• Anonym (TS)

Är CBD-olja lagligt i Sverige nu?

Läser mer och mer i diverse grupper om CBD-olja. Rekommenderar för ADHD och allt möjligt. Folk ger det till sina djur och sina barn.. Är det ens lagligt än? Är det på recept? I don't get it!

• Svar på tråden Är CBD-olja lagligt i Sverige nu?
  • Anonym (Utan)

CBD olja utan THC är lagligt.

Min sambo tar det för sin ADD och mage.

• Anonym (TS)
    Anonym (Utan) skrev 2020-12-05 18:23:41 följande:

CBD olja utan THC är lagligt.

Min sambo tar det för sin ADD och mage.

Ok. Är det på recept då eller hälsokost eller hur funkar det?
  • Anonym (Utan)
    Anonym (TS) skrev 2020-12-05 18:29:34 följande:

Ok. Är det på recept då eller hälsokost eller hur funkar det?

Vi beställer från olika hemsidor.

Exempelvis denna

www.naturalhemplife.se/butik/cbd-olja-fullspektrum/

Då tar han den med 15%. Han upplever ett lugn i kroppen och att hans mage mår mycket bättre. Han har ulcerös proktit.

Han upplever andra positiva effekter också. Mindre stress, mer energi, mindre sötsug. Sover bättre etc.

Men det är individuellt så du kanske inte upplever det lika positivt som han gör, eller så fungerar det för dig också och du märker av effekt.

Jag anser att det är värt att prova men samtidigt så ska man inte förvänta sig ett mirakel liksom. Men 400kr kan vara värt för att kanske uppleva att man mår lite bättre.
  • Anonym (Google is your friend)

Det är lagligt i Sverige OM:
    1 - Det är beställt från utlandet och
    2 - inte innehåller THC

• Anonym (Google seems to be your enemy)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-12-05 18:45:37 följande:

Det är lagligt i Sverige OM:

1 - Det är beställt från utlandet och

2 - inte innehåller THC

1 - Varför skulle det vara lagligt om det är beställt från utlandet? Menade du tvärtom?

2 - All hampa innehåller en viss mängd thc men för att de ska få odlas och säljas i Sverige så får det inte innehålla mer än 0,2% thc.
    Anonym (Google seems to be your enemy) skrev 2020-12-05 19:28:05 följande:
    1 - Varför skulle det vara lagligt om det är beställt från utlandet? Menade du tvärtom?

2 - All hampa innehåller en viss mängd thc men för att de ska få odlas och säljas i Sverige så får det inte innehålla mer än 0,2% thc.
    Nej jag menade inte tvärtom. Jag går på den information som finns att hitta online där det uttryckligen står att man måste beställa från utlandet och att det inte får innehålla THC. Om det då är en gräns på 0.2 % är det väl så.
  • Anonym (Google seems to be your enemy)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-12-05 19:44:59 följande:

Nej jag menade inte tvärtom. Jag går på den information som finns att hitta online där det uttryckligen står att man måste beställa från utlandet och att det inte får innehålla THC. Om det då är en gräns på 0.2 % är det väl så.

Du får ursäkta mig, verkar tyvärr som att du har rätt. Hade missat att lagarna ändrats igen 2019. Trodde ju inte att det skulle bli åt det strängare hållet...

Det där om att man bara får beställa från utlandet vet jag dock inte riktigt om det stämmer, däremot får man ta med sig läkemedel in i landet för eget bruk så länge man fått tag på det på lagligt vis.

Det är svårt att hitta riktig information i detta ämne, det var det även då jag var som mest insatt för fem år sedan.

Gränsen i EU verkar iaf fortfarande ligga på 0,2% thc medan vi i Sverige inte får ha minsta spår utav det.

Man får dock fortfarande odla industrihampa här om man uppfyller alla kriterier för det samt fått ett godkännande men det verkar inte få säljas för invärtes bruk öht numera, så länge man inte har det på recept dvs.
    Anonym (Google seems to be your enemy) skrev 2020-12-05 20:40:33 följande:
    Du får ursäkta mig, verkar tyvärr som att du har rätt. Hade missat att lagarna ändrats igen 2019. Trodde ju inte att det skulle bli åt det strängare hållet...

Det där om att man bara får beställa från utlandet vet jag dock inte riktigt om det stämmer, däremot får man ta med sig läkemedel in i landet för eget bruk så länge man fått tag på det på lagligt vis.

Det är svårt att hitta riktig information i detta ämne, det var det även då jag var som mest insatt för fem år sedan.

Gränsen i EU verkar iaf fortfarande ligga på 0,2% thc medan vi i Sverige inte får ha minsta spår utav det.

Man får dock fortfarande odla industrihampa här om man uppfyller alla kriterier för det samt fått ett godkännande men det verkar inte få säljas för invärtes bruk öht numera, så länge man inte har det på recept dvs.
    Det är inte lätt att hänga med i svängarna med legalitet, det har ju börjat luckras upp lite grann iaf. Men, om man får CBD på recept av läkare borde det vara annorlunda, då ska det väl hämtas ut på apotek i vilket fall.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-12-05 22:10:24 följande:

Det är inte lätt att hänga med i svängarna med legalitet, det har ju börjat luckras upp lite grann iaf. Men, om man får CBD på recept av läkare borde det vara annorlunda, då ska det väl hämtas ut på apotek i vilket fall.

Håller med!

Jag ser att många rekommenderar olika sidor att köpa på. Känns sådär... Därför jag undrade. Har själv inget intresse av att prova detta.
  • Anonym (real)

Eftersom oljorna utan thc saluförs med medicinska påståenden som gör att de ska klassas som läkemedel och de inte är godkända och registrerade som sådana så är det inte lagligt med dem heller, därför styr många näthandlar även med svensk kundtjänst t ex om försäljningen via andra länder för att komma runt detta. 

Det finns två godkända cannabisbaserade preparat i Sverige, ett med bara cbd och ett med cbd och thc, och de är alltså tillåtna om man får de förskrivna av läkare. Men cbd-oljorna är inte godkända.

• Anonym (real)

Eftersom oljorna utan thc saluförs med medicinska påståenden som gör att de ska klassas som läkemedel och de inte är godkända och registrerade som sådana så är det inte lagligt med dem heller, därför styr många näthandlar även med svensk kundtjänst t ex om försäljningen via andra länder för att komma runt detta. 

Det finns två godkända cannabisbaserade preparat i Sverige, ett med bara cbd och ett med cbd och thc, och de är alltså tillåtna om man får de förskrivna av läkare. Men cbd-oljorna är inte godkända.

Svar på tråden Är CBD-olja lagligt i Sverige nu?