Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Jobba eller plugga första tiden?

Har du arbetat innan dina studier så att du har en vilande sgi?

Vad händer om du inte klarar att skriva under graviditeten? Känns det ok att vara sjukskriven och kanske inte kunna färdigställa din utbildning förens efter föräldraledigheten?

• Anonym (H)
    Kaarlssoon skrev 2020-12-07 14:27:41 följande:

Det känns ok eftersom risken är relativt liten, men vi är medvetna om att det kan bli så och det känns okej för mig. Jag känner flera som gått min utbildning som fått skjuta upp examensarbetet av olika anledningar och sedan skrivit examensarbetet medan det jobbat. Jag utbildar mig inom skolan och mitt yrke är väldigt högt eftertraktat så det är lätt att få jobb, så som det ser ut nu och så som det lär se ut några år framöver.

Om du har en sgi sedan tidigare som är skyddad så säger jag kör. Om inte så avvakta.

Du måste arbeta 240 dagar i anslutning till bf om du ska ha full ersättning de 180 första dagarna.

Med anda ord. Blir du gravid ocj anställd med 6 månader till bf så kommer du de 180 första föräldrapenningdagarna få ersättning på grundnivå.

Om du har sgi sedan tidigare, dubbelkolla hur 240-dagars villkoret ser ut om du studerat emellan, kan hända att du inte uppfyller det oavsett
  • Anonym (H)
    Kaarlssoon skrev 2020-12-07 14:27:41 följande:

Det känns ok eftersom risken är relativt liten, men vi är medvetna om att det kan bli så och det känns okej för mig. Jag känner flera som gått min utbildning som fått skjuta upp examensarbetet av olika anledningar och sedan skrivit examensarbetet medan det jobbat. Jag utbildar mig inom skolan och mitt yrke är väldigt högt eftertraktat så det är lätt att få jobb, så som det ser ut nu och så som det lär se ut några år framöver.

Du bör också vara beredd på vad som händer om du mot förmodan inte får ett jobb. Då kommer du gå ut lägsta beloppet på a-kassa. Med andra ord 5000 kronor ut i månaden
  • Anonym (H)
    Kaarlssoon skrev 2020-12-07 14:54:10 följande:

vet någon hur man kan kolla om man har en skyddad SGI redan nu?

Du måste arbeta tillräcklogt mycket för att uppfylla 240-dagars. Men troligtvis gör du det. Hur mycket arbetar du? Hur länge har du arbetat? Arbetade du heltid före studierna? Har du glapp mellan tidigare arbete och studier? Hur länge har du studerat? Om du började studera före augusti 2018, har du tagit fulla studiemedel för de studier du bedrev innan dess?

Om du kan svara på dessa frågor kan jag troligtvis komma fram till om du har en sgi. Annars vet jag inte om du kan skicka in uppgifter till Fk för att få den fastställd?
  • Anonym (H)
    Kaarlssoon skrev 2020-12-07 15:26:35 följande:

Innan jag började studera arbetade jag heltid på en förskola & extra på ett korttidsboende. När jag började studera tog jag en paus från båda jobben under 1 år. Sedan har jag jobbat något varje månad, allt mellan 5 - 10 pass & sedan jobbat långt över heltid över sommaren. Jag arbetade två år innan jag började studera. Jag jobbade fram tills att jag började studera & en bit in på första studieåret. Jag har nu studerat sedan september 2018 med fullt studielån.

Då bör du absolut ja en vilande sgi som bygger på den lön du hade före studierna. Det som gör mig osäker är att du arbetat under studietiden. Jag tror inte de räknar på detta sätt, men jag blir lite orolig att de när du arbetat mer än 6 månader under studietiden skall räkna om din sgi till den lön du haft då. Men det enda rimliga är Isf att de kombinerar den tid du arbetat med skyddad tid upp till 100%.

Jag skulle ringa Fk och dubbelkolla detta
Svar på tråden Jobba eller plugga första tiden?