-
Jag ska snart skaffa en katt, men det kostar ju en del pengar att äga en katt. Jag har redan köpt ett klösträd, transportsbur, matskål och leksaker.Hur mycket spenderar ni per månad med tanke på försäkring, mat, kattsand och dylikt? -
Svar på tråden Hur mycket kostar det att äga en katt per månad?
-
Nej, det gör de inteAnonym (Manana) skrev 2020-12-04 10:07:53 följande:Fast även om de gör ifrån sig mindre så bajsar de väl i stort sett dagligen och kissar dagligen? Äckligt att rensa lådan 2 ggr i veckan bara och dessutom är det lagkrav på att lådan ska rensas minst en gång per dag...
De bajsar var annan till var tredje dag (köttet tas upp av kroppen mycket bättre än torr- eller blötfoder) samt det luktar i princip ingenting (den dåliga lukten i vanliga fall kommer från alla kolhydrater som kattens kropp kan inte ta hand om), kissar kanske nån gång per dag (de har två lådor, så det blir inte mycket kiss i varje). Så, nej, äckligt blir det inte alls.Men om man tänker så, varför ska man ge sitt djur nåt som dennes kropp är inte gjort för att ta upp - kolhydrater, salt, socker, mm? Det är just det de lider mer av än ev. parasiter, som deras kropp kan hantera utan större ansträngning.Anonym (Gg) skrev 2020-12-04 10:17:53 följande:Visst, men jag äter sällan grönsaker som inte är tvättade och äter absolut inte rosa hamburgare.
Jag har nog redan haft toxoplasma med tanke på att jag växt upp med katter, men det kan ju vara en väsentlig sak att tänka på vid tex graviditet eller om man har vissa andra husdjur. Sedan är det lite onödigt att ge ett djur en parasit de inte måste få, pga att det ska vara naturligt. Katter lever ändå väldigt långt ifrån sin naturliga miljö när de lever med människor. Har man nu behov av att de ska leva naturligt så får man väl sluta laga mat och låta dem jaga själva. -
Låter som oroväckande lite kiss... Det är ju en av fördelarna med rått (eller blötfoder) framför torrt.brallison skrev 2020-12-04 11:22:46 följande:Nej, det gör de inte De bajsar var annan till var tredje dag (köttet tas upp av kroppen mycket bättre än torr- eller blötfoder) samt det luktar i princip ingenting (den dåliga lukten i vanliga fall kommer från alla kolhydrater som kattens kropp kan inte ta hand om), kissar kanske nån gång per dag (de har två lådor, så det blir inte mycket kiss i varje). Så, nej, äckligt blir det inte alls.Men om man tänker så, varför ska man ge sitt djur nåt som dennes kropp är inte gjort för att ta upp - kolhydrater, salt, socker, mm? Det är just det de lider mer av än ev. parasiter, som deras kropp kan hantera utan större ansträngning.
-
7.5 kg påse torrfoder för 160 kr, brukar räcka i ungefär 1 eller 2 månader för våra två katter. 12 blötmats påsar för 59 kr och den ena katten får 2 om dagen, den andra äter inte blötmat. Men blötmat är heller inget katter behöver, så länge de dricker vatten och får i sig torrfoder så räcker det. 40 kr för 5 L kattsand, räcker nog i minst 2 månader. Sen kostar ju försäkringen och annat men ungefär 395 kr utan försäkringar osv. Blötmaten kostade 295 kr av de 395, så du vet
-
Det är ju hela grejen - katter tvingas att dricka mer vatten då de äter torr- eller blötfoder (både kolhydrater och salt som tillsäts där för att få dem att bli törstiga), men i naturen brukar kattdjur nästan aldrig dricka vatten, då deras kropp behöver bara lite mer än den vätska som de får från sina byte.Jemp skrev 2020-12-04 11:31:08 följande:Låter som oroväckande lite kiss... Det är ju en av fördelarna med rått (eller blötfoder) framför torrt. -
Njae det resonemanget har jag aldrig hört. Med tanke på hur vanligt det är med njurproblem är det inte logiskt att eftersträva mindre kiss (i normalfallet). Källa?brallison skrev 2020-12-04 11:44:29 följande:Det är ju hela grejen - katter tvingas att dricka mer vatten då de äter torr- eller blötfoder (både kolhydrater och salt som tillsäts där för att få dem att bli törstiga), men i naturen brukar kattdjur nästan aldrig dricka vatten, då deras kropp behöver bara lite mer än den vätska som de får från sina byte.
