• Anonym (anonym undrar)

Vad ingår i "vanilj" och vad ingår inte?

Man ser killar på tinder (kanske tjejer med) som skriver att de är "mer än vanilj" och då undrar jag: 

1, vad kan man räkna in i vanilj egentligen? 

2. vad räknar man inte in i vanilj? Vad kan de tänkas vara ute efter? 

• Svar på tråden Vad ingår i "vanilj" och vad ingår inte?
  • Anonym (Typ ...)

Vanilj är väl mest hand-jobb och vanligt knulla. Ovanpå, bakifrån, rida osv.
    Även munsex från båda håll är väl vanilj kan jag tycka. Och så bröstknull förstås ..
    Vanilj + är väl .... rövknull, binda fast, facial, piskor, dominans - lite mer tillbehör typ. Bara min tolkning.

• Anonym (Oljebyte)

Vad som är vanilj och vad som är extra vanilj är ju personligt och säger ingenting om vad som menas. Vad jag tycker är vanilj är kanske tråksex för nån annan och för tredje person kan mitt vanilj vara avancerat... Allt handlar ju om erfarenhet och preferenser.

• Tukt

Skulle vilja säga att vanilj är det samma som konventionell sex. Men det är också lite svårt eftersom porren har normaliserat mycket.
    Så det som inte ingår ska vara mer eller mindre kinky, bdsm, fetischer, eller perverst.

• Anonym (Meränvanilj)

Men vanilj är ju ett begrepp som används för att signalera om vad man gillar och inte gillar. Som jag ser det är vanilj allt man gör på ett "snällt" och jämställt sätt. Där närheten och själva kärlekssexet är i centrum. Kan inte säga exakt vad som ingår, men vanligt vaginalt i alla ställningar, oralt, kanske sprut på kroppen om det är av "gladporrkaraktär". Om man däremot går över till facial som ett sätt att dominera så är vi inne på annat tänker jag. Sen har vi ju bondage, BDSM, piss, rollekar där temat är nån form av ojämställdhet. Över huvud taget tänker jag att när man går in i en roll där sexet inte bara fyller funktionen av mellanmänsklig närhet, utan man lever ut något ytterligare (som i 99% handlar om makt), då är det inte vanilj. Så tänker jag......
    Gillar själv vanilj ibland, men vältrar mig gärna i andra lekar med mkt dominans, smisk och lite fetisch!

• Anonym (anonym undrar)
    Anonym (Typ ...) skrev 2020-12-06 18:54:05 följande:

Vanilj är väl mest hand-jobb och vanligt knulla. Ovanpå, bakifrån, rida osv.
    Även munsex från båda håll är väl vanilj kan jag tycka. Och så bröstknull förstås ..
    Vanilj + är väl .... rövknull, binda fast, facial, piskor, dominans - lite mer tillbehör typ. Bara min tolkning.

analsex och binda fast (typ snällt...) skulle jag nog ha trott hörde till vanilj men annars tolkar jag det på samma sätt. Facial vet jag inte vad det är.... :/ 
  • Anonym (.)

1. Det är en personlig tolkning. Det finns ingen klarlagd definition på detta utan vill man veta vad människor menar måste man fråga.

2. Allt som inte är vanilj. Även detta är en personlig tolkning.

3. Ingen här är tankeläsare. Vad de är ute efter kan man möjligen bara veta efter att ha pratat med dem.

• Tukt
    Anonym (anonym undrar) skrev 2020-12-07 11:44:13 följande:
    analsex och binda fast (typ snällt...) skulle jag nog ha trott hörde till vanilj men annars tolkar jag det på samma sätt. Facial vet jag inte vad det är.... :/ 
    Grejen med mycket saker utanför vanilj, är att det ofta handlar mer om hur man gör, än vad man gör. Därför kan ju saker som att "bind" kännas rätt vanilj, fast att det i grunden är bondage.
    Så för många finns det nog en rätt flytande skala. Men du kan ju ändå känna dig säker på att du inte kommer hitta någon som är hardcore bdsm, fetischist eller liknande om det står "vanilj" i deras presentation.
  • Anonym (Grabb)

som sagt, det är nog till viss del väldigt individuellt, och vad man har med sig för erfarenheter från tidigare relationer..

Vaginalt sex i de vanligaste positionerna (missionären, bakifrån, rida) är väl urtypen av vaniljsex. Oralsex som kanske endast förekommer som en del av ett förspel är väl också tämligen "vanilj-smakande", dvs så där lagom-aktigt.

Sen är det väl vad man själ anser var "+". Analt är väl det som för många kanske ligger nära till hands att se som ett "+". Dvs, det är inget som kanske klassas som "vaniljsex".

Som man; oralsex som utförs av en kvinna på ett lite mer överraskande sätt, utan krav på motprestation. Kanske somliga män ser som ett "+".

Den manliga utlösningen, och hur den hanteras. Även där finns det väl vanilj och "vanilj +"...

Plats där man har sex på kan även det kanske addera "+". Vanilj kanske är mer att sex endast praktiseras inom hemmets fyra väggar, kanske bara i sovrummet eller duschen. Att ha sex utomhus, i bilen, i en oväntad "lokal" kanske för somliga ses som ett "+".

Sen kan man väl vidare börja prata om användande av diverse leksaker, rollspel, klädesplagg etc som kan göra att det blir mindre vanilj och mer av annat.

• annakarlsson

Vanilj för mig är vanligt sex i vanliga ställningar. Suga och slicka som förspel och bröstknull.

Spruta satsen på ryggen eller brösten.

