Inlägg från: Anonym (Q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q)

Make up för Teamsmöten

Eftersom att jag nästan aldrig bär smink i vanliga fall så skulle jag aldrig använda det på ett Teamsmöte. Kan nog räkna på en hand hur många gånger jag har använt smink till jobbet under detta år. 

• Anonym (Q)
    Anonym (P) skrev 2020-12-09 12:46:09 följande:
    Alltså, det är fortfarande inte vad som står.

Respekten ligger i att vara lika uppklädd (och sminkad om man är det IRL)  i ett Teamsmöte hemifrån som om man skulle ha mötet IRL på kontoret.

Respekt gentemot vem? 

Jag ifrågasätter inte, utan är genuint intresserad och lite oförstående mot vem som skulle ta det som respektlöst?

• Anonym (Q)
    Anonym (P) skrev 2020-12-09 13:00:12 följande:
    Gentemot den man möter i mötet.

Du skulle aldrig sitta i trosor och med en sliten myströja på dig i ett möte på kontoret så varför skulle det vara OK i ett möte online bara för att du sitter hemma under coronan?
    Det skulle jag troligtvis kunna göra. Eller trosor skulle jag nog undvika, mestadels för att jag är lite disträ av mig och skulle nog glömma av mig och att visa mig i trosor är bara genant men jag skulle inte anse att det var respektlöst.

Men vi verkar helt enkelt ha olika uppfattningar om vad respekt är och vad som är respektfullt och inte :)
  • Anonym (Q)
    Anonym (P) skrev 2020-12-09 13:32:50 följande:
    Förutom porrfilmsinpelningar och modeshower har jag svårt att se arbetsplatser där det är OK att komma i trosor till jobbat, men visst ...
    Fast man är ju inte på jobbet. Man är hemma och det som syns är det jag räknar som viktigt i det här sammanhanget. 

Vi har helt enkelt olika syn på vad som är viktigt. Det är tur att vi inte jobbar tillsammans. Jag gillar människor som är lite mer "care-free" och inte bryr sig så mycket om utseendet. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Juliette) skrev 2020-12-09 14:26:02 följande:
    Jag ser det som att man visar sina kollegor att man tar jobbet lika seriöst hemma som på jobbet, genom att agera och klä sig som man gör på jobbet. För mig är det att visa dem respekt. Det är inte svårt att duscha, borsta håret, ta på en ren tröja/blus/skjorta/vad man nu har på jobbet och ha en neutral bakgrund. 
    Vänta nu. Nu gick det från att folk inte har smink till att folk inte duschar, borstar håret, tar på rena kläder och att man inte har en neutral bakgrund... 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Juliette) skrev 2020-12-09 14:52:21 följande:
    Oj, det känns som att du har helt missförstått vad P skrev från första början. Kan det vara så? 

P skrev: 
    Anonym (P) skrev 2020-12-08 13:02:07 följande:

Av respekt för alla andra och utifrån ett professionellt agerande så är man klädd (och sminkad?) i ett onlinemöte som man skulle vara i ett möte IRL.

Då utgår jag från att kameran är påslagen.

Och:Varpå du undrade vem man skulle visa respekt mot. Så jag svarade att jag tycker att det är respektfullt mot kollegorna att bete sig på samma sätt som man skulle göra på jobbet IRL, dvs duscha, ha samma kläder som man skulle haft på jobbet etc. Det är ju basen för hela diskussionen i den här tråden. Hur klär man sig i Teams/videomöten? Jag tyckte inte att det var direkt svårt att hänga med här. Men du kanske missförstår med flit? 
    Kläd och sminkad, japp. Vad har det med att vara allmänt ovårdad (som att inte duscha, ta på orena kläder, oborstat hår). Ingen har, vad jag ser, tagit upp att man är ovårdad i teamsmötet? Det är en annan sak.

Tråden handlar om smink, det är bara att läsa första inlägget. Så basen för hela tråden är egentligen smink, sedan gick några offtopic med att ta upp kläder och nu gick du vidare med att ta upp dusch och borstat hår.

Så nej, jag har inte missförstått något. Jag ifrågasatte inte ens. Jag såg inte vad det hade med respekt att göra. Professionalitet, javisst. Men respekt, nja..
Svar på tråden Make up för Teamsmöten