• Anonym (Helt ärligt)

    Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?

    Som rubriken säger. Har du slarvat i smyg?

    Själv är jag endast lite nästäppt men inget som helst annat men jag tror det är hyacinten som jag är känslig för då den slog ut i går.

    Hur noga ska man vara? För med ett sånt litet symtom känner jag mig ju verkligen inte sjuk så jag ska bara hemma gentemot om jag hade haft halsont som hade känts mer ok att va hemma. Resonerar jag dumt? :)

  • Svar på tråden Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?
  • Anonym (Nej)

    Nej, det har jag inte. Jag har dock jobbat hemifrån sedan mars. Jag kan ha ett visst mått av förståelse för att många människor, framför allt inom låglöneyrken, inte kan jobba hemifrån och förlorar mycket pengar från en redan låg lön, och faktiskt inte har råd att stanna hemma för varje täppt näsa.

    Dock riskerar det till att smittspridningen ökar och fler människor drabbas och vi blir aldrig av med eländet.

  • Anonym (Mim)

    Nej. Däremot är det svårt att avgöra ibland, om det till exempel kliar lite i halsen, vilket skulle kunna vara begynnande halsont eller huvudvärk som troligen är spänningshuvudvärk, i och med pollensäsongen får jag lite astma, är jag helt säker på att det verkligen är astma?

    Jag arbetar som lärare i liten undervisningsgrupp och har fruktansvärt dåligt samvete gentemot både elever och kollegor när jag är borta.

  • Anonym (Sliten)

    Jag tycker det är jättesvårt. Under de senaste 10 åren är det nog inte många dagar som jag inte haft någon av de symtom som räknas upp för Covid-19 (känningar i halsen, muskelvärk, feberkänsla, ont i huvudet, etc). Jäkligt sliten helt enkelt..... Har vant mig och tänker inte så mycket på det och lever på som vanligt. Men i dessa tider blir det påtagligt och varje morgon funderar jag på om det är "det vanliga" eller om jag håller på att bli sjuk. 

    Är givetvis jättenoga med att hålla avstånd oavsett. Men skulle jag vara hemma varje gång jag känner mig sjuk så skulle jag vara hemma nästan jämt.

  • Anonym (Snörvel)
    Anonym (Sliten) skrev 2020-12-05 06:41:57 följande:

    Jag tycker det är jättesvårt. Under de senaste 10 åren är det nog inte många dagar som jag inte haft någon av de symtom som räknas upp för Covid-19 (känningar i halsen, muskelvärk, feberkänsla, ont i huvudet, etc). Jäkligt sliten helt enkelt..... Har vant mig och tänker inte så mycket på det och lever på som vanligt. Men i dessa tider blir det påtagligt och varje morgon funderar jag på om det är "det vanliga" eller om jag håller på att bli sjuk. 

    Är givetvis jättenoga med att hålla avstånd oavsett. Men skulle jag vara hemma varje gång jag känner mig sjuk så skulle jag vara hemma nästan jämt.


    Även jag har som normalstatus många småkrämpor som finns med på listan över eventuella covidsymtom. Jag och min arbetsgivare är ändå överens om att jag känner min kropp så bra att jag är uppmärksam på om någonting ovanligt skulle tillkomma och då välja att stanna hemma -
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Sliten) skrev 2020-12-05 06:41:57 följande:
    Jag tycker det är jättesvårt. Under de senaste 10 åren är det nog inte många dagar som jag inte haft någon av de symtom som räknas upp för Covid-19 (känningar i halsen, muskelvärk, feberkänsla, ont i huvudet, etc). Jäkligt sliten helt enkelt..... Har vant mig och tänker inte så mycket på det och lever på som vanligt. Men i dessa tider blir det påtagligt och varje morgon funderar jag på om det är "det vanliga" eller om jag håller på att bli sjuk.  Är givetvis jättenoga med att hålla avstånd oavsett. Men skulle jag vara hemma varje gång jag känner mig sjuk så skulle jag vara hemma nästan jämt.

