Vart ska man börja? 

    Mvh- Tacksam för all hjälp vi kan få.

  • Svar på tråden Hur skaffar två kvinnor barn?
  • Anonym (Anonym)

    Kontakta sjukvården för spermiedonation. Det finns också privata kliniker. Lycka till!

  • Vivill

    Jo så mycke har vi förstått. Vi undrar mer om hur hela processen går till. Från första mötet till de sista, vi vill veta så mycke som möjligt helt enkelt. Kanske någon som gjort de hemma själv på något vis? Kanske varit i Danmark?

  • Aliona

    Jag och min fru skaffade barn för några år sedan. Vi valde av olika skäl insemination i Danmark, men det finns en del olika sätt; med med-pappa eller med-familj med bögpar (treklöver eller fyrklöverfamilj), insemination eller IVF genom landstinget, insemination utomlands, privat donation, interpartnerdonation tex på Island (den ens kvinnan bär barnet genom IVF med den andra kvinnans ägg och donerade sperma) eller adoption. De olika sätten har för och nackdelar beroende på vad ni vill.

  • Aliona
    Vivill skrev 2020-12-02 11:56:20 följande:

    Jo så mycke har vi förstått. Vi undrar mer om hur hela processen går till. Från första mötet till de sista, vi vill veta så mycke som möjligt helt enkelt. Kanske någon som gjort de hemma själv på något vis? Kanske varit i Danmark?


    Processen är mer eller mindre samma i Danmark och i Sverige. Ni skickar in en egenremiss till fertilitetskliniken eller bokar inledande samtal i Danmark. Sen får den som ska vara gravid göra en del hormontester, tester av antikroppar mot röda hund, klamydiatest och spolning av äggledare. Man får också göra ett psykologsamtal. Sen kommer man överens om vilken metod (insemination eller ivf) samt om man ska ha öppen eller anonym donator (i Danmark). Sen är man reda för behandling från nästkommande ägglossning. I det enklaste fallet, vid insemination utan hormonstimulering, gör man bara ägglossningstest hemma och ringer när det blir positivt, och så får man komma för insemination inom ett dygn efter.
  • Friger

    Förut så hjälpte jag några lesbiska tjejer att få barn. Dealen var att båda parterna är anonyma mot varandra.

    Vi träffades på en sida för sådant. Kom överens om formerna. Träffades en till flera gånger lite beroende på huruvida hur lång tid det tog för dom att bli gravida. Sen när dom fick ungen så bröts kontakten. Något par hjälpte jag även med ett syskon.

    Nu för tiden är förutsättningarna lite annorlunda. Det går att släktforska med DNA. Det visste jag inte om då när jag gjorde det här. Det gäller ju egentligen hur ni skaffar barn. Eran unge lär ju misstänka någon dag om att det finns en till person inblandad. Sen är det väl från barn till barn hur pass nyfikna dom är på sitt genetiska ursprung. Där varierar det säkert mycket från människa till människa.

    Nu var det inte så många jag hjälpte så jag har ingen statistik. Men orsaken till varför dom som jag hjälpte sökte hjälp var olika. De flesta verkade helt enkelt ha velat välja vem som skulle vara far till deras barn. Sen var det någon som kört via landstinget till vägs ände.

  • viseversa

    Mina vänner hade privat donator. Dom fixade allt själva utan inblandning av klinik. Inceminerade hemma under äl med en vanlig spruta. Donatorn lämnade färsk sperma i ett provrör legande i en petflaska med kroppsvarmt vatten precis innan. Dom har nu 4 barn tillsammans på detta vis. 

  • Anonym (H)

    Tips. Lyssna på elsa Bratts podd som handlar om precis detta

  • Anonym (H)

    För att få hjälp genom svenska vården måste ni båda vara 25 år gamla och varit tillsammans i två år

  • Vivill
    Aliona skrev 2020-12-02 13:56:04 följande:
    Processen är mer eller mindre samma i Danmark och i Sverige. Ni skickar in en egenremiss till fertilitetskliniken eller bokar inledande samtal i Danmark. Sen får den som ska vara gravid göra en del hormontester, tester av antikroppar mot röda hund, klamydiatest och spolning av äggledare. Man får också göra ett psykologsamtal. Sen kommer man överens om vilken metod (insemination eller ivf) samt om man ska ha öppen eller anonym donator (i Danmark). Sen är man reda för behandling från nästkommande ägglossning. I det enklaste fallet, vid insemination utan hormonstimulering, gör man bara ägglossningstest hemma och ringer när det blir positivt, och så får man komma för insemination inom ett dygn efter.
    Tack för detaljerat svar. Vet du om dom vill titta i ens tidigare journaler också? Eller räcker det med proverna och psykologsamtalet?
  • Aliona
    Vivill skrev 2020-12-07 14:49:25 följande:

    Tack för detaljerat svar. Vet du om dom vill titta i ens tidigare journaler också? Eller räcker det med proverna och psykologsamtalet?


    Hej! Nej de bryr sig inte om tidigare
    Vivill skrev 2020-12-07 14:49:25 följande:

    Tack för detaljerat svar. Vet du om dom vill titta i ens tidigare journaler också? Eller räcker det med proverna och psykologsamtalet?


