• Anonym (Fattig)

    Skuldsanering. Vad är det?

    Jag är 29 år. Har skulder för 440.000 kr.

    Levt i destruktiv förhållande i 5 år där mitt ex tvingade mig ta lån på mitt namn för han ville köpa grejer och ha pengar för han behövde (han spelade mycket). Gav jag inte så misshandlade han mig och hotade mig. Var rädd konstant.

    Kunde inte tacka nej.

    Han åkte in i somras och jag känner mig fri.

    Jag pluggar från januari och har CSN lån och bidrag.

    Men denna summan kommer vara klar om 20 år och det är skyhög ränta. Jag har börjar må så psykiskt dåligt för jag kan inte leva normalt som andra i min ålder. Spara och köpa en bil kan jag glömma. Spara och åka på en resa. Nej. Det existerar inte. Spara för att köpa lägenhet kan jag också glömma. Börjat nästa känna att varför lever jag ens? Känner mig som ett riktigt misslyckande.

    Hur ska jag göra?

    Har hört man kan få skuldsanering.

    Men vad innebär det? Kan någon berätta mer.

    Har för övrigt i alla dessa 5 år jobbat i restaurang och caféer för att kunna betala av och ha en inkomst, har aldrig fått en betalningspåminnelse eller anmärkning. Alltid skött mina inbetalningar.

  • Svar på tråden Skuldsanering. Vad är det?
  • Aniiee

    För att få skuldsannering måste skulden först hamna hos kronofogden. Där hamnar den bara om du inte betalar. 

    Om det bara handlar om att du har många dyra lån och krediter så är det första du behöver göra att vända dig till riktiga banker och se om du någonstans kan få ett samlingslån med lägre ränta och månadskostnad.

    Kan du plugga och jobba parallellt?


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Hin

    Jag tycker inte om att behöva ge det otrevliga svaret "googla för fan!", men just i det här fallet vill jag nästan rekommendera det framför att dra igång "the hornets nest", vilket känns som om det kan hända här ..

    Förenklat är det ett sätt att lösa sina skulder genom att under en begränsad tid leva (knappt leva) på existensminimum genom att KFM (är det väl?) helt och hållet tar över all kontroll över din ekonomi. De kollar först om någon som du har en skuld till har invändningar mor förfarandet, och de flesta tar ju hellre pengar "alls" än att lägga tid på att jaga dig, och därefter äger de dig under tiden som saneringen pågår. De har fullständig kontroll på alla pengar och tillgångar som du har eller får, och delar ut dessa. Du får behålla det du anses behöva för överlevnad och sedan punkt. Och efter detta är du fri. Det är helt enkelt ett ekonomiskt stålbad, och sedan är du ren. Och då detta oavsett hur mycket som EGENTLIGEN betalats av - du blir helt enkelt befriad.

    Tydligen ytterligt svårt att få detta, dock, och det med rätta (man ska ju inte kunna leva loppan och sen bara hojta efter skuldsanering). Det är en tajt bedömningssak och ett fåtal som får det årligen.

    Men som sagt ämnet brukar röra upp en massa debatter och sågande och diskussioner, samtidigt som det finns väldigt fina förklaringar på nätet om det, ifrån de som faktiskt sköter själva hanteringen. Så i det här fallet kan det faktiskt vara bättre för en själv att smyg-googla lite och låta familjeliv slåss som vems man som runkat värst istället.

    För övrigt skulle jag spontant gissa att dina förutsättningar inte är helt kass för att få skuldsanering, baserat på trådstarten, men jag bör inte uttala mig och det lär som sagt vara svårt. Men ett fall som ditt är ju inte så uppenbart kass som många andra.

  • Hin

    Jag tog nog för givet att dina skulder hade gått vidare och låg hos KFM. Det var när jag läste svaret över mitt som jag insåg att jag kanske förhastade mig. Den som skrivit det svaret har naturligtvis rätt.
    Att "arbeta bort" skulder är ju väl så jobbigt men en annan sak. Skuldsanering är tyvärr utesluten isf ...

  • Hin

    Det går inte göra något rent juridiskt åt din föredetta då? Känns nästan som ditt halmstrå här, faktiskt ...

  • Kjell2
    Anonym (Fattig) skrev 2020-12-04 01:34:50 följande:

    Jag är 29 år. Har skulder för 440.000 kr.

    Levt i destruktiv förhållande i 5 år där mitt ex tvingade mig ta lån på mitt namn för han ville köpa grejer och ha pengar för han behövde (han spelade mycket). Gav jag inte så misshandlade han mig och hotade mig. Var rädd konstant.

    Kunde inte tacka nej.

    Han åkte in i somras och jag känner mig fri.

    Jag pluggar från januari och har CSN lån och bidrag.

    Men denna summan kommer vara klar om 20 år och det är skyhög ränta. Jag har börjar må så psykiskt dåligt för jag kan inte leva normalt som andra i min ålder. Spara och köpa en bil kan jag glömma. Spara och åka på en resa. Nej. Det existerar inte. Spara för att köpa lägenhet kan jag också glömma. Börjat nästa känna att varför lever jag ens? Känner mig som ett riktigt misslyckande.

    Hur ska jag göra?

    Har hört man kan få skuldsanering.

    Men vad innebär det? Kan någon berätta mer.

    Har för övrigt i alla dessa 5 år jobbat i restaurang och caféer för att kunna betala av och ha en inkomst, har aldrig fått en betalningspåminnelse eller anmärkning. Alltid skött mina inbetalningar.


    Ta kontakt med någon på din kommun, konsumentvägledare eller budgetrådgivare tex
  • Anonym (Hmmm)

    Det är extremt svårt att få igenom. I ditt fall är det garanterat omöjligt. Skulden är för låg och du är för ung. Du kan söka hjälp och få råd om hur du ska kunna betala. Av skulderna vilket du kommer kunna göra på kanske 10 år. Detta löser du.

  • Steven01

    Taskigt läge ts men nu måste du gilla läget, gör så här:
    1. Sluta skylla på nån annan, det är du som har skulden och det är du som ska betala den.
    2. 440,000 låter mycket men är absolut ingen omöjlighet att betala av.
    3. Lägg alla fokus på att få ordning på din ekonomi. Inför totalt köpstopp på allt som inte är absolut nödvändigt. Obs gäller även alkohol. Börja jobba extra så mycket det bara går. Sälj allt som du absolut inte behöver.
    4, Börja träna, din kropp måste vara stark om du ska klara av detta.

  • Kjell2

    Ta en kontakt med din bank, var öppen med läget och alla skulder. Kolla om det går att få ett samlingslån med bättre villkor.

  • Anonym (Fel)
    Aniiee skrev 2020-12-04 01:50:07 följande:

    För att få skuldsannering måste skulden först hamna hos kronofogden. Där hamnar den bara om du inte betalar. 

    Om det bara handlar om att du har många dyra lån och krediter så är det första du behöver göra att vända dig till riktiga banker och se om du någonstans kan få ett samlingslån med lägre ränta och månadskostnad.

    Kan du plugga och jobba parallellt?


    Du har fel. Skulderna behöver inte ha gått till Kronofogden för att man ska kunna bli beviljad skuldsanering
  • Anonym (A)
    Kjell2 skrev 2020-12-04 08:43:03 följande:
    Ta en kontakt med din bank, var öppen med läget och alla skulder. Kolla om det går att få ett samlingslån med bättre villkor.
    Också mitt tips.
Svar på tråden Skuldsanering. Vad är det?