• Anonym (Utförsäkrad)

Hur ska jag nu få pengar?

Jag gick in i väggen för ett år sedan och medan jag var sjukskriven blev alla uppsagda pga corona.

Vi fick en bebis för 7 månader sedan och det har varit underbart (och jobbigt självklart) att vi båda föräldrar har kunnat vara hemma samtidigt.

Frugan ska börja jobba i mars, och då är tanken att jag tar pappaledigt.

Jag har en förskring som ger mig 6000 extra varje månad upp till ett år om jag går på a-kassa.

Vi har inget sparat, och utgifter som alla andra.

Eftersom jag vetat att jag är berättigad akassa med extratillägget och att jag sedan ska vara pappaledig så har inte tittat åt något jobb.

Min sista utbetalning från fk kom 18e nov. Och i min tanke kickar A-kassan in och så får jag 6000 från försäkringen vilket vi skulle klara oss på...

Men igår fick jag veta att akassan ligger sjuuuukt långt efter med sina utbetalningar. Det kommer aldrig gå få igenom min ansökning till nästa månad. (har inte ens skickat in den än)

Frun vägrar börja jobba tidigare, hon vill ha sin bebistid, den går så fort. Plus att hon vill amma så länge det går.

Vi kan ju ta dubbeldagar för att få in pengar, men då går ju dagarna åt så fort.

Så egentligen behöverjag bara komma på hur jag ska få pengar i december, januari och februari.

Min extraförsäkring på 6000 gäller inte om inte akassan är aktiverad.

Jag klarar psykiskt inte av att ta ett jobb, jag har inte ens orkat läsa tidningarna det sista därför hade jag ingen aning om akassans köer...

• Svar på tråden Hur ska jag nu få pengar?
  • Anonym (Fundersam)

Hur har du tänkt att du ska klara av att vara pappaledig och ta hand om ett barn samt hem om du inte ens orkar läsa tidningen?

• Anonym (Ä)

Men suck... Jag antar då att barnet inte var planerat?

• Lucius Vorenus

I valet mellan mys och familjens överlevnad måste det sistnämnda gå före. Även om frun helst skulle vilja vara hemma längre så får hon leva med att gå tillbaka till jobbet lite tidigare.

• Anonym (Ttt)

Beggars can't be choosers.

Din fru måste väga överlevnad mot att få ta bevisligen.

Och hon måste hjälpa dig att fixa ansökan till a-kassan.

Men hur ska du kunna orka ta hand om en bebis om du inte kan läsa tidningen?

• Anonym (Alba)

Ibland blir det inte som man tänkt sig. Då får man teama ihop sig med sin partner och lösa den uppkomna situationen på bästa sätt.
    Den som HAR ett jobb jobbar.
    Den som ändå inte har ett jobb är hemma.
    Om en jobbar dag kan den andra gå omlott och jobba natt.
    Får man ett deltidsjobb så tar man det.
    Jag förstår att du skriver att du inte läst tidningarna så du visste inte om problemen hos a-kassan. Men ärligt, man behöver inte läsa tidningar för att kanske förstå att det finns "viss fördröjning" med tanke på Covid? Eller?

Min man var inte ett dugg sugen på att ta över huvudansvaret för vår bebis när hen var 3 mån. Men jag var på väg in i en förlossningsdepression och kände mig värdelös som mamma- så jobbet var enda stället jag hade ett värde (min uppfattning). Så han fick gå hem. Ångrade jag det då? Nej, det var det enda sättet. Funkade det? Ja det gjorde det faktiskt. Vi körde så i ett halvår och sen löste vi av varandra igen. Gjorde vi likadant med barn nr 2? In retrospect - nej. Men behovet fanns inte. Hade något annat hänt som krävt kreativa lösningar hade vi nog kommit på nåt sätt. För det gör man om man inte har något val.

Byt av din fru, det behöver inte vara för evigt men tills du får rull på a-kassan.
    SÖK jobb.
    Ta ansvar.

• Anonym (Utförsäkrad)

Frugan kan jobba hemmifrån, men en del på hennes kontor blir inkallade och hon är livrädd för att bli smittad. Hon vill hålla sig isolerad så länge det går.

Efter hon troligvis jobbar hemmifrån så kommer hon kunna hjälpa till lite.

Barnet var önskat före coronan och min vägg...

Dwt hade räckt att jag fick ta pappadagar fom den 19 nov och en månad framåt så att jag skyddar sgi en månad så börjar hon jobba efter den... Men det vill hon inte.

Ja hon skahjälp mig med pappersarbetet, för jag kan nafa där....

Bör man ta ett lån?

Huset är fullbelånat på 1 mille, mwn ett blanko?

• Anonym (Q)

Om er inkomst inte räcker kan ni ansöka om socialbidrag. Det är ändå bara kortvarigt.

• Anonym (Q)
    Anonym (Utförsäkrad) skrev 2020-12-07 19:55:14 följande:

Frugan kan jobba hemmifrån, men en del på hennes kontor blir inkallade och hon är livrädd för att bli smittad. Hon vill hålla sig isolerad så länge det går.

Efter hon troligvis jobbar hemmifrån så kommer hon kunna hjälpa till lite.

Barnet var önskat före coronan och min vägg...

Dwt hade räckt att jag fick ta pappadagar fom den 19 nov och en månad framåt så att jag skyddar sgi en månad så börjar hon jobba efter den... Men det vill hon inte.

Ja hon skahjälp mig med pappersarbetet, för jag kan nafa där....

Bör man ta ett lån?

Huset är fullbelånat på 1 mille, mwn ett blanko?

Jaha ni har hus, ja då lär det bli tufft med pengar från soc också. Naturligtvis ska ni inte ta ett lån, det är riktigt dumt. Frugan får ta på sig vuxenbyxorna och jobba lite mer om det är bästa möjligheten för er ekonomi.
  • Tow2Mater

Om du inte klarar av att ta ett jobb ska du inte ha A-kassa, du ska vara sjukskriven. Och med A-kassa ska man söka jobb, inte anvanda det som nån slags vara-hemma-med-bebis-betalt-förmån.

• Anonym (Utförsäkrad)
    Tow2Mater skrev 2020-12-08 00:16:34 följande:

Om du inte klarar av att ta ett jobb ska du inte ha A-kassa, du ska vara sjukskriven. Och med A-kassa ska man söka jobb, inte anvanda det som nån slags vara-hemma-med-bebis-betalt-förmån.

Min läkare hade velat sjukskriva mig lngre, men försäkringskassan godtar det inte.

Jag skulle aldrig kunna jobba natt, frugan är jätte-mörkrädd och vågar inte vara i huset själv.
Svar på tråden Hur ska jag nu få pengar?