• mjkseven

    Hur mycket kostar det att äga en katt per månad?

    Jag ska snart skaffa en katt, men det kostar ju en del pengar att äga en katt. Jag har redan köpt ett klösträd, transportsbur, matskål och leksaker.
    Hur mycket spenderar ni per månad med tanke på försäkring, mat, kattsand och dylikt?
  • Svar på tråden Hur mycket kostar det att äga en katt per månad?
  • My19

    Jag har en maine coon, min försäkring är ca 4500kr/år och han äter torrfoder, vet inte något specificerat pris där.. köpte en stor säck för 750kr i somras så säg på ett ungefär 750kr/halvår, det har han fri tillgång till.. Sen äter han musch typ kanske 9 köttbullar/dag och jag brukar köpa en stor kartong för 450kr som räcker ca 1,5 månad. Sen brukar jag variera med blötfoder ibland, portionspåsar. Den kostnade ligger på kanske Max 100kr/månad. Han springer ute så har ingen låda. Men när vi hade så köpte jag en kartong everclean lavendel i månaden ca (stora kartongen) vet ej kostnad men det kan du lätt kolla upp. Tips är att välja ett bra kattsand om du ska ha innekatt och köra spannmålsfri foder, då luktar avföringen i princip ingenting och dom bajsar mkt mindre.

  • Anonym (Galaxy)

    Det är ju cirka 375 kr per månad i försäkringskostnad. Du betalar ju jättemycket.

  • brallison

    Jag har 2 katter som äter BARF (hemgjort, dvs extremt mycket billigare än Mush) - för att göra det så köper jag för ca 400 kr var tredje vecka. De går på toa mycket mindre (då riktigt kött tas upp av tarmarna mycket bättre än torr- eller blötfoder), så jag behöver inte ens rensa låda fler än 2 ggr i veckan (med torr- och blötfoder behövde jag göra det varje dag), så kattsanden går åt väldigt lite av. Och försäkringen kostar ca 2400 kr/år/katt.

  • My19
    Anonym (Galaxy) skrev 2020-12-03 13:57:35 följande:

    Det är ju cirka 375 kr per månad i försäkringskostnad. Du betalar ju jättemycket.


    Den försäkringen jag har ingår alla extra grejer som forl osv. Har även högsta beloppet. Och det är jag glad att ha, fick operera min katt förra året och hade jag haft en billigare försäkring så hade den inte täckt och jag hade fått slänga ut en 40k själv eller något, å det slipper jag gärna!
  • My19
    brallison skrev 2020-12-03 14:08:44 följande:

    Jag har 2 katter som äter BARF (hemgjort, dvs extremt mycket billigare än Mush) - för att göra det så köper jag för ca 400 kr var tredje vecka. De går på toa mycket mindre (då riktigt kött tas upp av tarmarna mycket bättre än torr- eller blötfoder), så jag behöver inte ens rensa låda fler än 2 ggr i veckan (med torr- och blötfoder behövde jag göra det varje dag), så kattsanden går åt väldigt lite av. Och försäkringen kostar ca 2400 kr/år/katt.


    Så extremt mkt billigare kan de inte vara att göra eget? Om du köper för 400kr var 3e vecka vilket blir ungefär 800-900kr för 1,5 månad och köper musch för 450kr för 1,5 månad. Du har ditt till två katter = ca400-450kr per katt, lika mkt som jag har till min.

    Sen beror ju det ju på vad man har för katt också. Min bondkatt åt ju inte i närheten av så mkt som min Maine cool gör, bondkatten vägde typ 2-3kg och min maine cool väger 8kg och växer fortfarande..
  • FtS70

    Tre katter här. Kostar mig 300 kr/månad i snitt inklusive veterinärbesök då och då. Ingen försäkring utom på en brittisk korthår, men honom har jag aldrig tagit till veterinär hittills. (98 kr/månad kostar den f ö).

  • brallison
    My19 skrev 2020-12-03 14:15:37 följande:
    Så extremt mkt billigare kan de inte vara att göra eget? Om du köper för 400kr var 3e vecka vilket blir ungefär 800-900kr för 1,5 månad och köper musch för 450kr för 1,5 månad. Du har ditt till två katter = ca400-450kr per katt, lika mkt som jag har till min.

    Sen beror ju det ju på vad man har för katt också. Min bondkatt åt ju inte i närheten av så mkt som min Maine cool gör, bondkatten vägde typ 2-3kg och min maine cool väger 8kg och växer fortfarande..
    Fast din katt äter Mush OCH torrfoder OCH blötfoder - mina äter bara BARF, så inga flera matkostnader tillkommer för deras skull. Och absolut, mina äter mindre per defintion, då de är på ca 4 kg var. Maine Coon är ju bland de största raserna och äter därmed mest också såklart.
  • My19
    brallison skrev 2020-12-03 14:31:48 följande:

    Fast din katt äter Mush OCH torrfoder OCH blötfoder - mina äter bara BARF, så inga flera matkostnader tillkommer för deras skull. Och absolut, mina äter mindre per defintion, då de är på ca 4 kg var. Maine Coon är ju bland de största raserna och äter därmed mest också såklart.


    Ja jag tänkte att jämförde musch ensamt mot barf. Inte att du la in den andra maten med :) men då förstår jag! Då är dina katter billigare.
  • My19
    FtS70 skrev 2020-12-03 14:24:56 följande:

    Tre katter här. Kostar mig 300 kr/månad i snitt inklusive veterinärbesök då och då. Ingen försäkring utom på en brittisk korthår, men honom har jag aldrig tagit till veterinär hittills. (98 kr/månad kostar den f ö).


    Vad ingår i din försäkring och vilket bolag har du?
  • Mascaraklumpar

    Försäkring tror jag vi betalar ca 1500 för per år och katt. Man får tänka på att försäkringen verkligen inte täcker allt, så man behöver ha några tusen undanlagda till veterinärbesök och har man det knapert är det nog bra om man avsätter lite varje månad på ett buffertkonto så att man inte plötsligt står där med en katt som behöver vård man inte har råd med.

    Maten går på 5-600 kr per katt och månad här. Vi ger dem whiskas portionspåsar pga att den ena katten vägrar äta något annat och de är nog lite dyrare än snittet.

    Vi använder Willys kattsand (Eldorado är det kanske? Den klumpbildande sorten). Den är både billig och en av de bästa sorterna enligt oss. Vet inte vad det blir på en månad men max en hundralapp skulle jag gissa.

Svar på tråden Hur mycket kostar det att äga en katt per månad?