Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

Lära barn disciplin

Den fysiska åtgärd du pratar om (tvångshålla ner barnet i sängen tills det somnar) går under barnmisshandel och är det är olagligt sedan mitten av 80-talet. Man kan faktiskt disciplinera sina barn utan att gå till handgripligheter! Barnmisshandel är mycket riktigt väldigt mycket "icke-PK", och totalt förkastligt ur en mänsklig synvinkel.

Hur skulle du själv tycka att det skulle kännas om någon som är många gånger starkare skulle trycka ner dig i en säng och fast du kämpar emot så kommer du ingenvart? Låter ju inte som någon jättetrevlig läggningsstund!

Disciplin pågår hela tiden, dagligen, 24/7, året om. Det handlar om ständiga tillsägelser mest och det kan också vara naturliga följder, alltså inte straff. Dessutom finns det saker man kan göra för att få en trevligare tillvaro, t ex godnattsagor som lockar barnet att lägga sig frivilligt.

Om barnet är yngst förstår jag inte hur han kan störa resten av familjens sömn, han borde ju läggas först av er allihop? En lugn läggning är att föredra, det ska vara en fin avslutning på dagen. Inte en kamp fylld av tvång, ångest och bråk.

• Mortiscia80
    Karin olsson skrev 2020-12-05 19:08:43 följande:
    Jag pratar såklart INTE om barnaga! Jag menar bara att förhindra barnet från att resa på sig! När lilla Johel står upp och hoppar i sin barnsäng så finns det redan stor risk för att han ska slå i sitt huvud i kanterna och på så sätt skada sig. Alltså minskar jag skadorisken genom att förhindra att han reser sig!Skäms
    Det beror ju på vad du menar. I din trådstart låter det som att du lägger ner barnet och tvångshåller ner honom, och det ÄR barnmisshandel. Att "hindra" honom från att stå upp genom att lägga ner honom direkt när han försöker är en annan sak. Det ska däremot inte behövas, han är så gammal att man ska kunna kommunicera muntligt och få honom att ligga ner.

Dessutom är det väl hög tid att han får en mer passande säng. Det låter som att han har spjälsäng, det är bättre att ge honom en riktig 90 cm, kanske utan ben i början så han inte ramlar ur sängen. Eller åtminstone att ni tar bort ena sidan, då blir det inte lika attraktivt att stå och hoppa kanske.
  • Mortiscia80
    Karin olsson skrev 2020-12-06 09:28:28 följande:
    Varför kallar du mig ett troll? Har jag gjort nåt mot dig? Man borde va snäll på internet!
    Man skulle kunna hävda att en trebarnsmamma som är 47 år borde veta bättre än att använda sådana metoder som du vill testa.
Svar på tråden Lära barn disciplin