• Tyrande

    Insemination i Danmark 2021/2022

    Hej alla som kanske har samma livsöde eller funderingar som jag har. 

    Denna tråd är tänkt att vara till för oss som funderar på att genomföra en insemination under 2021/2022. 

    Finns det några andra där ute med samma funderingar/planeringar kring liknande resa?

    Jag själv är singel, inga barn sedan tidigare, 29 år och lutar just nu åt att välja kliniken VivaNeo. 


    Skulle vara väldigt trevligt att ha någon att skriva till i liknande situation med kanske liknande funderingar! Eller någon som redan gått igenom resan och kan berätta hur det var och hur det gick till!

  • Svar på tråden Insemination i Danmark 2021/2022
  • Anonym (Lisa)

    Hej! Jag har gjort totalt 3 st inseminationer. Två st 2018 varav den sista resulterade i min son. Den tredje gjorde jag i september och det tog sig inte. Sedan kom striktare restriktioner så vi har valt att avvakta ett tag innan nästa. Jag gjorde inseminationerna på storkklinik i Köpenhamn.

  • Tyrande
    Anonym (Lisa) skrev 2020-12-05 22:47:17 följande:

    Hej! Jag har gjort totalt 3 st inseminationer. Två st 2018 varav den sista resulterade i min son. Den tredje gjorde jag i september och det tog sig inte. Sedan kom striktare restriktioner så vi har valt att avvakta ett tag innan nästa. Jag gjorde inseminationerna på storkklinik i Köpenhamn.


    Hej Lisa!


    Så trevligt att höra att du fick en son efter den andra gången! Får man fråga hur gammal du var på ett ungefär när du genomförde inseminationerna? Hur snabbt gick det från första besöket innan man började med själva proceduren i Köpenhamn? 

  • Anonym (Jessica)

    Hej!

    Jag planerar också det, och har skickat ett första mail och fått tillbaka information från Sellmer. Kommer börja 2021. Har inte läst all information ännu. Vill gärna också höra med er andra i denna tråden, ni som har erfarenhet eller går och planerar för det, och gärna skriva med er. Vi kan ju följas åt.

  • Tyrande
    Anonym (Jessica) skrev 2020-12-06 00:36:47 följande:

    Hej!

    Jag planerar också det, och har skickat ett första mail och fått tillbaka information från Sellmer. Kommer börja 2021. Har inte läst all information ännu. Vill gärna också höra med er andra i denna tråden, ni som har erfarenhet eller går och planerar för det, och gärna skriva med er. Vi kan ju följas åt.


    Hej och spännande!


    Du får gärna berätta sen var för information du fick från Sellmer, är det kring kostnader eller kring förberedelser eller information inför möten eller något annat?

  • Aliona

    Jag har också en nu fyraåring som kom till genom insemination på Storkkliniken i Köpenhamn. Tog totalt fem försök, i ostimulerad cykel. Storkkliniken är fantastiskt bra och jag rekommenderar varmt! I övrigt är mitt bästa råd att ställa sig in på att det kan ta några gånger och att försöka göra själva processen lite rolig så att det inte bara blir stress. Vi firade tex varje insemination med lyxfika på konditori eller middag.

  • Anonym (Jessica)
    Tyrande skrev 2020-12-06 12:41:25 följande:

    Hej och spännande!

    Du får gärna berätta sen var för information du fick från Sellmer, är det kring kostnader eller kring förberedelser eller information inför möten eller något annat?


    Ja, det är information om allt det du skrivit, om vilka prover man behöver ta innan och info inför hela processen. Sedan behöver man såklart boka in ett första möte IRL eller på tel. Jag tänkte samla in info från olika kliniker och jämföra, innan jag bestämmer mig vart jag ska vända mig.
  • Jennjenn91

    Hej. Jag är också 29 år, nybliven singel pga karln inte ville vad jag vill. Så jag har bestämt mig för att köra själv. 
    Men var börjar man?


    Ser fram mot all hjälp man kan få i resan. Tack!

  • Anonym (Lisa)
    Tyrande skrev 2020-12-05 23:19:14 följande:

    Hej Lisa!

    Så trevligt att höra att du fick en son efter den andra gången! Får man fråga hur gammal du var på ett ungefär när du genomförde inseminationerna? Hur snabbt gick det från första besöket innan man började med själva proceduren i Köpenhamn? 


    (Förlåt för sent svar) Jag var 28 år första gången och 30 år andra gången. Efter att ha varit i kontakt med storkklinik så får man fylla i en journal. Sedan får man information om vilka prover som behövs. Tex sköldkörtel osv. Jag gjorde alla tester på privat klinik i Sverige. Därefter har man ett Skypemöte och sen är det bara att köra. Vi gjorde ostimulerat. Allt gick rätt snabbt dock hade vi semester emellan och valde att köra på efter en utlandsvistelse. Men när alla prover är klara så kan man åka nästa ägglossning. Du måste alltså inte åka till Danmark förrän själva inseminationen.
  • Anonym (Lisa)
    Jennjenn91 skrev 2020-12-10 11:52:11 följande:

    Hej. Jag är också 29 år, nybliven singel pga karln inte ville vad jag vill. Så jag har bestämt mig för att köra själv. 

    Men var börjar man?

    Ser fram mot all hjälp man kan få i resan. Tack!


    Hej! Jag skulle rekommendera dig att gå in på tex storkkliniks hemsida och sedan fylla i kontaktformuläret eller maila dom så är det bara ta det därefter. Dom svarar snabbt! Vill du köra på en annan klinik så antar jag att det är samma. Har inte gjort i Sverige så vet inte rutinerna här om du vill testa här först.
  • Anonym (Julle)

    Hallå där!

    Jag och min sambo gjorde vår första insemination i söndags på Sellmer i DK. Donerade spermier då min partner är steril. Testdag den 10/10!

  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Julle) skrev 2021-09-30 19:15:29 följande:

    Hallå där!

    Jag och min sambo gjorde vår första insemination i söndags på Sellmer i DK. Donerade spermier då min partner är steril. Testdag den 10/10!


    Grattis! Önskar dig lycka till! Jag gjorde också en insimination där men det tog sig inte pga låg fertilitet hos mig. Tack vare insiminationskliniken fick jag i a f utrett och svar på varför jag inte blivit gravid hittills. Så IVF får det bli för min del. Kliniken är bra och de är supertrevliga tycker jag!

    Håller tummarna för dig och din man!
Svar på tråden Insemination i Danmark 2021/2022