• Tue 8 Dec 2020 09:40
    7716 visningar
    133 svar
    133
    7716

    Planera för barn 2022

    Någon mer som önskar att bli gravid under 2021 för att få barn 2022?

    Jag och min partner tänker börja försöka från april/maj (inser nu att det bara är några månader bort!) med förhoppningen att få ett barn under första delen av året 2022. På vilket sätt kan man förbereda kroppen? Vore kul att följas åt!

  • Svar på tråden Planera för barn 2022
  • Anonym (Sysko­nlängt­an)
    Tue 15 Dec 2020 22:47
    #11

    Hej,

    hoppar in jag med! Fick barn no 1 i augusti och vill gärna få syskon tätt. Så vi bestämde oss för ingen preventivmedel. Jag helammar, jag hoppas att det går att fortsätts med det fram till februari-mars, det funkar som preventivmedel förmodligen. Skulle vara perfekt att bli gravid i april då vi ska flytta, får nycklarna i februari men måste renovera mycket i febr-mars. Händer det innan april får det vara så. :)

  • Anonym (2)
    Wed 16 Dec 2020 10:10
    #12
    Solgul skrev 2020-12-15 21:41:22 följande:

    Hej!

    Vilken bra tråd! Även vi planerar att börja försöka i vår. Kommer troligen ha ägglossning kring månadsskiftet mars/april vilket ju skulle innebära BF kring jul. Så får (somndet ser ut nu) vänta till efter april-mensen.

    Har ett barn på dryga året men oj vad jag längtar till att vi börjar försöka! Att börja försöka i vår har varit planen sen innan första barnet föddes och har inget prevmedel (frånsett kondom och koll på regelbunden mens). Börjar spritta ordentligt i äggstockarna nu. :)


    Anonym (Syskonlängtan) skrev 2020-12-15 22:47:54 följande:

    Hej,

    hoppar in jag med! Fick barn no 1 i augusti och vill gärna få syskon tätt. Så vi bestämde oss för ingen preventivmedel. Jag helammar, jag hoppas att det går att fortsätts med det fram till februari-mars, det funkar som preventivmedel förmodligen. Skulle vara perfekt att bli gravid i april då vi ska flytta, får nycklarna i februari men måste renovera mycket i febr-mars. Händer det innan april får det vara så. :)


    Gud vad roligt, då är vi 3 med barn födda 2020 som vill försöka oss på syskon tätt :) hur känns det för er, känns det helt återställt i kroppen? Jag ammar typ 85% fortfarande, min tjej ör typ 7.5 månad. Vi har också haft denna plan sen innan hon kom till! Vi vill på sikt ha 3 eller 4 barn, men väldigt tätt mellan de två första. Förhoppningen är att hon ej ska behöva börja på förskola innan barn nr 2 föds :)
  • Anonym (Sysko­nlängt­an)
    Thu 17 Dec 2020 13:11
    #13
    Anonym (2) skrev 2020-12-16 10:10:22 följande:

    Gud vad roligt, då är vi 3 med barn födda 2020 som vill försöka oss på syskon tätt :) hur känns det för er, känns det helt återställt i kroppen? Jag ammar typ 85% fortfarande, min tjej ör typ 7.5 månad. Vi har också haft denna plan sen innan hon kom till! Vi vill på sikt ha 3 eller 4 barn, men väldigt tätt mellan de två första. Förhoppningen är att hon ej ska behöva börja på förskola innan barn nr 2 föds :)


    :)

    Nja, helt återställd är kroppen inte, men lillan blir bara 4 månader nästa vecka. Fick rejäla skador pga sugklocka så bråttom har vi inte. Jag trot typ april känns nu lagom :) Vi får se, den här tråden kommer att bli spännande att följa nästa år :)
  • Anonym (Lycka­till)
    Fri 18 Dec 2020 12:19
    #14

    Alltid lika kul med såna här trådar där folk planerar vilken månad och år de ska få barn. Själv hade jag och min man ?planerat? att få första barnet mellan januari-april 2020, två år senare och jag har fortfarande inte lyckats bli gravid. Hållit på med en utredning sen februari i Sthlm och inget ?fel? hittades på nån av oss. Står i kö nu för att testa inseminering och sedan ivf om det inte funkar, kötid ca 4-6 mån så inte händer det snart heller.. Själva väntade vi med att försöka tills rätt månad kom, nu önskar jag att vi bara hade börjat tidigare istället för att försöka planera något som inte går att planera. Ja jag är bitter och livet är inte rättvist, lycka till alla ni som tror ni kan planera sånt här.

  • Elise9­6
    Fri 18 Dec 2020 12:46
    #15
    +2
    Anonym (Lyckatill) skrev 2020-12-18 12:19:07 följande:

    Alltid lika kul med såna här trådar där folk planerar vilken månad och år de ska få barn. Själv hade jag och min man ?planerat? att få första barnet mellan januari-april 2020, två år senare och jag har fortfarande inte lyckats bli gravid. Hållit på med en utredning sen februari i Sthlm och inget ?fel? hittades på nån av oss. Står i kö nu för att testa inseminering och sedan ivf om det inte funkar, kötid ca 4-6 mån så inte händer det snart heller.. Själva väntade vi med att försöka tills rätt månad kom, nu önskar jag att vi bara hade börjat tidigare istället för att försöka planera något som inte går att planera. Ja jag är bitter och livet är inte rättvist, lycka till alla ni som tror ni kan planera sånt här.


