• Thu 3 Dec 2020 17:25
    1447 visningar
    15 svar
    15
    1447

    varför ska jag skriva på de här?

    jag har fått de här papperna att skriva på då en anhörig gått bort men jag känner inte personen. jag kan absolut inte intyga något alls.

  • Svar på tråden varför ska jag skriva på de här?
  • Thu 3 Dec 2020 17:37
    #1

    Svårt att se bilderna men det verkar röra sig om en bouppteckning eller dödsboanmälan. Alltså en förteckning över den avlidnes tillgångar. Som arvinge/arvingar är man skyldig att ordna med en sådan även om man inte kände personen.

    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning.4.18e1b10334ebe8bc80001217.html

  • Thu 3 Dec 2020 17:39
    #2

    Konstigt att texten föll bort. Googla Skatteverket och bouppteckning så hittar du mer information.

  • Thu 3 Dec 2020 17:53
    #3
    Charlieflower skrev 2020-12-03 17:37:25 följande:

    Svårt att se bilderna men det verkar röra sig om en bouppteckning eller dödsboanmälan. Alltså en förteckning över den avlidnes tillgångar. Som arvinge/arvingar är man skyldig att ordna med en sådan även om man inte kände personen.

    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning.4.18e1b10334ebe8bc80001217.html


    ok tack för infon. står att när jag skriver på så intygar jag att personens tillgångar inte överstiger begravningskostnader men hur ska jag kunna veta vad begravningen kostar eller vad personen har för kapital?
  • Thu 3 Dec 2020 18:44
    #4
    +2

    Om du inte är van vid bouppteckningar kan du anlita en expert, en jurist eller en begravningsbyrå. Du kan exempelvis ringa och fråga den begravningsbyrån ni tänkt använda. Byrån tas så klart en kostnad för bouppteckningen och sen för begravningen. Det kan vara enklare än att genomföra den själv.

  • Thu 3 Dec 2020 19:00
    #5
    AMCG skrev 2020-12-03 18:44:17 följande:

    Om du inte är van vid bouppteckningar kan du anlita en expert, en jurist eller en begravningsbyrå. Du kan exempelvis ringa och fråga den begravningsbyrån ni tänkt använda. Byrån tas så klart en kostnad för bouppteckningen och sen för begravningen. Det kan vara enklare än att genomföra den själv.


    jag har inte tänkt att anlita en begravningsbyrå eftersom jag inte känner personen eller sett personen på 13 år.
  • Thu 3 Dec 2020 19:29
    #6
    +1

    Det står tydligt på skatteverkets hemsida vad man ska göra och varför.

    Läs på om hela processen där så får du rätt information.

  • Thu 3 Dec 2020 20:03
    #7

    Bra tips av AMCG. Är du enda arvinge eller är ni fler som kan hjälpas åt? Har du tillgång till den avlidnes post? Oavsett om man tar hjälp eller gör allt själv så måste man kartlägga dödsboets tillgångar och skulder. Bankerna brukar tex skicka ut information om kontoinnehav när de får kännedom om ett dödsfall men det kan finnas andra värdesaker, fastigheter och bankfack mm som också måste tas upp.

  • Thu 3 Dec 2020 21:32
    #8
    Charlieflower skrev 2020-12-03 20:03:57 följande:

    Bra tips av AMCG. Är du enda arvinge eller är ni fler som kan hjälpas åt? Har du tillgång till den avlidnes post? Oavsett om man tar hjälp eller gör allt själv så måste man kartlägga dödsboets tillgångar och skulder. Bankerna brukar tex skicka ut information om kontoinnehav när de får kännedom om ett dödsfall men det kan finnas andra värdesaker, fastigheter och bankfack mm som också måste tas upp.


    okok jag har ingen sån info om personens liv. bara fått denna lappen och inget annat. vet inte ens var personen bodde vid dödstillfället.
  • Thu 3 Dec 2020 21:49
    #9

    Men vilken slags relation har du till den döde, eftersom det är du som fått dessa papper? Är du närmast anhörig har du inget annat val än att ordna begravning och bouppteckning. Det är inte svårt att göra eller så kan du anlita en boupptecknare, men det kostar bra många tusenlappar.

    Du behöver ett intyg först att du har rätt att göra ärenden för den döda, en begravningsbyrå hjälper dig att få fram det. Sedan kan du besöka banken (lättare om du vet vilken förstås) och ta reda på vilka konton som fanns och hur mycket som fanns. Då vet du iaf om det täcker begravningskostnaden. Tänk på att en sten kostar en del också, om personen inte ska kremeras. Om du inte vet bank får du åka hem till personen och börja leta bland pärmar osv.

