• Eliiineliiin

    Rymliga utekläder till små barn?

    Är det bara jag som blir helt galen på dagen ytterkläder? Allt är så tight! T.ex. vinteroverallerna jag har till min 1,5 åring. Nej det är inte alltid lätt att klä på ett litet barn kläder. Men jag får kämpa som en idiot för att få över overallen över skor och vantar. Ha vantarna utanpå? Inte en chans! Hon är knubbig ja, men har definitivt smalnat av sen riktiga bebistiden.

    Vilket märke är bättre? Själva overallen/jackan/utebyxorna/vantarna är inte små i kroppen/händerna men muddarna! Blir tokig. Har klippt av snöstoppen i ärmarna för att övh kunna få in vantarna under men det är ändå svårt. Benen är värst

    Har testar sååå många olika ffa vantar men allt är för smala barn känns det som.

    Kom men tips eller hjälpande åsikter! Tack :)

  • Svar på tråden Rymliga utekläder till små barn?
  • BuoBä

    Vi har haft Reima, kaxs och PoP, och inte haft det problem, men då har vi haft vantar som är gjorda för att dra utanpå. Vantar med mudd runt handleden och overall med muddar är ingen bra kombo.

  • Anonym (Mor)
    Eliiineliiin skrev 2020-12-04 19:30:00 följande:

    Kaxs och nordbjörn


    Ajdå. Jag som tänkte tipsa om Kaxs, som vi tycker har varit jättebra. PoP har vi också haft och gillat.

    Vad gäller vantar har våra alltid haft vintervantar med krage som man drar upp utanpå ärmen. Tumhålet i ärmslutet hjälper ärmen att inte glida upp.
  • Eliiineliiin
    BuoBä skrev 2020-12-04 19:39:26 följande:

    Vi har haft Reima, kaxs och PoP, och inte haft det problem, men då har vi haft vantar som är gjorda för att dra utanpå. Vantar med mudd runt handleden och overall med muddar är ingen bra kombo.


    Men jag har vantar som ska dras utanpå. Både olika regnvantar med långa ärmar, och köpte nya vintervantar senast igår. Men inget får plats på knubbiga armarna. Är mest stressad över hur det blir på förskolan när inga kläder funkar på henne. Ska skolas in om en månad...
  • Eliiineliiin
    Anonym (Mor) skrev 2020-12-04 20:07:47 följande:

    Ajdå. Jag som tänkte tipsa om Kaxs, som vi tycker har varit jättebra. PoP har vi också haft och gillat.

    Vad gäller vantar har våra alltid haft vintervantar med krage som man drar upp utanpå ärmen. Tumhålet i ärmslutet hjälper ärmen att inte glida upp.


    Har vantar som ska dras utanpå. Men får leta vidare. Blir tokig när vi ska gå ut.

    Tack ändå!
  • LaFontaine
    Eliiineliiin skrev 2020-12-04 20:41:37 följande:

    Men jag har vantar som ska dras utanpå. Både olika regnvantar med långa ärmar, och köpte nya vintervantar senast igår. Men inget får plats på knubbiga armarna. Är mest stressad över hur det blir på förskolan när inga kläder funkar på henne. Ska skolas in om en månad...


    Jag tycker att Tornedalsvanten varit perfekt för knubbiga barn. Det mesta anda har varit för trångt över ärmarna.

    Vad gäller overall har vi upplevt Gneis som rymlig och enkel att klä barn i.
  • BuoBä

    Prova tunna vantar som ni drar på före overallen istället? Det har vi gjort med tunna stickade vantar och skaloverall vid höst/vår.

    Kragarna på tex PoPs vantar upplever jag som väldigt vida, men jag har i och för sig ett ganska smalt barn.

  • Eliiineliiin
    LaFontaine skrev 2020-12-04 20:43:23 följande:

    Jag tycker att Tornedalsvanten varit perfekt för knubbiga barn. Det mesta anda har varit för trångt över ärmarna.

    Vad gäller overall har vi upplevt Gneis som rymlig och enkel att klä barn i.


    Tack! Ska kolla detta :)
  • Eliiineliiin
    BuoBä skrev 2020-12-04 20:47:38 följande:

    Prova tunna vantar som ni drar på före overallen istället? Det har vi gjort med tunna stickade vantar och skaloverall vid höst/vår.

    Kragarna på tex PoPs vantar upplever jag som väldigt vida, men jag har i och för sig ett ganska smalt barn.


    Har haft det tills nu. Snö och kryper bara ute så måste ha riktiga vintervantar.
  • Johan70
    Eliiineliiin skrev 2020-12-04 21:33:00 följande:
    Har haft det tills nu. Snö och kryper bara ute så måste ha riktiga vintervantar.
    Så vantar utanpå ärmarna är bra mot inträngande snö? Bra tips, det hade jag nog aldrig tänkt på själv.
Svar på tråden Rymliga utekläder till små barn?