Inlägg från: Anonym (op) |Visa alla inlägg
  • Anonym (op)

Hur ska jag nu få pengar?

Anonym (Fantastiskt land) skrev 2020-12-09 09:57:26 följande:

Med tanke på trådstarten i allmänhet, men utan att göra en direkt koppling till TS:

Jag kommer osökt tänka på att Sverige är ett fantastiskt land ändå.
    Ingen måste ta ansvar för att försörja sig själv och sitt barn, det finns alltid flera alternativ, på ett eller annat sätt kommer alltid "staten"/skattebetalarna att ta hand om mig och mitt barn.
    I många andra länder, eller "förr i tiden", så måste alltid individen själv ta ansvar för att jag själv och mitt barn ska få mat och tak över huvudet.

Förr i tiden, och i andra länder, existerade inte uttryck som utbrändhet eller att gå in i väggen. På något vis verkar dessa begrepp inte existera i de fall man själv är tvingad att skaffa mat och tak över huvudet?
    För inte alls länge sedan jobbade vi sex dagar i veckan och hade bara två veckors betald semester. Liknande arbetsvillkor finns också i dag i flera länder, även i väl utvecklade och moderna länder. Men på den tiden, och i dessa länder, var utbrändhet och "gå-in-i väggen" helt okända begrepp.

Kanske inte så konstigt att så många människor från andra länder vill försöka få leva sitt liv i Sverige och få del av välfärdssystemet?

Fast det finns de som inte får semester nu också, semesterersättning ja, men det fungerar ändå inte att ta semester då man isåfall förlorar sitt vikariat.

Min mormorsfar hängde sig i skogen när han blev utbränd och två av hans barn dött. Så kanske var det mer sådana drastiska saker man fick göra då. eller gå på fattigvård.
  • Anonym (op)
    Anonym (Fantastiskt land) skrev 2020-12-09 14:07:31 följande:
    Jag tror att i Sverige får alla hjälp så att man inte svälter ihjäl. Barnet får relativt god hjälp.
    Alla i Sverige får åtminstone leva på det vi kallar för svenskt "existensminimum", vilket i jämförelse är ett relativt gott liv.

Alla som arbetar och har lön under ett antal år har möjlighet välja att leva sitt liv på ett sådant sätt att man kan skaffa sig en liten ekonomisk buffert. Har man låg inkomst så får man bostadsbidrag, har man barn får man barnbidrag. Och vi har en hel del olika bidrag i Sverige.
    Jag vet att det inte är lätt för många men med eget ansvar så är jag fortfarande övertygad att de allra flesta (alla eller nästan alla) har möjlighet göra ett eget val att bygga upp åtminstone någon liten buffert.
    Prova bli utförsäkrad så får du se hur fantastiskt sverige är. jag hade 2 månader helt utan sjukpenning eller försörjningsstöd samtidigt som jag skulle klara besvärliga behandlingar på sjukhus och inte kunde gå. samtidigt som jag är ensamstående mamma 100%. 
  • Anonym (op)
    Anonym (Fantastiskt land) skrev 2020-12-10 10:03:43 följande:
    Om du inte tycker att Sverige har ett fantastiskt välfärdssystem, vilket land tycker du då har ett så mycket bättre system? Vilket land tänker du på som är så mycket mera fantastiskt än Sverige?

Det är i vart fall uppenbart att många människor från andra länder, även väldigt avlägsna länder, gör stora och livsavgörande uppoffringar för att ta sig till Sverige och ofta för att få del av vårt fantastiska välfärdssystem. I deras ögon måste väl Sverige ändå vara fantastiskt?
    Det har inget att göra med andra länder! (Dock tror jag att jag hade fått hjälp i den situationen i alla våra grannländer, tex.)

Poängen är att det finns folk som hamnar utanför trygghetssystemen i Sverige för att de är för sjuka för att kämpa, och i allt större utsträckning sedan 2015.
  • Anonym (op)
    Anonym (Fantastiskt land) skrev 2020-12-10 12:01:24 följande:
    Jo enligt mig handlar det om att Sverige är ett fantastiskt land även i jämförelse med andra länder.
    Generellt har det i var fall varit ett fantastiskt land och det skulle så kunna vara även i dag.
    Men med den utveckling vi har haft i samhället på senare år och med det sätt som välfärdssystemet blir överutnyttjat så förstår jag att pengarna inte längre räcker.
    När pengarna inte längre räcker så kommer några i kläm.
    Och jag har full förståelse för att systemet kanske inte har fungerat perfekt för dig vilket jag beklagar.
    Men det beror alltså på att pengarna inte längre räcker till.
    Och att pengarna tar slut beror på att välfärdssystemet utnyttjas på ett sätt som det inte var avsett för, t ex förekommer väldigt mycket kriminalitet som stjäl pengarna från bättre behövande.
    Välfärdssystemet var inte avsett för och inte finansierat för det nya Sverige och det nya samhälle vi har skaffat oss. 
    Sjukpenningen ska ju just gå till de personer som betalat för sin sjukFÖRSÄKRING, nu går de pengarna till helt andra saker tyvärr. Det är inte pengar som liksom ska kunna ta slut, då man betalar in det via sin lön varje månad för just det ändamålet. Personligen var jag inte sjukskriven på 20 år, sedan blev jag sjuk, och blev nekad sjukpenning efter 1 månad på oklara grunder. 