Inte vanilj för mig är att ta satsen i munnen eller i ansiktet och analt.

• KimLinnefeldt

Pratade med en sexolog om detta. Hon sa att gränsen för vanilj flyttas. Oralsex var väldigt kinky på 60/70-talet. 

Porren har nog flyttat gränsen, och kvinnans frigörelse. Om båda bejakar sin lust utan skam så flyttas nog gränsen, man experimenterar mer.

Men egentligen är det väl onödigt att rota i vad som är vanilj/normalt. Bejaka din lust!

• Anonym (anonym undrar)
    KimLinnefeldt skrev 2020-12-08 14:39:00 följande:

Pratade med en sexolog om detta. Hon sa att gränsen för vanilj flyttas. Oralsex var väldigt kinky på 60/70-talet. 

Porren har nog flyttat gränsen, och kvinnans frigörelse. Om båda bejakar sin lust utan skam så flyttas nog gränsen, man experimenterar mer.

Men egentligen är det väl onödigt att rota i vad som är vanilj/normalt. Bejaka din lust!

ja, för mig kvittar det -men jag tänker så här: jag ser en snygg kille på tinder, han skriver att han är "utanför vanilj" (eller mer än vanilj, eller vad det brukar stå) då skulle jag vilja veta vad han menar. Tycker bara att man kan vara lite mer konkret i sin text - om man nu ändå vill ha nåt specifikt. :) Så jag undrar bara rent allmänt vad andra som använder begreppet lägger in i det.

Själv brukar jag inte ens använda begreppet. 

Men kanon med alla svar :) Nu vet jag lite bättre. 

• Fjäril kär
    Anonym (anonym undrar) skrev 2020-12-08 17:20:13 följande:

ja, för mig kvittar det -men jag tänker så här: jag ser en snygg kille på tinder, han skriver att han är "utanför vanilj" (eller mer än vanilj, eller vad det brukar stå) då skulle jag vilja veta vad han menar. Tycker bara att man kan vara lite mer konkret i sin text - om man nu ändå vill ha nåt specifikt. :) Så jag undrar bara rent allmänt vad andra som använder begreppet lägger in i det.

Själv brukar jag inte ens använda begreppet. 

Men kanon med alla svar :) Nu vet jag lite bättre. 

Det får du ju veta tids nog om du frågar. De gånger jag har stött på formuleringen så har det handlat om läggningen och inte just sexakten. Att vara lite utöver vanilj kan ju antyda att man är öppen för trekanter, öppet förhållande, kanske partnerbyte utan att vara swingers, att man vill experimentera med flera personer på olika sätt osv.. Man vill ha vanligt sex fast med en twist.
  • Underhill
    Fjäril kär skrev 2020-12-08 17:46:35 följande:
    Det får du ju veta tids nog om du frågar. De gånger jag har stött på formuleringen så har det handlat om läggningen och inte just sexakten. Att vara lite utöver vanilj kan ju antyda att man är öppen för trekanter, öppet förhållande, kanske partnerbyte utan att vara swingers, att man vill experimentera med flera personer på olika sätt osv.. Man vill ha vanligt sex fast med en twist.

Så olika det kan vara. Jag tolkar vanilj som vanligt sex...penetrerande i olika ställningar utan något mer alls än smek och kyssar om ömma ord. Bakifrån är på gränsen...skulle nog klassa den ställningen som icke vanilj :)...i min tolkning av vanilj då.
  • Fjäril kär
    Underhill skrev 2020-12-08 17:54:52 följande:

Så olika det kan vara. Jag tolkar vanilj som vanligt sex...penetrerande i olika ställningar utan något mer alls än smek och kyssar om ömma ord. Bakifrån är på gränsen...skulle nog klassa den ställningen som icke vanilj :)...i min tolkning av vanilj då.

Ja alltså samlaget har varit precis det du beskriver men det har varit en twist på det genom att killen velat ha en till tjej med, velat byta partner eller annat men fortfarande vilja köra missionären
  • Underhill
    Fjäril kär skrev 2020-12-08 18:11:21 följande:
    Ja alltså samlaget har varit precis det du beskriver men det har varit en twist på det genom att killen velat ha en till tjej med, velat byta partner eller annat men fortfarande vilja köra missionären
    ja, mer än vanilj blir ju rätt brett såklart.
  • Anonym (Statistik)

Ett lite torrt svar skulle kunna vara rent statistiskt.

?Vanilj? = vanligt förekommande och accepterat som normalt av det stora flertalet.

Tänker man sig en normalfördelningskurva (ser ut som en jämn kulle) så finns ett fåtal i ändarna. I Ena änden finns de som kanske tycker ett visst inslag är tråkigt och i den andra änden finns de som tycker samma inslag är perverst och extremt. Den stora puckeln tycker det är ok, normalt, inget märkvärdigt.

Människors tankar ändras över tid, är olika i olika generationer och påverkas av kultur, film, litteratur, porr etc.

Vad som anses vara vanilj skiljer sig mellan olika grupper och individer.

Oralsex är ett bra exempel på något som idag anses normalt av de flesta. Det betyder inte att alla gillar det men det är få som anser att det är perverst på samma sätt som för 50 år sen..

Analsex anses troligen som vanilj i den yngre generationen men inte lika självklart/naturligt i äldre generationer.

Som flera har varit inne på så är detta begrepp inte så användbart för en enskild individ, man måste prata/fråga för att förstå, typ. Vad betyder vanilj för dig?

Svar på tråden Vad ingår i "vanilj" och vad ingår inte?