• EllieJo

    Hur boka VUL

    Hej!

    Efter ett MA i vecka 7, & nu en tidigt tidigt graviditet så skulle jag vilja göra ett VUL.

    Hur går man tillväga för att boka det? Måste man gå vi BM? Kan man kontakta Gyn direkt?

    Hur tidigt kan man göra VUL?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur boka VUL
  • Anotherone

    Jag bokade ett privat ultraljud, det var bara att googla fram en klinik och kolla upp så att den verkade seriös.
    Det gjordes i vecka 8 (7+4 tror jag att jag var). Och då behövdes inget VUL utan det gjordes vanligt UL utanpå magen.

  • EllieJo
    Anotherone skrev 2020-12-08 21:14:07 följande:

    Jag bokade ett privat ultraljud, det var bara att googla fram en klinik och kolla upp så att den verkade seriös.

    Det gjordes i vecka 8 (7+4 tror jag att jag var). Och då behövdes inget VUL utan det gjordes vanligt UL utanpå magen.


    Tack för att du dela med dig, visste inte att man kunde hörs UL så tidigt, de låter ju smidigare! :)
  • EllieJo
    brallison skrev 2020-12-09 08:33:32 följande:

    Jag har bokat direkt tid hos en gyn - förklarat situationen och fick tid ett par dagar senare.


    Var du också orolig efter MA/missfall?

    Kanske ska försöka ringa dit! Hur tidigt gjorde du det?
  • brallison
    EllieJo skrev 2020-12-09 11:16:09 följande:
    Var du också orolig efter MA/missfall?

    Kanske ska försöka ringa dit! Hur tidigt gjorde du det?
    Första gången var det t o m så att jag fick MF men hade konstiga stickningar i äggstocken under ett par dagar. Jag ringde 1177 och de tyckte att det behöer kollas och bokade in mig hos en gyn (visade sig att jag fick ÄL direkt efter MF!). Andra gången hade jag lite blödningar till och från, så jag ringde direkt till samma mottagning och de bokade tid till mig utan några ytterligare frågor.
    Så första gången var det ca i v. 6 (var väldigt tidigt MF) och andra gången antagligen i v. 7-8.
    Lycka till!
  • EllieJo
    brallison skrev 2020-12-09 11:43:30 följande:

    Första gången var det t o m så att jag fick MF men hade konstiga stickningar i äggstocken under ett par dagar. Jag ringde 1177 och de tyckte att det behöer kollas och bokade in mig hos en gyn (visade sig att jag fick ÄL direkt efter MF!). Andra gången hade jag lite blödningar till och från, så jag ringde direkt till samma mottagning och de bokade tid till mig utan några ytterligare frågor.

    Så första gången var det ca i v. 6 (var väldigt tidigt MF) och andra gången antagligen i v. 7-8.

    Lycka till!


    Åh tack för ditt ärliga svar!

    Får göra ett försök där om oron fortsätter!
Svar på tråden Hur boka VUL