• Adilads

    Föda i annat landsting än "planerat"

    Hej!

    En kanske dum fråga som borde ställas till barnmorskan men då jag inte klickar jättebra med henne så frågar jag här, någon kanske vet. :)

    Är nu i vecka 36 med vårt första barnoch planerar att hälsa på föräldrarna som bor på annan ort och stanna i ca. 2 veckor (jag bor i Stockholm). Jag har läst att förlossningen kan starta innan vecka 40 och är smått orolig om detta skulle hända mig när jag är hos mina föräldrar då jag inte vet hur det funkar. Har jag rätt att föda i annat landsting än där det är "planerat"? Hur funkar det i så fall med min journal, kan personalen i det andra landstinget läsa den eller måste jag på något sätt ge samtycke innan?

    Tack på förhand för all info!:)

  • Svar på tråden Föda i annat landsting än "planerat"
  • Anonym (X)

    Varför ska du bryta mot corona-restriktionerna och hälsa på dina föräldrar när du kan föda vilken dag som helst?

    Så klart har du rätt att föda var som helst i landet men det är fruktansvärt olämpligt och ogenomtänkt att resa någonstans alls just nu!

  • Anonym (ffe)

    Nu vet vi ju inte om både ts och hennes föräldrar isolerat sig helt i två veckor innan denna resa...

    Naturligtvis har du rätt att föda varsomhelst. De kan dock inte se din journal. Se till att skriva ut den och ha den med dig.

    Ja man kan naturligtvis föda före vecka 40. Vill du verkligen resa så sent i graviditeten? SOm förstagpångsföderska får man bara höra att man ska ställa in sig på att gå över tiden. I vecka 37+0 räknas du som fullgången. Bebis kan lika gärna komma då som efter vecka 40. Var beredd på att bebis kan komma (talar av egen erfarenhet som blev lite i chock när bebis kom i vecka 38+0, var så inställd på att gå över tiden).

    I ditt fall kanske det är att föredra att föda i dina föräldrars län? Antar att sjukvården är mindre belastad där än i Stockholm?

  • LaFontaine

    Jag reste till annat län i vecka 36. Jag fick då ha med en utskrift av journalen, eftersom olika regioner har olika journalsystem som inte talar med varandra.

  • Anonym (Annan region)

    En förlossning som startar naturligt räknas som akutsjukvård och därför har du rätt att söka vård på vilket sjukhus som helst i landet när din förlossning sätter igång. Du blir inte nekad att föda på ett sjukhus som inte är ditt hemsjukhus. Däremot är det bäst att du har journalen med dig som någon skrev ovanför, eftersom personalen inte får tillgång till den annars.

    Jag funderade själv på att föda i en annan region än den jag tillhör, då min region har haft usel kapacitet i förlossningsvården periodvis. Jag ringde då upp MVC på orten jag ville föda på och de sa att det inte var några problem att komma dit om jag skulle befinna mig där när förlossningen startade. Jag frågade om journal, blodgruppering osv och barnmorskan som jag pratade med sa att de alltid gör en blodgruppering på patienter som kommer in akut utan journal. Men att de helst vill ha journalen också såklart.

  • Adilads

    Tackar alla för svar, de hjälpte! :)

    Och till den/de som undrar så ja, både jag och min föräldrar har varit isolerade i mer än 2 veckor, är utan några som helst symtom och jag ska åka bil till dem inte resa kollektivt och utsätta mig själv eller andra för möjlig smitta. :)

  • Anonym (ffe)
    Adilads skrev 2020-12-07 23:58:37 följande:

    Tackar alla för svar, de hjälpte! :)

    Och till den/de som undrar så ja, både jag och min föräldrar har varit isolerade i mer än 2 veckor, är utan några som helst symtom och jag ska åka bil till dem inte resa kollektivt och utsätta mig själv eller andra för möjlig smitta. :)


    Trevligt att höra att ni tänker på smittspridningen! Stort lycka till med förlossning och bebis!
Svar på tråden Föda i annat landsting än "planerat"