    Nej de tittar inte i journaler, utan gör alla undersökningar och ställer alla frågor som behövs.
  • Aliona
    Vivill skrev 2020-12-07 14:49:25 följande:

    Tack för detaljerat svar. Vet du om dom vill titta i ens tidigare journaler också? Eller räcker det med proverna och psykologsamtalet?


    Hej! Nej de bryr sig inte om tidigare
    Vivill skrev 2020-12-07 14:49:25 följande:

    Tack för detaljerat svar. Vet du om dom vill titta i ens tidigare journaler också? Eller räcker det med proverna och psykologsamtalet?


    Nej de tittar inte i journaler, utan gör alla undersökningar och ställer alla frågor som behövs.
  • Biet

    Jag har fungerat som donator till ett par tidigare. Det är en väg att gå, den andra är via någon form av assisterad hjälp.

    Assisterad kan ta lite längre tid o kan kosta ibland om man söker sig utanför landetsgränser för hjälp.

    Man kan ibland välja donator utifrån en lista med parametrar/ibland någon barnbild. Är det assistering i Sverige så väljer sjukvården åt er.

    Väljer ni privat väg väljer ju ni helt o hållet vem ni tar. Oftast avråds från att ta någon närstående då det kan bli känslomässiga saker som kommer upp senare i livet.

    Säkra att donatorn är frisk, det görs automatiskt om ni väljer att få det assisterat.

    Sätt vilkor för hur ni vill ha det och lyssna på den ni eventuellt väljer som donator. Ni skall ju ändå komma överens om en rätt viktig sak.

    En privat donator kan oftast ställa upp på nytt om ni vill ha syskon längre fram, alla kliniker som hjälper till med assisterad hjälp kan inte alltid garantera detta, alt att ni får betala för att resevera strån för insemination längre fram.

    Detta kan ju vara olika viktigt beroende på hur ni som par vill att ev syskon skall ha samma donator eller inte.

    Hoppas att ni finner vad ni söker efter och väljer det som passar bäst för er.

    Var rädda om er o lycka till.

  • Killen4u

    Hej
    Har oxå donerat och hjälpt några att skaffa barn, finns en del killar som hjälper till.
    gäller bara att hitta den man tycker det klickar med och känns bra med:)

    Om man ni vill skaffa barn privat såklart.

  • Ussies

    Hej!

    Jag och min fru bestämde oss väldigt snabbt att ta hjälp av Danmark att skaffa barn. I lördags gjorde vi vår andra insemination.

    Varför vi valde DK är för att det är inga väntetider, inga psykologiska undersökningar, utan det är en journal som ska fyllas i samt tester som ska göras på vårdcentral (man kan gå till sin befintliga). Sedan har man ett samtal med kliniken där vi fick ställa våra frågor, samt för kliniken att få en liten uppfattning om oss som personer, tips och trixs.

    Efter det ringer man samma dag man har ägglossning och de välkomnar dig samma dag. Väl på kliniken är de oerhört professionella och hjälpsamma.

    Storkkliniken (Neovivo) som vi var rekommenderar jag starkt.

  • Biet
    Ussies skrev 2021-02-22 18:34:27 följande:

    Hej!

    Jag och min fru bestämde oss väldigt snabbt att ta hjälp av Danmark att skaffa barn. I lördags gjorde vi vår andra insemination.

    Varför vi valde DK är för att det är inga väntetider, inga psykologiska undersökningar, utan det är en journal som ska fyllas i samt tester som ska göras på vårdcentral (man kan gå till sin befintliga). Sedan har man ett samtal med kliniken där vi fick ställa våra frågor, samt för kliniken att få en liten uppfattning om oss som personer, tips och trixs.

    Efter det ringer man samma dag man har ägglossning och de välkomnar dig samma dag. Väl på kliniken är de oerhört professionella och hjälpsamma.

    Storkkliniken (Neovivo) som vi var rekommenderar jag starkt.


    Vad roligt att ni hittade er väg. Hoppas att det lyckas för er och att det går hela vägen.

    Lycka till
  • Biet
    Ussies skrev 2021-02-22 18:34:27 följande:

    Hej!

    Jag och min fru bestämde oss väldigt snabbt att ta hjälp av Danmark att skaffa barn. I lördags gjorde vi vår andra insemination.

    Varför vi valde DK är för att det är inga väntetider, inga psykologiska undersökningar, utan det är en journal som ska fyllas i samt tester som ska göras på vårdcentral (man kan gå till sin befintliga). Sedan har man ett samtal med kliniken där vi fick ställa våra frågor, samt för kliniken att få en liten uppfattning om oss som personer, tips och trixs.

    Efter det ringer man samma dag man har ägglossning och de välkomnar dig samma dag. Väl på kliniken är de oerhört professionella och hjälpsamma.

    Storkkliniken (Neovivo) som vi var rekommenderar jag starkt.


    Vad roligt att ni hittade er väg. Hoppas att det lyckas för er och att det går hela vägen.

    Lycka till
  • Ussies
    Biet skrev 2021-02-24 12:28:14 följande:

    Vad roligt att ni hittade er väg. Hoppas att det lyckas för er och att det går hela vägen.

    Lycka till


    Tack :)
  • Anonym (Räddabarnen)

    Det gör de inte. En ensam kvinna kan tyvärr insemineras/bonka en främling och så föder hon ett barn.

Svar på tråden Hur skaffar två kvinnor barn?