Pengarna är inte slut, de omplaceras till ställen där de inte ska vara.
  • Anonym (op)
    Anonym (Fantastiskt land) skrev 2020-12-09 13:19:42 följande:
    Ja, i Sverige behöver ingen svälta ihjäl. Staten och skattebetalarna matar alla som behöver det.

De som lever på det vi i Sverige kallar för "existensminimum" lever ju trots allt ett på många sätt fantastiskt gott liv i jämförelse med rätt stora delar av jordens befolkning.

Alla som haft arbetsinkomst under en tid har också haft alla möjligheter göra det egna valet att bygga upp en egen liten ekonomisk buffert för att klara ett par månader med lägre eller ingen inkomst. Har man ingen inkomst får man ju också ett bra tillskott från socialen.
    Så i jämförelse har man alla förutsättningar att leva ett relativt gott liv, om man bara har har valt att tagit något litet eget ansvar.
    Du förstår dock inte hur det kan fungera tror jag, dessa regler är extremt fyrkantiga. Jag fick sjukpenning inledningsvis. När man har sjukpenning betalar man fortfarande av vissa saker som csn-lån, i mitt fall en ganska hög summa. När man då får avslag (för mig fick jag reda på att jag skulle få avslag 2 veckor innan jag fick det, vilket var helt oväntat för mig, visste inte ens att man kunde få avslag på försäkringskassan när man verkligen är sjuk) 

När jag då sökte försörjningsstöd istället så nekades jag det med, eftersom de inte anser att csn-lån med mera är något som ingår i existensminimum och de anser att jag borde ha sparat pengar istället för att betala av många av mina månadsavgifter. Därför fick jag gå två månader med två tonåringar helt utan pengar från soc också. 

Eftersom jag verkligen var sjuk så orkade jag inte sitta och ringa fk och ta tag i någonting till sist. det tog 8 månader att få sjukpenning! Och då har jag fortfarande inte fått den perioden jag fick avslag på. 

De två månader vi inte hade pengar gav ganska långt gående konsekvenser, som skulder hos inkasso på helt normala saker som elräkningen och avgift till facket och a-kassan, som jag sedan fått betala av på och fortfarande gör tillsammans med alla andra avgifter. 

Min tandhälsa har blivit mycket sämre då soc behövt utreda mitt behov av tandvård i 4 månader, allt medan en infektion spred sig i käken och två tänder fick dras, som kunde ha lagats om jag fått min sjukpenning i tid.
  • Anonym (op)
    Anonym (Fantastiskt land) skrev 2020-12-13 18:02:14 följande:
    Jag förstår inte hur du kan förutsätta att jag och andra skattebetalare ska betala dina utgifter, som t ex det csn-lån som du själv har valt att ta? Eller varför ska jag och andra betala utgifterna för dina tonårsbarn?

Jag är dock övertygad att Svenska myndigheter inte låter tonårsbarn vara utan mat och därmed svälta ihjäl.

Om du var så sjuk att du inte karade av att använda telefonen så förutsätter jag att du var inlagd för vård. Då är jag rätt övertygad att Svenska myndigheter tar hand om minderåriga barn så de inte måste svälta.

Inte heller kan jag begripa varför jag och andra skattebetalare ska betala för vissa personers tandvård och vem är det då som bestämmer vilken person jag ska betala för? Du anser det vara självklart att vi ska betala för din tandvård. Men är det bara du eller är det alla tio miljoner innevånare vi ska betala till? Om det inte är alla tio miljoner, hur många är det då? Och vilka?
    Annars var det ju försäkringskassan som skulle betala, inte du. Jag har varit anställd i 30 år och aldrig varit sjukskriven, så jag tycker nog att jag betalat in tillräckligt med arbetsgivaravgift genom min egen lön, så det inte drabbar dig.

Naturligtvis måste man få tandvård om man har infektion, 39 i feber och var inuti käken? du kan inte tycka att en person som på felaktiga grunder blivit av med sin sjukpenning inte ska få tandvård?  (har senare fått en dom på att försäkringskassan gjort fel, har betalat tillbaka allt som soc lagt ut, så det har inte på något sätt drabbat dig.

ch nej, faktiskt ger staten inte alltid pengar till barnfailjer vars föräldrar är sjuka. Det finns luckor i trygghetssystemen. Du har tur som aldrig hamnat där.
Svar på tråden Hur ska jag nu få pengar?