• Dashess

    Blod i blöjan

    Först vill jag meddela att jag HAR pratat med både 1177 samt BVC sköterskan.

    Min 2,5 månaders bebis hade två rosa oranga fläckar i blöjan häromdagen. Sen var det en blöja utan något och sedan kom en till. Efter det har det varit som en knappnålshuvud liten prick emellanåt.

    Är det fler som varit med om det? Jag fick lite smått panik.

    BVC sköterskan sa ?så länge det inte pågår för länge, då kan vi behöva kolla upp det, samt allmäntillståndet?

    Han var väldigt skrikig just den dagen det kom. Han ville inte sova själv. Nu är han sig lik igen och skrattar och sover som vanligt. Det har inte funnits något i flertalet blöjor nu.

    Jag är bara nyfiken på om någon annan har erfarenhet av det.

  • Svar på tråden Blod i blöjan
  • Solblomma30

    Såsom jag har förstått det så brukar blod i blöjan oftast bero på förstoppning (att ett blodkärl går sönder när bebisen krystar) eller allergi, typ mjölkprotein. Så det är inget man behöver ha panik över som förälder. Om barnet bajsar svart bajs så ska man söka snabbare för då beror det på att blodet kommer från högre upp i mag/tarm-kanalen. Men lite färskt blod i blöjan brukar inte vara alarmerande. Har du kikat i rumpan? Kan ju exempelvis vara så att det finns en liten spricka vid analöppningen som blöder.

  • Solblomma30

    Min egen dotter blödde i samband med förstoppning när hon var tre månader gammal. Det har hänt när hon har varit hård i magen som äldre också.

  • LaFontaine

    Kom blodet med bajs eller kiss? Min son har haft båda. I kisset visade det sig vara ovanligt mycket kristaller som satt ovanligt länge. I bajsat var det små sprickor i rumpan när han krystade.

  • Mortiscia80
    Dashess skrev 2020-12-04 17:21:37 följande:

    Jag helammar så han är inte förstoppad. Det kom med urinen dessutom :/


    Konstigt att sköterskan tyckte att ni skulle avvakta - blod i urinen ska alltid tas på allvar och om jag var ni skulle jag vilja ha en läkartid.
Svar på tråden Blod i blöjan