• Anonym (Punktpunktpunkt)

    Ska göra slut med min sambo men vem får lägenheten?

    Jag avskyr och äcklas av min sambo och vill bara att han ska försvinna. Vi bråkar hela tiden och ingenting mellan oss är bra. Jag har inte uttryckt just detta för honom och jag har inte gjort slut än men jag ska.

    Det är så att vi har nu bott i vår hyresrätt (en trea) i snart två år och jag vill verkligen inte flytta härifrån då jag älskar den här lägenheten men när vi går isär, hur ska man då komma överens om vem som ska få bo kvar här och vem som ska flytta? Jag vet att även min sambo trivs mycket bra i den här lägenheten och han kommer inte vilja flytta i första taget. Hur bestämmer man då vem som ska få bo kvar och vem som måste flytta? Finns det några regler gällande detta?

    Vi har ju skaffat den här lägenheten tillsammans och jag vet verkligen inte vem som har störst behov av den, så hur går det till? Inga barn finns med i bilden, tack och lov.

    Jag är 22 och han är 25. Vi båda har heltidsjobb.

  • Svar på tråden Ska göra slut med min sambo men vem får lägenheten?
  • Kjell2
    Anonym (Punktpunktpunkt) skrev 2020-12-07 16:26:13 följande:

    Jag avskyr och äcklas av min sambo och vill bara att han ska försvinna. Vi bråkar hela tiden och ingenting mellan oss är bra. Jag har inte uttryckt just detta för honom och jag har inte gjort slut än men jag ska.

    Det är så att vi har nu bott i vår hyresrätt (en trea) i snart två år och jag vill verkligen inte flytta härifrån då jag älskar den här lägenheten men när vi går isär, hur ska man då komma överens om vem som ska få bo kvar här och vem som ska flytta? Jag vet att även min sambo trivs mycket bra i den här lägenheten och han kommer inte vilja flytta i första taget. Hur bestämmer man då vem som ska få bo kvar och vem som måste flytta? Finns det några regler gällande detta?

    Vi har ju skaffat den här lägenheten tillsammans och jag vet verkligen inte vem som har störst behov av den, så hur går det till? Inga barn finns med i bilden, tack och lov.

    Jag är 22 och han är 25. Vi båda har heltidsjobb.


    Kan ni inte komma överens får domstol avgöra
  • Anonym

    Står båda på kontraktet?
    Annars är det kontraktshavaren som stannar.

  • Anonym (R)

    Jadu. Eftersom att ingen av er har större behov än den andra så får ni antingen komma överens om det eller gå till domstol.

    Personligen så skulle jag nog säga att, om partner inte har varit destruktiv, våldsam eller ett arsle, så hade jag varit den som flyttade om jag var den som gjorde slut. Mestadels för att vara schyst. Först ska jag göra slut och såra partnern och sedan ska jag kasta ut henne/honom? Det skulle jag inte ha hjärta att göra. Men det beror som sagt på omständigheterna. 

  • Anonym (eee)

    Kontakta hyresvärden och kolla om ni kan byta till två mindre lägenheter? 

    Ingen av er verkar ha mer "rätt" till bostaden än någon annan. 

  • Zaxika

    Är det någon av er som har lättare att hitta ett annat boende?

    T ex sparat ihop en kontantinsats? Eller fler poäng i bostadskön?

  • Anonym (Punktpunktpunkt)
    Anonym skrev 2020-12-07 16:42:57 följande:

    Står båda på kontraktet?

    Annars är det kontraktshavaren som stannar.


    Ja, vi båda står på kontraktet
  • Steven01

    Då det verkar som det är ts som vill göra slut är det väl inte mer än rätt att det hon som ska flytta.

  • Anonym (Ja)
    Steven01 skrev 2020-12-07 17:32:23 följande:

    Då det verkar som det är ts som vill göra slut är det väl inte mer än rätt att det hon som ska flytta.


    Håller med.

    Inte direkt så att hon kan göra slut och sedan kräva att han ska flytta från sitt egna hem.
  • Kjell2
    Anonym (Punktpunktpunkt) skrev 2020-12-07 17:28:18 följande:

    Ja, vi båda står på kontraktet


    Kommer ni inte överens blir det vanligtvis den som tröttnar först att bo kvar tillsammans och fixar nytt
  • Pinotage
    Steven01 skrev 2020-12-07 17:32:23 följande:

    Då det verkar som det är ts som vill göra slut är det väl inte mer än rätt att det hon som ska flytta.


    På bostadsmarknaden ör allt tillåtet Skrattande
Svar på tråden Ska göra slut med min sambo men vem får lägenheten?