Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Medlem i facket?!

Jag var inte med i facket under mina första 15 år i arbetslivet eftersom jag kan föra min egen talan om jag skulle få besvär med arbetsgivaren. Nu är jag med i facket eftersom det ger mig andra fördelar, som billigare försäkringar. Jag kunde också ta ett medlemslån till handpenningen på huset.

• Anonym (F)
    Anonym (SJÄLVKLART!) skrev 2020-12-08 23:15:51 följande:
    Det handlar väldigt lite om att kunna föra sin egen talan om man är med i facket eller inte. Det är rättigheterna du får om du är med i facket, och kunskap om alla regler som en arbetsgivare måste följa + gratis rådgivning och stöd vid tvister osv speciellt om arbetsplatsen inte har kollektivavtal. Då är man rökt utan facket.

Jag har personligen haft väldiga fördelar och hjälp av facket då arbetsgivare försökt blåsa mig på både löneutveckling och anställning och även i sjukförsäkringsfrågor och en hel del annat. I mitt yrke är försäkringarna alldeles för dyra med tanke på den dåliga lönen i de flesta arbetarklassyrken.
    Och har man koll på de sakerna kan man, som jag sa, föra sin egen talan. Lagen gäller alla, även de som inte är med i facket. Man är långt från "rökt" i en tvist, om AG har gjort fel så har de. Man måste inte heller kunna allt själv, information går att ta reda på.
  • Anonym (F)
    camave skrev 2020-12-09 07:02:15 följande:
    Upplevde du att din arbetsgivare lyssnade på dig lika mycket när du inte var med i facket? Egentligen kan dom ju då strunta ganska mycket i dina åsikter.
    Ja, de gånger det har varit aktuellt så har det inte haft någon som helst inverkan :)
  • Anonym (F)
    Anonym (H) skrev 2020-12-09 09:27:41 följande:
    Jag håller med. Man är inte rökt vid en tvist.

Är du duktig att förhandla? Jag menar att tvister oftast löses med förlikning.
    Ja, jag är duktig på att förhandla :) Och det är väl därför det fungerat bra för mig, men jag vet att väldigt många andra inte känner sig bekväm med en sådan situation av olika anledningar, och då kan det kännas väldigt tryggt att ha facket i ryggen.
  • Anonym (F)
    Anonym (Fel politik) skrev 2020-12-09 09:39:46 följande:
    Du ska nog ha en väldans tur om ditt lokala fack skulle råka ha en person som är duktig på att förhandla.
    Ett av de allra största problemen för facken idag är att de har mycket svårt att rekrytera kompetent personal.
    Dock verkar de ha lättare dra till sig en hel del politiskt intresserade "wanna-bees" som inbillar sig själva att de är kompetenta.
    Jag håller med. Tyvärr är det så olika vilken kompetens fackrepresentanterna verkar besitta. Det sitter nog mycket i erfarenhet men nästan mer i personlig lämplighet skulle jag säga.

Just nu är jag föräldraledig men precis när jag gick hem skulle vi byta lokalombud, och om jag inte hade gjort det så hade jag faktiskt tagit på mig den rollen. Jag får fortfarande förfrågningar från facket om detta och har försäkrat dem om att jag kommer att finnas tillgänglig vid återgången. Min vidare förhoppning är att kunna ta på mig en ännu större roll längre fram i tiden. Fackarbete är både intressant och viktigt!
  • Anonym (F)
    viktorjohan skrev 2020-12-09 10:41:01 följande:
    Visst är du medveten om att de lagar som reglerar arbetsmarknaden i stor utsträckning är ett resultat av förhandlingar mellan arbetsgivarorganisationerna (facken) och arbetsgivardito? Tror du semesterlagen skulle se ut m den gör utan fack? Sjukförsäkringen?

Arbetstidsreglerna? Arbetsmiljöreglerna? För att ta några exempel. Det är dessa regler som AG, men även arbetstagare är skyldiga att följa.
    Ja jag är medveten om de sakerna. Och?
  • Anonym (F)
    sextiotalist skrev 2020-12-09 20:24:42 följande:
    Och jag betalar 500 kronor i månaden i fackavgift
    Men fy! Jag betalar 350:-, och det inkluderar sjuk/olycksfallsförsäkring och a-kassa.
Svar på tråden Medlem i facket?!