Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

Du som tvekar/har tvekat på vaccinet; det här är en omröstning för er!

hawthorne skrev 2020-12-08 19:27:18 följande:

Det är plättlätt. Vill man inte vaccinera sig ska man ta det fulla ekonomiska ansvaret och varken belasta skattebetalare eller försäkringsbolag.

Vem skall ta det fulla ekonomiska ansvaret för eventuella biverkningar. Är det lika "plättlätt" att den som vill vaccinera sig tar det fulla ekonomiska ansvaret för att inte belasta varken skattebetalare eller försäkringsbolag?

Är du beredd att försörja en höginkomsttagare som tar vaccinet och drabbas av biverkningar. Betala för personens hus, bilar, båt och semestrar?
  • nattuw
    AndreaBD skrev 2020-12-09 10:03:28 följande:

Läser du för slarvigt eller har du dålig läsförståelse? 

Faktan:

- Av 23700   hade 3 en allvarlig "biverkning"
    - Bara ett fall bedömdes hittills ens KUNNA bero på vaccinet. 
    - ETT fall av 23700!  Dessutom var det något som gick att fixa vad jag förstått

Om 23700 personer får covid-19 - hur många dör då? Om man bara tittar lite snabbt på länder som har så många nysmittade - kanske runt 500.

Hur kan man då säga nej? Väldigt bra resultat, tycker jag. Helt normalt, om inte t.o.m. bättre än vanligt när det gäller vacciner. 

Fakta:
    Om det inte handlade om biverkningar så bör du inte använda ordet biverkningar.

Av de 23 700 utgjordes en del av en kontrollgrupp. Vilket gör att det inte handlar om en på 23 700 som eventuellt drabbades av en biverkning.

Att spekulera i hur många av deltagarna som skulle kunna dött om de blivit smittade är och förblir en spekulation.
  • nattuw
    AndreaBD skrev 2020-12-09 11:01:29 följande:
    1. Jo, det handlade ju om misstänkta biverkningar, men en av dem visade sig ju inte vara det för att personen ingick i kontrollgruppen, dvs inte hade fått vaccin. Och i ett fall vet man inte än.

2. Som sagt ett fall av dessa var i kontrollgruppen (och tredje fallet vet vi inte än), så då ingår det uppenbarligen. Men även om vi säger att det skulle vara hälften, så är en person försvinnande lite.

3. Man kan mycket väl jämföra dödlighet i sjukdom - och den ligger generellt runt 0,5 % när det gäller covid-19 - med vad som händer vid vaccination. Här har vi förstås inga döda (förutom just personen i kontrollgruppen) men om vi då kanske har några enskilda som får en mer allvarlig biverkning, så är det just det vanliga. Det är i alla fall så sällan att det motsvarar ungefär risken att få en allvarlig biverkning av en vanlig huvudvärkstablett. Det finns alltid individer som reagerar helt annorlunda på något. Såna små risker kan man aldrig utesluta i livet, annars kan man inte ta ett steg utanför dörren. Man kan bli överkörd av en bil också. Lika vanligt vardagsrisk.  
    Dina "faktan" var fyllda med fel och lösa spekulationer. Jag påpekade bara de mest flagranta felen.
  • nattuw
    hawthorne skrev 2020-12-09 16:20:27 följande:
    Självklart ska staten ta ansvar för de fåtal som får allvarliga biverkningar, men det blir ingen stor kostnad eftersom det bara kommer att handla om en eller två i Sverige och då kan man räkna med att flera miljoner kommer att vaccinera sig.
    Tyckte du att det verkade som staten (det vill säga vi skattebetalare) tog ansvaret för de som skadades i den förra vaccinationsskandalen?

Aftonbladet 2019-09-12 "Dottern nekas ersättning för narkolepsi"
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/Adk3JM/dottern-nekas-ersattning-for-narkolepsi

Vi vet inte heller hur många eller hur allvarliga biverkningarna kan tänkas bli vid en massvaccinering.
  • nattuw
    hawthorne skrev 2020-12-09 16:24:03 följande:
    En i kontrollgruppen, de som fick koksaltlösning fick biverkan. Självklart ska alla som får en biverkan räknas in oavsett om det är kontrollgrupp eller inte.
    Biverkningar är något du eventuellt får av medicinen. Kontrollgruppen fick inte medicinen och kan därmed inte heller få en biverkning.

Vill du blåsa upp risken med vaccinationer genom att hitta på egna definitioner så står det dig fritt men det är inget som hör hemma i en seriös diskussion.
  • nattuw
    AndreaBD skrev 2020-12-09 17:30:47 följande:
    Nej, det var varken fel eller spekulationer och du påpekade inga fel. Du bara misstolkade för att jag inte gick så i detalj.
    Jag misstolkade inte utan jämförde dina "faktan" med vad som faktiskt stod i den artikel som låg till grund för ditt inlägg.
    AndreaBD skrev 2020-12-09 17:30:47 följande:
    Och visst - det var bara en grov uppskattning hur många som skulle kunna dö i corona, men det sa jag också, så varför kommentera det ? 
    Jag kommenterade det eftersom din underrubrik var "faktan" och det inte handlade om fakta utan om grundlösa spekulationer.
Svar på tråden Du som tvekar/har tvekat på vaccinet; det här är en omröstning för er!