• Anonym (Okänd avsändare)

Okänd har fört över pengar till mig..

Vad ska man göra? Jag fick överfört en hyfsad 3-siffrig summa på ett bankkonto som jag knappt använder längre för ca 2 veckor sedan. Jag upptäckte det i helgen. Avsändaren är ett kryptiskt meddelande bara.

Har jag rätt till dessa pengarna om ingen hör av dig? Är det mitt ansvar att ta reda på vems det är?

Jag behöver verkligen dessa pengarna.... det är mer ett samvetskval och vad som kan ske juridiskt om jag använder dom. Jag kommer ju ha svårt att betala tillbaka dom om det visar sig att jag gjort fel som använt de. Men och andra sidan så kan jag använt de utan att förstå att det var ett misstag??! Är så kluven. Vågar inte ringa banken för att jag då kanske sumpar mina chanser att behålla dom..

Hur hade ni resonerat, alltså inte bara vad som är rätt att göra utan vad ni verkligen hade gjort. Det är sin sak att hitta en plånbok med kontaktuppgifter i, men en okänd överföring där ingen hört av sig på 2 veckor..

• Svar på tråden Okänd har fört över pengar till mig..
  • Anonym (Xx)

Jag hade trott att det var någon avsides släkting som ville göra julen lite bättre för våran familj eftersom vi har det så knapert....

• Anonym (Hedvig)

Jag hade absolut kollat upp med banken och försökt föra tillbaka pengarna. Det kan ju vara någon liten pensionär som trodde att hen satte in pengar till ett barnbarns julklappar, eller kanske någon som tror att hen nu betalat tillbaka en skuld, Det kan ju vara en person med en mycket mycket dålig ekonomisk situation, skulle aldrig kunnat behålla sådana pengar med gott samvete.

Och du vet ju redan att det faktiskt inte är "dina" pengar, eller hur? Det är ju faktiskt stöld om du behåller dem!

Vad sade meddelandet?

• Anonym (FYI)

Skulle tro att det är nästintill omöjligt att ta reda på vem som skickade dem iaf... Vad var meddelandet?

Tresiffrigt är inte mycket att oroa sig för, behåll pengarna och se det som god karma. En annan dag kanske du kan göra nåt bra för någon annan.

• Anonym (Gunnilla)

Det är dina pengar, de finns på ditt konto. Inget kan hända. Har någon sattitin fel så är det ändå inte ditt fel. Dessutom kan man inte spåra varifrån pengarna kommer ifrån.

Meddelandet var typ lsjhdjrjvdj. Som om någon lekt med tangentbordet.

Jag har inga släktingar som hade fört över pengar utan att säga något. Enda misstanken jag har är att de kan komma från en förening jag slet gratis för, för några år sedan. Hon var väldigt slarvig med sina överföringar och hade noll koll.

Varför skulle man föra över pengar anonymt i julklapp? Och varför så exakt summa som typ 5334kr???

Tillägg!!! Inte 3-siffriga utan med 3 nollor skulle det stå! Några hundringar hade jag inte märkt så tydligt. Ber om ursäkt för missen.

• Mrs Moneybags

Du har inte rätt till pengarna.

Det där har hänt mig också ett par gånger. Någon hade satt in pengar på mitt skattekonto en gång och någon gång har någon swishat till mig. Första gången kontaktade jag skatteverket och de hjälpte mig att ställa det hela till rätta, andra gången swishade jag bara tillbaka summan med ett meddelande.

Det är inte okej att ta andras pengar, även om de har satt in dem på ditt konto av misstag. 

• Anonym (Oärligt)

Det är inte dina pengar, alltså har du inte rätt att behålla dom. Jag fick nån annans lön insatt på mitt konto för massor med år sen och jag gick genast in på banken och redde ut det. Jag tänkte inte ens en halv sekund att jag skulle behållit pengarna! 

Svar på tråden Okänd har fört över pengar till mig..