• Fri 4 Dec 2020 11:37
    1813 visningar
    9 svar
    9
    1813

    Katt som kissar på kläder?

    Det kan väl inte bara vara min katt som går runt och kissar på kläder, trots att det finns 4 kattlådor i hemmet. Varför gör hon så? Sjukt jobbigt, trillar jackan ner från kroken så har hon genast kissat på den. Hon har även satt sig i min garderob förut och kissat i den. Finns det något man kan göra åt saken?

  • Svar på tråden Katt som kissar på kläder?
  • Fri 4 Dec 2020 11:49
    #1

    Hur länge har det pågått? När och hur har det börjat? Har ni kollat att hon är frisk?

  • Fri 4 Dec 2020 11:50
    #2

    Att en katt inte kissar i lådan kan bero på en del olika saker. Det är framförallt inte ett normalt beteende. Jag har 3 katter och ingen av dem gör en uns av att vilja kissa någon annanstans än i lådan.

    Först och främst skulle jag ta den till en veterinär och utesluta ev sjukdom eller problem. Katter som är sjuka gör avvikande beteenden.

    Visar inte det något så måste du sätta dig in i kattens livssituation. Är det en ensamkatt? Vad är de för sand ni använder? Typ av lådor? Lådorna placering. Något annat som gör katten stressad?

    Hur länge har den haft detta beteende? Om den inte alltid ha gjort så utan börjat med det nyligen så fundera på vad som hände i kattens liv just där och då.

  • Fri 4 Dec 2020 12:24
    #3
    brallison skrev 2020-12-04 11:49:15 följande:

    Hur länge har det pågått? När och hur har det börjat? Har ni kollat att hon är frisk?


    Det har nog pågått i snart ett år och hon har varit hos veterinären efter att det började så frisk är hon, tror jag åtminstone. 
  • Fri 4 Dec 2020 12:31
    #4

    Sjukdom, smärta, stress, understimulering, för få kattlådor är vanliga orsaker till att katter inte är "rumsrena". Börja med att ställa fram fler lådor om du inte har redan 3 st och prova att byta märke på sand. Blir det inte bättre hade jag låtit undersöka katten grundligt för att utesluta problem med urinsten/urinvägar och  smärta och är katten helt ua hade jag funderat på hur hennes liv ser ut med ensamhet, aktivering osv.

  • Fri 4 Dec 2020 12:31
    #5
    Idaaarv skrev 2020-12-04 11:50:42 följande:

    Att en katt inte kissar i lådan kan bero på en del olika saker. Det är framförallt inte ett normalt beteende. Jag har 3 katter och ingen av dem gör en uns av att vilja kissa någon annanstans än i lådan.

    Först och främst skulle jag ta den till en veterinär och utesluta ev sjukdom eller problem. Katter som är sjuka gör avvikande beteenden.

    Visar inte det något så måste du sätta dig in i kattens livssituation. Är det en ensamkatt? Vad är de för sand ni använder? Typ av lådor? Lådorna placering. Något annat som gör katten stressad?

    Hur länge har den haft detta beteende? Om den inte alltid ha gjort så utan börjat med det nyligen så fundera på vad som hände i kattens liv just där och då.


    Hon har varit hos veterinären efter att detta började så frisk är hon. Om det inte är något som veterinärerna inte sett.

    Vi har två katter, sanden har hon inga problem med vad jag vet, hon går ändå på lådan, samma kattsand i alla lådor och samma lådor. Hon går på lådan på ovanvåningen om hon är där men hon är sär så sällan. Kanske att lådorna är dåligt placerade på nedervåningen, har en brevid toastolen och en längst in i badrummet i en hörna. Borde jag kanske flytta ut en utanför toan? Finns inte mycket plats i badrummet nämligen så det kan säkert bero på att lådorna är dåligt placerade.

    Drygt ett år, mindre, ingen aning varför det började. Allt har sett likadant ut i familjen de senaste åren. Det enda är väl att katterna börjar komma närmre varandra, är mer i samma rum osv. Men jag vet inte hur det påverkar att hon kissar på kläder.
  • Fri 4 Dec 2020 12:35
    #6

    Om hon är kontrollerad hos veterinär och inte har några sjukdomar så beror det antagligen på att hon misstrivs på något sätt. Har något förändrats i hennes liv det senaste året? Har ni flyttat? Har det tillkommit någon person eller något djur i hemmet? Någon annan skillnad? Fundera på vad som är skillnaden nu mot förr.

  • Fri 4 Dec 2020 14:31
    #7

    Min ena katt blev stressad vid en flytt och efter det började hon kissa i tvättkorgen (av tyg) Det spelade ingen roll hur mycket vi tvättade den där tvättkorgen. Hon fortsatte tills vi kastade den. Efter det har det hänt några gånger till, men då har det alltid inträffat ifall vår son har lagt en tröja på golvet och den ligger på golvet läääänge (alltså en vecka eller mer.) Det händer alltså inte att hon kissar på kläder som bara råkar ramla ner från en krok eller som ligger en dag på golvet, utan bara när ungens kläder ligger orörda i en hög på golvet dag ut och dag in under en längre tid. Han har äntligen lärt sig att plocka upp kläderna nu, så det är säkert ett halvår sedan det hände sist. (Däremot kissar hon INTE på andra textilier som kan hamna på golvet i hans rum, såsom kuddar, överkast, mattor eller liknande - utan enbart på tröjor som ligger på samma ställe länge - konstigt nog.) Dessutom brukar hon visa oss att hon har kissat på tröjan, när hon väl har gjort det. 

  • Fri 4 Dec 2020 15:48
    #8

    Vad undersöktes hon för hos vet? Gjordes urinprov och ultraljud över blåsa samt urinvägar? 

  • Fri 19 Mar 2021 20:16
    #9
    I naturen brukar katter gräva ner sitt urin för att inte locka till sig rovdjur. Kissa på kläder, i sängen etc är inte naturligt så det går att stoppa. 
    Hittade en intressant artikel skriven av en kattuppfödare om varför katter kissar utanför lådan och hur man kan stoppa det: 
    www.darlingspots.se/fa-stopp-pa-kattens-kissande-utanfor-ladan/

Svar på tråden Katt som kissar på kläder?