• Anonym (Fattig)

    Skuldsanering. Vad är det?

    Jag är 29 år. Har skulder för 440.000 kr.

    Levt i destruktiv förhållande i 5 år där mitt ex tvingade mig ta lån på mitt namn för han ville köpa grejer och ha pengar för han behövde (han spelade mycket). Gav jag inte så misshandlade han mig och hotade mig. Var rädd konstant.

    Kunde inte tacka nej.

    Han åkte in i somras och jag känner mig fri.

    Jag pluggar från januari och har CSN lån och bidrag.

    Men denna summan kommer vara klar om 20 år och det är skyhög ränta. Jag har börjar må så psykiskt dåligt för jag kan inte leva normalt som andra i min ålder. Spara och köpa en bil kan jag glömma. Spara och åka på en resa. Nej. Det existerar inte. Spara för att köpa lägenhet kan jag också glömma. Börjat nästa känna att varför lever jag ens? Känner mig som ett riktigt misslyckande.

    Hur ska jag göra?

    Har hört man kan få skuldsanering.

    Men vad innebär det? Kan någon berätta mer.

    Har för övrigt i alla dessa 5 år jobbat i restaurang och caféer för att kunna betala av och ha en inkomst, har aldrig fått en betalningspåminnelse eller anmärkning. Alltid skött mina inbetalningar.

  • Svar på tråden Skuldsanering. Vad är det?
  • Aniiee

    För att få skuldsannering måste skulden först hamna hos kronofogden. Där hamnar den bara om du inte betalar. 

    Om det bara handlar om att du har många dyra lån och krediter så är det första du behöver göra att vända dig till riktiga banker och se om du någonstans kan få ett samlingslån med lägre ränta och månadskostnad.

    Kan du plugga och jobba parallellt?


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Hin

    Jag tycker inte om att behöva ge det otrevliga svaret "googla för fan!", men just i det här fallet vill jag nästan rekommendera det framför att dra igång "the hornets nest", vilket känns som om det kan hända här ..