• julgran

    Min sambo är så annorlunda emot mig i jämförelse emot hans x

    Hej,

    Jag har en fråga som jag inte riktigt kan förstå. Jag har en sambo nu. Jag har barn sedan tidigare och jag får självklart stå för alla utgifter som rör mina barn(deras pappa har gått bort). sen så delar vi på hyra och mat. El och andra abonnemang står jag för. hade väl egentligen önskat att vi delade på alla hushålls relaterade kostnader men jag tjänar tre tusen mer i månaden än vad han gör och behöver då stå för de kostnaderna.

    Men han har tidigare haft en annan sambo i sitt liv. Där stod min sambo stod för samtliga kostnader för boendet/maten och hennes hund. Jag har försökt prata med min sambo om hur de kommer att han varit så annorlunda i sitt bemötande emot oss.

    Jag har även uppfattat de som att de är en del andra saker han gjort för henne som han inte gör för mig.

    Jag vill inte bli försörjd av min sambo men jag är ändå nyfiken på hur de kommer sig att han har så olika sätt att bemöta oss på. När jag tar upp detta med honom blir han bara arg.

    Så nu frågar jag er istället. vad tror ni det beror på att han uppträder så olika emot oss. Jag vet inte om jag gör något fel eller om han kanske inte är kär i mig.

  • Svar på tråden Min sambo är så annorlunda emot mig i jämförelse emot hans x
  • Anonym (s)

    Ni ska självklart dela på elkostnader mm som han använder.
    Att han tjänar mindre är inget argument. Om det är ett argument så är också din försörjningsbörda ett argument

  • Zarch

    Exet var kanske en bättre på att trigga igång hans omhändertagande ådra där mantrat var ?pappa fixar allt? medans du är mer självständig? Eller så har hon bidragit till hans bitterhet gentemot kvinnor som ?snyltar? och tar ut det på dig istället? Han är man och den trebenta varelsen har svårt för att vara annat än förutsägbar.

  • Anonym (Rättvisan)

    Rent krasst ska ni inte dela rakt av då du och dina barn är fler personer än han.
    Ni behöver större bostad än om ni bara varit två, det hade gått åt mindre mat och el (hur stor skillnad är beroende på barnens ålder).

    Han ska inte behöva betala så mycket som ett kopparnickel för dina barn. Kanske blir det, om man räknar på det jag skrev ovan, en rättvis fördelning när det är som ni har det nu?

    Tre tusen kan var en stor skillnad, det är ju helt upp till hur mycket ni tjänar. 18 respektive 15K är stor skillnad. 34 respektive 37 K är försumbart.

  • Anonym (F)

    Eftersom han blir arg när du frågar verkar det vara en öm punkt. Sen om du verkligen inte vill bli försörjd av din sambo, varför frågar du? Hur fick du ens reda på att han betalade boende/mat/hund med sitt ex?

  • Dexter dot com
    julgran skrev 2020-12-02 23:31:14 följande:

    Hej,

    Jag har en fråga som jag inte riktigt kan förstå. Jag har en sambo nu. Jag har barn sedan tidigare och jag får självklart stå för alla utgifter som rör mina barn(deras pappa har gått bort). sen så delar vi på hyra och mat. El och andra abonnemang står jag för. hade väl egentligen önskat att vi delade på alla hushålls relaterade kostnader men jag tjänar tre tusen mer i månaden än vad han gör och behöver då stå för de kostnaderna.

    Men han har tidigare haft en annan sambo i sitt liv. Där stod min sambo stod för samtliga kostnader för boendet/maten och hennes hund. Jag har försökt prata med min sambo om hur de kommer att han varit så annorlunda i sitt bemötande emot oss.

    Jag har även uppfattat de som att de är en del andra saker han gjort för henne som han inte gör för mig.

    Jag vill inte bli försörjd av min sambo men jag är ändå nyfiken på hur de kommer sig att han har så olika sätt att bemöta oss på. När jag tar upp detta med honom blir han bara arg.

    Så nu frågar jag er istället. vad tror ni det beror på att han uppträder så olika emot oss. Jag vet inte om jag gör något fel eller om han kanske inte är kär i mig.


    Han kände sig förmodligen utnyttjad ekonomiskt i tidigare förhållande och passar sig för att hamna där igen.
    Betalar du mer än honom för mat och hyra då du har barn så tycker jag absolut inte du ska betala el och abonnemang själv men delar ni på hyra och mat dvs han betalar även för dina barn så går det förmodligen jämt upp.
  • Anonym (E)
    julgran skrev 2020-12-02 23:31:14 följande:

    Hej,

    Jag har en fråga som jag inte riktigt kan förstå. Jag har en sambo nu. Jag har barn sedan tidigare och jag får självklart stå för alla utgifter som rör mina barn(deras pappa har gått bort). sen så delar vi på hyra och mat. El och andra abonnemang står jag för. hade väl egentligen önskat att vi delade på alla hushålls relaterade kostnader men jag tjänar tre tusen mer i månaden än vad han gör och behöver då stå för de kostnaderna.

    Men han har tidigare haft en annan sambo i sitt liv. Där stod min sambo stod för samtliga kostnader för boendet/maten och hennes hund. Jag har försökt prata med min sambo om hur de kommer att han varit så annorlunda i sitt bemötande emot oss.

    Jag har även uppfattat de som att de är en del andra saker han gjort för henne som han inte gör för mig.

    Jag vill inte bli försörjd av min sambo men jag är ändå nyfiken på hur de kommer sig att han har så olika sätt att bemöta oss på. När jag tar upp detta med honom blir han bara arg.

    Så nu frågar jag er istället. vad tror ni det beror på att han uppträder så olika emot oss. Jag vet inte om jag gör något fel eller om han kanske inte är kär i mig.


    Han har väl insett att han blev utnyttjad i sitt förra förhållande. Att han blir arg beror kanske på att han inte vill bli påmind om hur dum han vara då, samt att han tror att du också vill att han ska betala allt. 

    Sedan när det gäller uppdelningen av hushållets kostnader, så har ni ju bestämt när ni flyttade ihop att ni skulle dela så. Dessutom, delar ni maten, så tjänar du en del där som kanske utjämnar det andra som du betalar men inte han.
Svar på tråden Min sambo är så annorlunda emot mig i jämförelse emot hans x