    Ungefär samma här. Jag har lätt astma och allergi mot bl.a. mögliga höstlöv och hasselpollen (japp, hasseln får gärna för sig att blomma varma decemberdagar i södra Sverige). Dessutom får jag världens rinnsnuva även vid måttlig kyla. Helt hopplöst att avgöra om jag ovanpå alltihop även har en liten lätt förkylning. Jag kan inte jobba hemifrån men har tack och lov ett jobb där jag inte behöver vara tätt inpå folk. Jag hade en helt uppenbar förkylning för ett par månader sedan och då höll jag mig hemma en vecka.
  • Anonym (Förskilläraren)

    Från början var jag hemma vid minsta symtom.

    Nu är vi ute förutom när vi äter och ibland känner jag av halsen på morgonen och näsan snörvlar när man går in efter 3 h utomhus.

    Men om jag hostar, känner av halsen efter kaffet så är jag hemma.

    Vi skickar hem barn med symtom just för att man idag inte chansar, då får man göra samma själv.

  • Anonym (Nope)

    Nej. Men jag jobbar hemifrån.

    Jag blir snuvig så fort jag går utomhus oavsett sommar eller vinter. Det har alltid varit så. Jag har däremot inte reflekterat över det förrän nu. Så fort jag kommer in snyter jag mig en gång så är det borta (tills jag dricker varm dryck). Detta känner jag nu att jag måste förklara när jag exempelvis kommer snörvlande in och ska lämna på förskolan....

    Jag håller med om att det är svårt att avgöra när man får lite halsont eller känner att bihålorna är lite täppta. Jag har då faktiskt låtit barnen vara hemma från förskolan (hos oss får man inte komma sjuk och lämna eller ha med ett sjukt barn och lämna ett friskt). Det är inte alltid de symptomen bryter ut mer än så (te med honung och äta vitlök är min rutin när jag får symptom. Om det hjälper eller inte låter jag vara osagt men psykologiskt tror jag själv det annars hade jag inte fortsatt...).

    Ett annat problem som uppstått nu med hemmakontor för mig är att jag upplever lägre tolerans för sjukanmälan hos arbetsgivaren vid egen sjukdom. Jobba hemifrån kan man ju göra lite småsjuk men ibland kan man behöva vila och huvudet hänger inte med en helt dag med förkylning...

  • sextiotalist

    Vi skojar på jobbet. Vi har nog aldrig varit så hypokondriska som nu.

    Nu känner jag min kropp och vet när en infektion är på gång.

    Jag har alltid undvikit att gå till jobbet när jag har haft en förkylning.

    I höstas hade jag en tvådagarsförkylning som jag stannade hemma

  • Karin7202

    Nej, naturligtvis slarvar jag inte... Kan du öht ha undgått att man kan ha väldigt små, eller tom inga symptom alls, men ändå vara smittad?!

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Helt ärligt) skrev 2020-12-05 05:10:43 följande:

    Som rubriken säger. Har du slarvat i smyg?

    Själv är jag endast lite nästäppt men inget som helst annat men jag tror det är hyacinten som jag är känslig för då den slog ut i går.

    Hur noga ska man vara? För med ett sånt litet symtom känner jag mig ju verkligen inte sjuk så jag ska bara hemma gentemot om jag hade haft halsont som hade känts mer ok att va hemma. Resonerar jag dumt? :)


    Jag vaknar med snuva i princip varje morgon så skulle jag gå på det hade jag nästan aldrig kunnat vara på jobbet. Jag vet att det släpper och försvinner ett ett par timmar. Jag har bara stannat hemma när det varit värre saker än så. Har gjort test två ggr men varit negativt båda. 

    Men du kan väl ta ut hyacinten, vädra, snyta dig och se om de blir bättre? 
Svar på tråden Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?