• Alexi

    Kreativa och roliga saker att göra under jullovet i år?

    Det blir ju en jul och ett jullov likt inget annat. Kan vi inte samla ihop lite ideér till saker man kan göra i en barnfamilj (barn i skolåldern) under alla lediga dagar som ligger framför oss. 

    Gärna utomhus men sannolikt här i Sthlm finns ingen snö och väldigt begränsat med isar att åka på (eftersom ishallarna är stängda). 

    Frisbeegolf står på listan. 

    Bidra med era bästa idéer!

  • Svar på tråden Kreativa och roliga saker att göra under jullovet i år?
  • Hyllemor

    Åh, vad tråkigt att jag inte såg den här tråden innan jullovet, men jag kan tänka mig att eventuella tips kan användas vid andra tillfällen. Jag listar här några av de saker som vi två vuxna har gjort tillsammans med vår 6-åring.


    Vad hittade ni på för roligt?


    Vi lade ner lite extra tid på julbestyr (t.ex. bakade vi lussekatter och pepparkakor, vilket vi annars aldrig brukar göra) och vår unge "tvingades" att delta i samtliga hushållssysslor, alltifrån att klä granen till att griljera julskinka och rulla köttbullar.


    Utöver det så hade vi picknick utomhus (svinkallt, men uppskattades mycket!) Vi har spelat massor med brädspel, haft högläsning ur antologier som passar både barn och vuxna. Vi har pysslat och löst korsord, hittat på egna lekar som att komma på homonymer och homografer och utöver det rimmat, ramsat och tramsat med språk. Vi har stått på balkongen och tittat på stjärnor med hjälp av vanlig kikare och med hjälp av en stjärnapp. Vi har gått ut med ficklampa i skymningen i naturen på kvällen och strövat runt i ett folktomt naturreservat under dagtid.

Svar på tråden Kreativa och roliga saker att göra under jullovet i år?