-
De allra flesta dricker inte tillräckligt, därför rekommenderas blötmat eller rått framför torrfoder. Det sistnämnda är dock smidigt att alltid kunna ha framme.anonymatom skrev 2020-12-04 11:33:59 följande:7.5 kg påse torrfoder för 160 kr, brukar räcka i ungefär 1 eller 2 månader för våra två katter. 12 blötmats påsar för 59 kr och den ena katten får 2 om dagen, den andra äter inte blötmat. Men blötmat är heller inget katter behöver, så länge de dricker vatten och får i sig torrfoder så räcker det. 40 kr för 5 L kattsand, räcker nog i minst 2 månader. Sen kostar ju försäkringen och annat men ungefär 395 kr utan försäkringar osv. Blötmaten kostade 295 kr av de 395, så du vet
-
Nu missförstår du mig, tror jag - ingen eftersträvar mindre kiss, det blir bara så om katter äter BARF, då de inte behöver dricka mer vatten så som de behöver när de äter blöt- eller torrfoder. Vatten ska de ha fri tillgång till oavsett vilket foder som serveras, men mindre kiss blir bara ett faktum, inte ett mål i sig.Jemp skrev 2020-12-04 11:51:16 följande:Njae det resonemanget har jag aldrig hört. Med tanke på hur vanligt det är med njurproblem är det inte logiskt att eftersträva mindre kiss (i normalfallet). Källa? -
Min innekatt kostar runt 400/mån liksom "bas", men jag köper alltid ngt extra till henne i form av "dreamisar" eller ngn ny leksak el dyl. Använder ICA basic kattsand (ej klumpbildande) och så får hon en förp. blötmat varje dag plus att hon alltid har torrfoder tillgängligt. Försäkrad hos Agria.
-
Min fråga var helt ärlig: har du någon källa?brallison skrev 2020-12-04 12:00:40 följande:Nu missförstår du mig, tror jag - ingen eftersträvar mindre kiss, det blir bara så om katter äter BARF, då de inte behöver dricka mer vatten så som de behöver när de äter blöt- eller torrfoder. Vatten ska de ha fri tillgång till oavsett vilket foder som serveras, men mindre kiss blir bara ett faktum, inte ett mål i sig.
Jag är helt med på att kolhydrater och salt binder vätska. Kan köpa att det kan leda till ökad törst.
Likaså är jag med på att katter främst får vätska via bytesdjuren ja, och att torrfoder därmed blir problem (bristande törstreflex). Men att de behöver mer vätska totalt med färdigfoder än barf har jag som sagt aldrig hört, och blir nyfiken. Och skulle det då gälla även blötfoder utan tillsatt salt och vegetabilier? -
Generellt tips: många ersätter nu för forl, antingen som tillägg eller i den ordinarie. Men vissa rätt låg summa som jag misstänker inte räcker så långt.Dexter dot com skrev 2020-12-04 07:06:57 följande:Har en huskatt som går in och ut som hon vill så ingen kostnad för kattsand men jag lägger ca 400-500kr/månad på försäkring, torrfoder och blötmat. Har en bra buffert för sjukdom/olycksfall och tandstenssanering i framtiden. Även om man har försäkring så kan vetkostnader dra iväg ordentligt och tandsten/FORL täcks av få försäkringsbolag.
Håller såklart oavsett med om att buffert behövs!