    Men, detta gäller alltså om det verkligen är ditt ansvar. Finns det inga andra släktingar som står närmare?

  • Thu 3 Dec 2020 21:50
    #10
    julgran skrev 2020-12-03 21:32:19 följande:
    okok jag har ingen sån info om personens liv. bara fått denna lappen och inget annat. vet inte ens var personen bodde vid dödstillfället.
    Du ska kunna fråga Skatteverket om var personen var folkbokförd.
  • Fri 4 Dec 2020 05:56
    #11
    Mortiscia80 skrev 2020-12-03 21:49:39 följande:

    Men vilken slags relation har du till den döde, eftersom det är du som fått dessa papper? Är du närmast anhörig har du inget annat val än att ordna begravning och bouppteckning. Det är inte svårt att göra eller så kan du anlita en boupptecknare, men det kostar bra många tusenlappar.

    Du behöver ett intyg först att du har rätt att göra ärenden för den döda, en begravningsbyrå hjälper dig att få fram det. Sedan kan du besöka banken (lättare om du vet vilken förstås) och ta reda på vilka konton som fanns och hur mycket som fanns. Då vet du iaf om det täcker begravningskostnaden. Tänk på att en sten kostar en del också, om personen inte ska kremeras. Om du inte vet bank får du åka hem till personen och börja leta bland pärmar osv.

    Men, detta gäller alltså om det verkligen är ditt ansvar. Finns det inga andra släktingar som står närmare?


    Det är mitt x men vi gjorde slut när jag var 21 år. jag är idag 35. har så svårt att se mig som närmast anhörig. har ingen aning hur jag ska ta reda på infon som behövs eller något. Jag tycker de är tråkigt att han gått bort men de här var en hel livstid sedan för mig. jag har verkligen inte de hör bandet till honom eller viljan till att lösa de här.
  • Fri 4 Dec 2020 07:25
    #12
    julgran skrev 2020-12-04 05:56:54 följande:
    Det är mitt x men vi gjorde slut när jag var 21 år. jag är idag 35. har så svårt att se mig som närmast anhörig. har ingen aning hur jag ska ta reda på infon som behövs eller något. Jag tycker de är tråkigt att han gått bort men de här var en hel livstid sedan för mig. jag har verkligen inte de hör bandet till honom eller viljan till att lösa de här.
    Ja du har verkligen inte med det där att göra. Ring de som skickat papperen och förklara läget. Han måste ju ha någon levande anhörig och även om han inte har det så är det ju inget gammalt ex som har ansvaret! Då får de sköta det där själv.
  • Fri 4 Dec 2020 07:26
    #13

    Kontakta den som är håller i dödsboet.

    Var ni gifta och det gjordes ingen formell bouppteckning?

  • Kodia
    Fri 4 Dec 2020 07:59
    #14

    Vad skumt att du fått detta om det "bara" är ett gammalt ex!
    Har ni barn ihop? Var ni gifta? Gjordes i så fall bodelning? Har han ingen släkt? Kan han stå skriven hos dig? Hur har han levt de senaste åren? (tänker på om det är tex. missbruk eller psykisk ohälsa, så att han därför inte haft vanligt boende etc)

  • Fri 4 Dec 2020 11:30
    #15
    +1
    julgran skrev 2020-12-04 05:56:54 följande:

    Det är mitt x men vi gjorde slut när jag var 21 år. jag är idag 35. har så svårt att se mig som närmast anhörig. har ingen aning hur jag ska ta reda på infon som behövs eller något. Jag tycker de är tråkigt att han gått bort men de här var en hel livstid sedan för mig. jag har verkligen inte de hör bandet till honom eller viljan till att lösa de här.


    Då verkar du inte ens ha någon anhörighetskoppling till den här personen om exet nu inte har skrivit in dig i sitt testamente. Rimligtvis borde exet ändå ha släktingar som står denne närmre som borde vilja sköta detta. Jag hade ringt upp rätt myndighet och frågat vad det är frågan om.

    Oavsett vilket så kan man avsäga sig ansvaret för dödsboet om man inte vill vara delaktig. Läs t ex här: lawline.se/answers/avsaga-sig-arvsratt-och-skyldighet-att-ta-hand-om-bouppdelningen
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden varför ska jag skriva på de här?