• Chemienoob86

    Lojalitetsplikt läxhjälp

    Tjena!

    Jag är en student som studerat ekonomi på Stockholms Universitet men nu sitter arbetslös under Corona. Tänker nu komplettera med KPU och bli lärare i företagsekonomi och engelska men behöver läsa 4 terminer till.

    MEN. CSN är slut så det är lite lågt med cash. Jag jobbar dock extra som lärare i läxhjälp hos studybuddy vilket funkar bra. I bland har de online uppdrag vilket är idealt då man kan jobba utan att behöva resa till jobbet.

    MIN FRÅGA: Kan jag söka uppdrags hos konkurrerande företag som MyAcdemy och Allakando? Som vanligt gäller lojalitetsplikt men hur stor är chansen att de kommer på mig? Fattar ju poängen med lojalitetsplikt men nu handlar det bra om att jag vill bli lärare och få ekonomin att gå ihop. Hur ska de lista ut att jag också har en annan elev? Är det någon som gjort ngt liknande. Det är väl typ som att jobba extra på Coop och ICA samtidigt men med läxhjälpsversionen nu då istället. Enligt mitt avtal kan ett vit som 30.000 kr utgå om jag bryter lojalitetsplikten men hur stor är chansen att de kommer på mig?

    Mvh

    Christer

  • Svar på tråden Lojalitetsplikt läxhjälp
  • Kusinen

    Menar du att de har sådana krav på timanställningar? Trots att de inte kan ge dig fler timmar?

    (Jag har jngen aning om dina övriga frågor.)

  • Chemienoob86

    Hej!

    Enligt avtalets konkurrensklausul får man ej direkt eller indirekt bedriva ekonomisk verksamhet som konkurrerar man arbetsgivaren. Tolkar detta som följande:

    Direkt verksamhet: Jag har egen firma som bedriver läxhjälp. Detta är högt troligt inte förenligt med lojalitetsplikten.

    Indirekt verksamhet - oklart. Bedriver jag indirekt konkurrerande ekonomisk verksamhet om jag jobbar för ett annat läxhjälpsföretag?

    Alt. Om jag jobbar extra på båda ICA och Coop - bryter man då mot lojalitetsplikten?. Känns ju lite absurt men jag fattar att lagen finns av en anledning :)

    Mvh

  • Chemienoob86

    Hej igen!

    Ja jag kan ju fråga arbetsgivaren men misstänker att de kommer svara nej oavsett vad. Man vill ju att ens anställda tar uppdrag inom det egna företaget. Dvs de har ett egenintresse för att undanhålla information. Kollar nu på lite olika forum (Familjeliv är bara ett av dem) men kommer eventuellt tala med en jurist.

    Mvh

  • Kjell2
    Chemienoob86 skrev 2020-12-07 09:06:35 följande:

    Hej!

    Enligt avtalets konkurrensklausul får man ej direkt eller indirekt bedriva ekonomisk verksamhet som konkurrerar man arbetsgivaren. Tolkar detta som följande:

    Direkt verksamhet: Jag har egen firma som bedriver läxhjälp. Detta är högt troligt inte förenligt med lojalitetsplikten.

    Indirekt verksamhet - oklart. Bedriver jag indirekt konkurrerande ekonomisk verksamhet om jag jobbar för ett annat läxhjälpsföretag?

    Alt. Om jag jobbar extra på båda ICA och Coop - bryter man då mot lojalitetsplikten?. Känns ju lite absurt men jag fattar att lagen finns av en anledning :)

    Mvh


    För att vara på den säkra sidan bör du kolla med din arbetsgivare först. Surt om det blir bråk senare.

    Skulle jag vara arbetsgivare skulle jag säga nej till att jobba för annan läxhjälpsfirma. Du kan ta med kunder, lämna info om priser, marknadsföring, volymer mm.


  • Chemienoob86

    Yes, ska höra med dem. Troligtvis är det som du säger. Kollade i lagboken också. Anställning på konkurrerande företag i samma bransch är normalt inte tillåtet

Svar på tråden Lojalitetsplikt läxhjälp