    Tror alla här är medvetna om att det inte går att planera in vilken månad man ska bli gravid utan denna tråd handlar snarare om från vilken månad man ska börja försöka och sen är man ödmjuk inför att det kan de upp till flera år till det lyckas! Tycker det är lite onödigt att avsluta med "lycka till alla ni som tror att ni kan planera sånt här", undertonen lyser igenom rätt bra. Förstår att det är kämpigt att inte lyckas bli gravid och har förståelse för hur du mår i din situation men man kanske kan formulera sig på ett lite trevligare sätt :) 
  • Anonym (2)
    Fri 18 Dec 2020 15:13
    #16
    Anonym (Lyckatill) skrev 2020-12-18 12:19:07 följande:

    Alltid lika kul med såna här trådar där folk planerar vilken månad och år de ska få barn. Själv hade jag och min man ?planerat? att få första barnet mellan januari-april 2020, två år senare och jag har fortfarande inte lyckats bli gravid. Hållit på med en utredning sen februari i Sthlm och inget ?fel? hittades på nån av oss. Står i kö nu för att testa inseminering och sedan ivf om det inte funkar, kötid ca 4-6 mån så inte händer det snart heller.. Själva väntade vi med att försöka tills rätt månad kom, nu önskar jag att vi bara hade börjat tidigare istället för att försöka planera något som inte går att planera. Ja jag är bitter och livet är inte rättvist, lycka till alla ni som tror ni kan planera sånt här.


    Tråkigt att det inte blev som du planerat. Önskar dig all lycka i utredningen. Finns trådar för folk i samma situation så du kan ventilera tankar har jag sett.
  • Mon 21 Dec 2020 21:24
    #17
    Anonym (2) skrev 2020-12-16 10:10:22 följande:

    Gud vad roligt, då är vi 3 med barn födda 2020 som vill försöka oss på syskon tätt :) hur känns det för er, känns det helt återställt i kroppen? Jag ammar typ 85% fortfarande, min tjej ör typ 7.5 månad. Vi har också haft denna plan sen innan hon kom till! Vi vill på sikt ha 3 eller 4 barn, men väldigt tätt mellan de två första. Förhoppningen är att hon ej ska behöva börja på förskola innan barn nr 2 föds :)


    Min lilla är född i slutet av 2019 så har redan hunnit bli 15 månader, blir ju alltså inte supertätt för oss. :) Tillbaka på jobb vilket känns välbehövligt för mig, innan det är dags igen. Ammar också fortfarande men bara morgon och kväll.
  • Anonym (2)
    Mon 21 Dec 2020 21:55
    #18
    Solgul skrev 2020-12-21 21:24:53 följande:

    Min lilla är född i slutet av 2019 så har redan hunnit bli 15 månader, blir ju alltså inte supertätt för oss. :) Tillbaka på jobb vilket känns välbehövligt för mig, innan det är dags igen. Ammar också fortfarande men bara morgon och kväll.


    Jaha, men ändå. Ganska liten är hon ju allt då! Vad skönt att du hunnit jobba lite om du önskar det. Jag hoppas att jag bara behöver jobba ett halvår ungefär innan nästa kommer. Planen är att pappan föräldraledigt tills nästa barn kommer så vi får väl hoppas att det går relativt fort.

    Kul att du fortfarande ammar. Jag ammar också massor fortfarande och hoppas att det kan fortsätta länge till. Drömmen är att tandemamma men vi får väl se hur det blir med den saken :)
  • Wed 6 Jan 2021 21:16
    #19

    Hej, vill gärna ansluta till denna tråd då jag och min make ska försöka bli gravida i sommar med nummer 3.

    Har två barn sedan tidigare, födda 08 och 15.

    Är sååå spänd och längtansfull, har verkligen väntat på att få ett syskon till barnen och hoppas att det vill gå vägen när vi väl ska försöka.

  • Wed 20 Jan 2021 11:32
    #20

    Kul tråd! :D 

    Jag och min sambo har som plan att börja försöka bli gravida under sensommaren/hösten, vi pratar augusti-september. Så än är det en bit kvar :) 
    Det är vårt första barn, jag blir 29 år gammal i år och min sambo 22. Vi är väl i en sits där många gärna känner sig tvugna att påpeka att jag som närmar mig 30  "borde väl vara väldigt sugen på barn nu" medan han får höra att han är i yngsta laget. Intressant med alla dessa åsikter som ramlar in utan att man bett om dem ;) 


    I själva verket är det min sambo som varit tvärsäker på att bilda familj tidigt, medan jag har velat fram och tillbaka. Nu kan jag dock inte stå emot bebissuget mer, och har insett att det är här för att stanna :) 

Svar på tråden Planera för barn 2022