Inlägg från: MariSol12 |Visa alla inlägg
  • MariSol12

    ivf eller inte - olika råd från läkare gör mig förvirrad

    Hej

    Vi har bestämt oss för att försöka få ett barn till. Vi har åldern mot oss (40/41) men känner att det verkligen är nu eller aldrig. Vi gjorde en fertilitetsutredning som visade på positiva svar. Jag hade gott om ägg och bra prover. Men sen kan man ju aldrig garantera kvaliteten på äggen såklart. .. Sambon hade bra spermaprov. 

    Nu kommer vi till kruxet. Vi kontaktade en ivf-klinik för att diskutera möjligheterna med ivf eftersom vi i så fall behöver fatta det beslutet snart pga ålder. IVF kliniken - Sophiahemmet - fick tillgång till våra journaler. De menade på att chansen för oss att bli gravida naturligt var 1-2%. Vilket är i princip noll. Men på kliniken där vi gjorde fertilitetsutredningen menade man tvärtom. De sade att vi skulle testa själva i 6 månader. Chanserna såg goda ut och det kunde vara bra att testa själva istället för att köpa dyra ivf behandlingar på en gång. De menade på att våra chanser var ca 15-20% att kunna bli gravida naturligt. 

    Det här har gjort oss helt förvirrade. Vi vet faktiskt inte vad vi ska göra nu.

    Någon som har goda råd eller erfarenheter?

  • Svar på tråden ivf eller inte - olika råd från läkare gör mig förvirrad
Svar på tråden ivf eller inte - olika råd från läkare gör mig förvirrad